ELEKTRONIKA > BATERIJE i PUNJAČI

Vodic za pocetnike na struju

(1/7) > >>

magic:
Vec duze vremena razmisljam da napisem jednu vrstu vodica za pocetnike na struju  :). Nisam to uradio ranije dok nisam bio sigiran da ovo sto cu napisati, po mom trenutnom iskustvu, nije najbolje resenje. Ili da budem precizniji da pocinjem danas od nule ja bih uradio ovako:

Danas elektro modeli stoje rame uz rame sa nitro modelima u svim disciplinama i po performansama i po vremenu trajanja leta. Fali samo zvuk  :(, ali zato prednosti ima mnogo vise  ;D. Necu se ovom prilikom osvrtati na iste jer su vec vise puta izrecene kako sa moje tako i od strane drugih korisnika ovog foruma.

Problem je sto struja kosta malo vise u startu nego da se pocne sa nekim nitro modelom. Ali, pazljivim odabirom i ispravnim koriscenjem, baterije mogu potrajati dovoljno dugo, pa cak i malo vise tako da u potpunosti opravdaju vecu pocetnu investiciju.

Jednu od bitnijih stvari koju treba da shvatimo je to da u jednom danu je jako tesko, i vrlo naporno, napraviti vise od 4-5 letova od 10 min. Letenje modela iziskuje maksimalnu koncentraciju koja posle odredjenog vremena definitivno pada, a i model zajedno sa njom  :(. Ako se ponesu 2 pune baterije i punjac na livadu, a kako se LiPo baterije pune 1 sat, onda je moguc sledeci scenario: baterija br. 1 napravi prvi let, pauza od pola sata, (baterija 1 je vec na punjacu posle 10 min hladjenja), baterija br. 2 drugi let, pauza pola sata, baterija 1 je sada ponovo puna i sledi treci let, pauza jedan sat, i jos jedan let sa baterijom br.2. Ovo je sasvim dovoljno za jedan krajnje uspesan letacki dan. Naravno, imati 4 baterije je bolje od 2  ;).

Kako su baterije definitivno najskuplji a i najosetljiviji deo nase opreme ovaj vodic ce biti baziran na tome da smo ustvari svoju flotu prilagodili baterijama koje imamo. A to nije uopste tako tesko!

Pocetnicki modeli: iako je opste poznato da se veci modeli lakse lete svi smo manje vise pocinjali sa modelima koji su bili raspona oko 100cm i do 1000g ukupne tezine. To je sve iz razloga sto su takvi modeli dosta jeftiniji i traze jeftiniju opremu: 3S LiPo bateriju, motor (200-250W), kontroler(30A).

Naredni korak (pocetno akrobatsko letenje): modeli od 130-140cm mase oko 2kg, baterija 3S, motor od oko 500W i kontroler od 60A.

Sledeci korak (napredno akrobatsko letenje): modeli raspona do 150cm mase od oko 2,5kg. 6S baterija, motor 800-1000W, kontroler 80A.

Preko ovih dimenzija modeli na struju traze vec mnogo vece baterije, i motore  i sve ostalo tako da postaju nesrazmerno skuplji od nitro modela. No iz mog iskustva modeli od cca 140-150cm su i optimalni hobi modeli.

Ajmo sad malo konkretno o brojkama: 250W je oko 25 Ampera sa 3S baterijom. To znaci da ce sa baterijom od 2500mAh model raditi u mestu 6 minuta odnosno 1/10 sati. Zasto podvlacim u mestu, zato sto otpore i snagu motora merimo u mestu. Naravno, ne letimo u mestu, sem ako hoverujemo  :). Model vuce mnogo manje struje kako brzina modela raste, (zbog smanjenja otpora na elisi) i do 4 puta manje na max brzini nego u mestu. Ali isto tako ne letimo model stalno na punom gasu i max brzini. Da ne bih dalje vise komplikovao, baterija kapaciteta od oko 8% max Ampera je dovoljna za 10 minutni let acro modela gore navedenih karakteristika, sto znaci kapaciteta oko 2000mAh. (25x8%=2A=2000mA)

Ako istu logiku primenimo i na narednim modelima koje bi smo voleli da imamo  ::) dolazimo do zakljucka da je za naredni korak ono sto nam treba baterija 3S od 4000mAh i za sledeci napredni korak baterija 6S od 4000mAh. Slazem se da zvuci jako skupo. Ali ...

Kako se u RC letenju relativno brzo napreduje, i kako apetiti rastu, realno je da vec na kraju prve sezone covek pozeli veci i bolji model. Poznato je da kvalitetne LiPo bez problema traju oko 500 ciklusa (koliko je to godina?) uz jako mali gubitak performansi. Povezati LiPo baterije redno ili paralelno, ili i redno i paralelno nije nikakav problem. Da pojasnim. Ako uzmem  2 ISTE baterije i plus od jedne stavim na minus od druge (crvena na crnu), povezao sam baterije redno. Tako sam od dve 3S baterije od 2000mAh dobio jednu 6S od 2000mAh. Ili, ako bi opet te dve iste baterije povezao tako sto bih spojio plus sa plusom i minus sa minusom one bi sada bile vezane paralelno i imao bih jednu bateriju 3S od 4000mAh. Sto opet znaci da od 4 ISTE baterije 3S 2000mAh mogu naparaviti jednu 6S od 4000mAh. Dali ste primetili neku analogiju sa onim sto je prethodno gore napisano  ;)?

Neko moze reci da zvuci komplikovano, ali verujte mi da nije. Pre nego sto sam poceo ovim da se bavim o struji sam znao manje vise kao i svi drugi, malo. Ako znamo da JEDNA Kokam baterija 6S 4000mAh kosta 200Eur onda stvar poprima drugaciji oblik u smislu kakvu ustedu pravimo. Kineske kvalitetne baterije (25C) su nesto jeftinije, oko 120Eur. Opet nije malo.

Moze covek da krene i od manje kvalitetnih baterija ali ce one trajati i manje nego sto manje kostaju i definitivno nece doziveti da budu povezivane na gore opisan nacin.

Da probam da sumiram. Kupovinom barem 2 baterije 3S od oko 2000mAh covek se pristojno na pocetku naleti. Ako kupi 4 iste baterije sigurno ce imati sansu da ih koristi mnogo duze. To ne mora da se uradi odmah, ali svakako u prvoj godini da se ne bi mnogo razlicito trosile. Treba uzeti baterije koje barem imaju 20C konstantno praznjenje i barem 30C krakotrajno.

Znaci sta je to da sam pocetnik sto bih ja danas kupio: 2 baterije 3S od 2100mAh 30C i neki osnovni punjac. Posle 6 meseci bih dokupio jos 2 takve iste baterije. Ako bih prelazio na veci model, promenio bih i punjac. Osnovni se punjac uvek lako preproda.

Iz direktnog, bolnog  :'( iskustva mogu da kazem da modeli padaju. Neki put zbog nasih gresaka a neki put zbog Gremlina. Oprema prezivi u 95% slucajeva. Odabirom fleksibilnog (po karakteristikama) elektro motora covek moze da leti mnogo, mnogo razlicitih modela sa istom opremom. To opet nije slucaj sa nitro motorima.

Ovo se pisanje oduzilo, svaka cast ko je procitao sve  :D. Prihvatite ovu moju pisaniju kao najbolju nameru da se ljudima koji na pocetku znaju jako malo pomogne da izaberu opremu koju ce moci da koriste dugo. Tako ce nas biti vise i zabava ce biti veca!

Pozdrav

n3mke:
Odlican vodic, razjasnio sam mnogo stvari koje su me mucile ;)
svaka cast za pisanije....

tibeteagle:
Pohvale:
Ako ovaj forum bude pun ovako dobrih sadrzaja i nesebicnihih modelara koji napisu svoje iskustvo i predaju ga drugima, pozitivno cu se razocarati.
Pored dobrog i strucnog izlaganja iz perspektive prakticnosti i iskustva, zadnji pasus je najbolji.  :)
Uporedenje sa nitro motorima je isto dobro. Ipak, buducnost i u modelarstvu je u strujnom pogonu.
Uskoro ce neko da izmisli sinteticki generator zvuka klipnih motora, koji ce se moci staviti na elektro modele, pa ce tako i u zvuku stici nitro motore. Mozda sam ga ja bas sada izmislio  ;D
Bez brige, sve je razumljivo i tacno sto si napisao. Jeste da je za nulte pocetnike malo visoko letenje, (mnostvo kalkulacija i kombinacija sa velicinama komponenti zbunjuju), pa neka se popnu. :D
Samo napred.  :)
Nastavi !

misha:
Hvala na velikom trudu i utrosenom vremenu, da nama, pocetnicima, detaljno objasnite neasnoce sa kojima se susrecemo oko odabira, a i kasnije sastavljanaja elektro modela.
Hvala jos jednom.

Ziv:
Magic,

ovaj vodic za pocetnike je veoma dobar i koristam. Ipak bih imao da dodam nekoliko kometara. Ne razumem zasto puniti LiPo baterije na polju za letenje a ne kod kuce. To i jeste prednost LiPo baterija u odnosu na NiCa ili NIMH da mozes da ih punis kada hoces i da gube veoma malo (oko 1% za mesec dana ) od kapaciteta kada stoje. NiCa gube oko 10% u 24 sata a NIMH oko 15%. Zato smo ih punili pre samog pocetka leta. LiPo baterije punim nakon zavrsenog dana letenja kod kuce, tako da su spremne za sledeci put. Tako sam izbegao da ispraznim bateriju u kolima ili da nosim posebnu tesku bateriju po polju sto smo obicno radili.

Ja kada dodjem na polje, zelim da letim i da me nista ne ometa. Tako stavim nekoliko baterija u djep i kada sam gotom sa jednom, zamenim je i nastavim letenje. Nema zastoja i mogu da se koncentrisem samo na letenje.

Od kvaliteta LiPo ne zavisi da li ces ih moci povezati paralelno ili redno, i jedne i druge se ponasaju sasvim isto, jedino sto im je vek trajanja razlicit. Vazno je da imaju slicne karakteristike zato je najbolje da kupis iste bateruhe od istog proizvodjaca u sto vreme i da ih odmah povezes ako zelis da promenis kapacitet. Kasnije, zbog razlicite upotreba karakteristike mogu da se razlikuju pa to moze da bude izvor problema.

Ja licno ne volim da imam mnogo celija LiPo u avionu. Problem nastaje kada se avion srusi. Sto je avion veci i tezi veca mu je kineticka energija tako da je i sam udar u zemlju mnogo jaci. Kako LiPo baterije nemaju neku vecu zastitu u omotu, pri tome veoma lako mogu da se ostete. To je i bio osnovni razlog sto u Americi modelari koji lete vece avione sve vise koriste A123 baterije koje su inferiornije u odnosu na LiPo ali su u metalnoj tubi tako da imaju vise sanse da "prezive" krah aviona. 

Ono sto je Magic napisao, je sve u redu, a ovo je kako ja radim pa kako ko voli.

Pozdrav Zivko.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version