Author Topic: Пројекат М 1022  (Read 310645 times)

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1251
Re: Пројекат М 1022
« Reply #60 on: January 16, 2012, 11:37:26 AM »
Tamo sam cesto prolazio kao klinac, i secam se da sam se divio avionu (mislim 522)  koji je  bio naguran u malo dvoriste do ulice.
Mogao sam da ga  pipnem da se   divim takvoj spravi. I danas kada tuda prodjem bacim
pogleda ali aviona odavno nema , a mislim ni aero kluba.....





Au bre Presko, ko bi rekao da brada moze ovoliko da promeni coveka, moram i ja da probam  :)aplauz

Naravno da cemo se druziti, to i jeste poenta cele price, letenje tu dodje kao opravdanje.

poz
« Last Edit: January 16, 2012, 12:15:31 PM by drjack »

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Пројекат М 1022
« Reply #61 on: January 16, 2012, 04:10:07 PM »
Tamo sam cesto prolazio kao klinac, i secam se da sam se divio avionu (mislim 522)  koji je  bio naguran u malo dvoriste do ulice.
Mogao sam da ga  pipnem da se   divim takvoj spravi. I danas kada tuda prodjem bacim
pogleda ali aviona odavno nema , a mislim ni aero kluba.....


Aero klub "Franjo Kluz" u Zemunu je živ i zdrav. Čak i veoma živahan, jer se smatra za jedan od naj uspešnijih u zemlji.

 (pijemo)
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1251
Re: Пројекат М 1022
« Reply #62 on: January 17, 2012, 01:18:39 AM »
To mi je drago da cujem ali na kom su aerodromu. Imaju li sta od letelica. Recimo moj maticni je bio Akademski Aero klub ali ga vise nema, pa Aero klub Beograd ne znam da li je skroz  propao. Ali to je za drugi topic da ne skrecemo s teme....

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #63 on: January 17, 2012, 10:57:15 PM »
Када се смола осушила, прво сам водобрусним папиром, на суво, изглачао премазане површи.





Потом сам блокове, белим лепком, залепио на своје позиције.







По сушењу лепка сам брусним папиром урадио прво грубо уклапање површи. Околне планкове сам креп траком заштитио од могућих оштећења, која могу настати, у току ове радње.





Следи прва проба уклапања стајног трапа.





И онда бушење рупа за пролаз вијака за монтажу стајног трапа.



Пошто је све ово било готово, припремио сам комаде балзе од 8mm за други слој и залепио их.







Када се лепак осушио, поново сам брусним папиром извршио уклапање површи.








Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #64 on: January 19, 2012, 11:11:21 PM »
Вратио сам се задњем делу трупа.
Прво да кажем да сам планирао да цео труп пресвучем композитом. Све површи које, до сада, нису биле пресвучене, заштити ћу епокси смолом и стакленим платном од 50gr/m2. Овим повећавам тврдоћу површи, а уједно вршим припрему за фарбање.



Прво сам нанео слој смоле на труп.



Онда сам поставио платно, истиснуо смолу кроз њега и правилно је размазао. Тамо где је недостајало, додао сам потребну количину.





Исто сам урадио и са против пожарним оквиром. Само на бочним странама, а зашто видеће се касније.





Сутрадан, кад се смола осушила, обрадио сам ивице пресвучених површи.



Следећи посао је био да направим досед за капотаж и кокице за вијчану везу капотажа са трупом.







Делови доседа су раније исечени ласером, а коцкице сам ручно обрадио. На коцкицама ће касније бити пробушене рупе за плех вијке.









Досед са доње стане ми је послужио као орјентир за крајњу обраду доњих ивица трупа.








Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #65 on: January 21, 2012, 11:49:25 PM »
Сада је на реду израда клинастог сливника испод унутрашње кутије трупа. Он има улогу да ефикасније спроведе и изведе ваздух из капотажа. Направио сам га од балзе дебљине 2mm.







Прво сам направио бокове троугластог облика. Залепио сам их белим лепком и, само, у теменима троугла супер лепком да бих их причврстио док се бели лепак не осуши.





Када се лепак осушио, сливник сам затворио и са доње стране. Затворио сан га са четири комада балзе, само из ралога штедње. Избегао сам да начињем нову таблу, већ сам искористио отпадни део већ коришћеног фурнира.











Када се лепак осушио, све ово сам поравнао брусним папиром.
















Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #66 on: January 23, 2012, 10:38:57 PM »
Наставио сам пресвлачење трупа композитом. Део који пресвлачим, прво оивичим селотејпом. Епокси смола се не лепи за њега и после сушења и скидања селотејпа остаје равна ивица. Ово значи мање посла код завршавања трупа.





После следи кројење платна. И даље радим са платном од 50gr/m2.





Припрема смоле...



... и пресвлачење непокривених површи.









Платно не савијам преко оштрих ивица, јер се подиже и одлепљује. Значи, површи са оштрим ивицама пресвлачим са одвојеним комадима платна.











Сутрадан, када се смола осушила, обрадио сам ивице...










... и отворио прорезе за стајни трап.





Још мало и труп је готов.
« Last Edit: January 23, 2012, 11:07:25 PM by presko »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #67 on: January 25, 2012, 11:17:03 PM »
Остало је још мало непокривених површи. Одрадио сам и њих.



























Труп је, споља, комплетно пресвучен и заштићен композитом. Дошао је још један тренутак суочења са истином.





Тренутна маса трупа је 670gr. Он је, у овом тренутку, спреман за уградњу репова и завршну обраду. Биће ту још ситних дорада, али отом потом.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #68 on: January 30, 2012, 11:14:22 PM »
Дошло је и крило на ред за израду.

О сечењу ласером и изради крила сам већ писао http://rcfly4um.org/index.php?topic=1421.msg8034#msg8034 .
За разлику од предходног крила, ово је дводелно и стреласто. То носи неке специфичности у градњи које се односе на уградњу композитне цеви за вођење бајонета и ојачање главне рамењаче крила у корену.
Почео сам са десном половином. Већину делова сам већ раније припремио, дрвене исекао ласером, а композитне излио. Сада сам направио појасеве рамењача и припремио нападне ивице.





Као и код предходног крила и ово је пројектовано тако да се делови, кроз систем прореза, међусобно једнозначно уклапају.





Крило склапам са горњаком окренутом на доле. С обзиром да сам планирао да ми диједар горњаке буде 0о, овим сам то обезбедио. На сваком ребру је додат стубић за нивелацију. Место појаса рамењаче и овај стубић дефинишу вертикални положај ребра, као и локални угао, у односу на реперну раван, а то је даска на којој се врши склапање крила. После склапања крила, стубићи ће бити уклоњени.

Ребра, сва осим крајних, сам урадио од балзе дебљине 2mm. Ребро у корену крила сам направио од авио шпера дебљине 1.5mm. Ово ребро мора да буде јаче, јер оно прима силе које се преносе преко бајонета, задњег трна и вијка за везу крила и трупа (касни је ће се све видети). Ребро на крају сам направио од балзе дебљине 5mm, да ојачам крај крила и да обезбедим већу контактну површину за лепљење терминезона. Појасеве главне, предње, рамењаче сам направио од балзе 10х5mm, а појасеве задње рамењаче од балзе 5х3mm.

Ребра сам провукао кроз зидове рамењача, истовремено предњи и задњи, заокренуо их и поставио у свој положај.







Затим сам поставио и хоризонталну основу нападне ивице. Она служи да обезбеди правилан размак између ребара и да им предњи крај нивелише по висини.



Зид главне рамењаче је изломљен. Ово је због стреластог крила. Појас главна рамењача, с једне стране, прати максималну дебљину аеро профила, а са друге стране, прати бајонет за повезивање крила који је нормалан на раван симетрије модела.



Уследила је нивелација крила и постављање вођице бајонета и вођице кабла серво покретача (композитне цеви о чијој сам израду већ писао http://rcfly4um.org/index.php?topic=8568.msg52853#msg52853 ). По завршетку овога, склоп сам залепио супер лепком. Супер лепак је изузетно вискозан, а дрво порозно па се лепљење може урадити и после склапања конструкције. Не морају се, као код већине лепкова, прво намазати контактне површине па онда спојити.





Потом сам поставио оквир отвора за монтажу серво покретача и њега залепио, такође, супер лепком.



Онда сам белим лепком залепио појасеве рамењача, предње и задње. Појас главне рамењаче сам, у корену крила, ојачао помоћним појасом који прати правац цеви бајонета. Ово сам урадио прво с једне стране, а касније и са друге.





Металним лењиром, прислоњеним уз стубиће, и теговима сам обезбедио правилно лежање крила, за време сушења лепка.





Када се лепак осушио, брусним папиром сам поравнао појас у корену крила. При овоме сам водио рачуна да не оштетим ребра.





Потом сам окренуо крила и залепио појас главне рамењаче, како је већ речено, са друге стране.










Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #69 on: February 01, 2012, 10:58:10 PM »
Поставио сам лењир и угаоник да проверим ли је крило коректно постављено.



Онда сам залепио појас задње рамењаче. Стегом сам обезбедио да појас држи правац за време сушења лепка.







Лепак се осушио. Одсекао сам вишкове појасева рамењача и композитних цеви.





Време је за прву пробу, како крило належе на труп.





Наставио сам радове. Ојачао сам појас главне рамењаче у корену крила, а потом и затворио торзиону кутију са предње стране стране.









Затим сам почео припрему нападне ивице. Раније сам је био исекао, а сад сам само грубо искосио ивице.







Залепио сам је.





Када се лепак осушио, брусним папиром сам обрадио нападну ивицу на крајњу меру.



Овим је крило било спремно за планкирање.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #70 on: February 03, 2012, 11:37:42 PM »
Почео сам са припремом планка крила. За планк сам користио балзу дебљине 1.5mm. Прво сам урадио планк нападне ивице...







... а потом и излазне.





Лепљење сам започео од излазне ивице доњаке крила и то белим лепком.





Крило у овој фази, доста ради (савија се и увија), па се мора, за време сушења лепка, нивелисати и фиксирати. Крило сам притиснуо теговима да лепо легне на појас предње рамењаче и на стопе за нивелацију, које су управо из овог разлога постављене на ребрима. Металним лењиром и штипаљкама сам обезбедио да планк држи правац. После сушења лепка, поправки више нема.





Предњи планка сам прво залепио за појас главне рамењаче. Крило је сво време притиснуто теговима.



Када се лепак осушио, залепио сам и остатак планка. Прибадачама сам га причврстио за нападну ивицу.





Лепак се осушио и крило је, тренутно, овако изгледало.







Планкирање сам наставио са предњим планком горњаке крила.



Планк сам, опет, прво залепио за појас главне рамењаче. Крило је, такође, сво време притиснуто теговима, а под стопе сам подметнуо планк излазне ивице, да би крило било нивелисано. Овим сам изједначио висину добијену дебљином планка залепљеног за појас главне рамењаче.





Након сушења лепка, завршио сам са овим делом планка.





Остао је, још, да се залепи планк излазне ивице на горњаци.


Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #71 on: February 05, 2012, 10:00:48 PM »
Пре него што сам залепио планк излазне ивице на горњаци, морао сам да урадим још две ствари. Прво да уградим вијак за раставну везу крило-труп и друго да уградим трн за везу и позиционирање крила и трупа (ово је поменуто код градње трупа).

Као везу сам предвидео торбан вијак М5mm уграђен у крило и одговарајућу лептир навртку.



Прво сам ојачао корено ребро на месту уградње вијка. Ојачање сам направио од тополовог шпера дебљине 4mm и залепио га петоминутним епокси лепком.





За време сушења лепка, вијком и матицом сам притегао ојачање за ребро.



Трн за задњу везу сам направио од челичне жице ф4mm (материјал који сам тренутно имао на располагању). Трн је постављен уз зид рамењаче, између појасева рамењаче.





Пре лепљења трна, прво сам залепио ојачање ребра. Ојачање је направљено од тополовог шпера дебљине 4mm.





Затим сам залепио вијак, па трн петоминутним епокси лепком. У лепак сам додао аеросил да му повећам густину.





Следеће на реду је било да композитом ојачам везу вијка за корено ребро и трна за рамењачу и корено ребро. Користио сам епокси смолу и један слој стакленог платна од 163gr/m2.







Рад са смолом сам искористио да ојачам труп са унутрашње стране на месту везе крило-труп. Овде сам користио два слоја стакленог платна од 163gr/m2.



Сада сам могао да завршим планкирање излазне ивице десне половине крила. Излазну ивицу сам, са унутрашње стране, ојачао композитом. Користио сам епокси смолу и један слој стакленог платна од 163gr/m2. Прво сам на планк, који треба да се лепи, нанео смолу па поставио платно.







Овако припремљен планк сам, епокси смолом, залепио за крило. При овом сам се служио металним лењиром и штипаљкама да обезбедим правац излазне ивице.







Лењир остаје на крилу за сво време сушења смоле.




Offline IVAN3D

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1116
Re: Пројекат М 1022
« Reply #72 on: February 05, 2012, 11:13:18 PM »
Mislim da je već kasno da predložim plastične (najlonske) šrafove za pričvrščivanje krila za trup....
Bolje da puknu oni nego da se pokida sve kompletno....
\\\" Sve sto leti ima nezgodnu osobinu da pada \\\"

ex pseudonijum: GLIDER

Offline zajo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 918
Re: Пројекат М 1022
« Reply #73 on: February 06, 2012, 11:59:35 AM »
Стварно нисам хтео да коментирам али боље да јавно кажем шта мислим него да причам зад грб. Ја се искрено надам да се Прешко нече наљутити што је моје мишлење различно. Ја уопште не сумњам у његово искуство и знање које је стопут вече од моје али:
Поред мене овај проекат неваља  :-\
У сам старт, план није био бог зна шта. Треба више страничне поврчине да би ишао боље на нож, профил крила требало бити што тањи у корен те. крило исто дебело на корен и на врх. Сам план је из бог зна које године итн.
 Али то ме не брине.
Све је ураџено непотребно јако. 70% планкова уопште нису потребне, монокот иде преко тога и готово. Пре дебела балза за планкирање, па сва та свила и епокси :-\ тотално не потребно. Сам шпер и балза кои користимо је најчешче трипут тежи него онај кои иде у фабричке ARF-ove
Сад има да тежи превише, тражиче јачи мотор, вечи резервоар (опет више тежине), јачи стаљни траб(тежина) и тако даље.
Немислим да че овај модел бити погодан за сериозно акробатско летење.
Иначе све је тако прецизно и педантно ираџено-боли глава али...
Every model airplane starts in a box and end in a bag :) Ido Segev

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Пројекат М 1022
« Reply #74 on: February 06, 2012, 02:33:39 PM »
Moguce da je Motorac (Zajo) u pravu jer covek leti akrobatske avione i zna sta je potrebno.

Moje misljenje je da Presko nema nameru da na taj nacin leti model, vec da napravi model ciji ce on biti autor
od skice pa do sletanja. Takodje, nama neiskusnim modelarima, mnogo znaci to sto u ovom topiku mozemo
procitati mnogo korisnih saveta i na slikama videti mnogo detalja koji ce nam koristiti prilikom izradne nasih modela.