RAZNO > MATERIJALI / TEHNIKE OBRADE U MODELARSTVU

Израда композитног дела поклопца кабине

(1/2) > >>

presko:
Реч је о још једном делу поклопца кабине за мој нови модел. Део на који се лепи стакло кабине.





Њега сам одлучио да радим од композита ливењем. Значи прво сам морао да урадим тврди модел, истог облика као и поклопац, па онда са њега да скинем калуп и на крају у калупу да излијем сам поклопац.

Почео сам израду тврдог модела. Основну форму модела поклопца сам урадио од стиродура. Стиродур сам исекао загрејаном жицом. А да бих, упоште, могао да га исечем, прво сам морао да направим шаблоне за сечење. Шаблони за овај начин сечења се обично праве од авио шпера. С обзиром да ми за овај део, у овој фази, није била потребна апсолутна тачност, јер ме је и онако чекало пуно гитовања, а у циљу штедње, ја сам шаблоне направио од тврдог картона дебљине 1mm. Најједноставније и најпрецизније је било да их исечем ласером. Направио сам фајл за сечење и поново отишао до радње за сечење ласером. Посао је био мали и урадили су ми га у року одмах и нису хтели ни да ми наплате.

По повратку кући, прво сам припремио картонске шаблоне. Припремио сам их тако што сам им површи, по којој клизи жица за сечење, премазао одвајачем за калупе за ливење композита. Овај одвајач је на бази силикона па штити картон од повећане температуре, а истовремено смањује трење површи па жица лакше клизи по њој.







Посао сам наставио грубом припремом комада стиродура на почетне мере. С обзиром да је модел симетричан, одлучио сам да га радим из две половине. И леву и десну половину модела радио сам са истим шаблонима, и на крају их саставио.









Припремио сам и рам за сечење.



А потом и лењире за сечење равних површи. Лењире на стиродур сам причврстио лепљењем обострано лепљивом траком.









И на крају сам почео са сечењем.






 
Овим сам завршио прву фазу.

presko:
Вратио сам се картонским шаблонима и њих, обострано лепљивом траком, залепио за стиродур на одговарајуће позиције.







Загрејаном жицом сам исекао контуру по шаблону, прво на једној половини модела.





А затим сам исто урадио и на другој половини, само што сам шаблоне окренуо за 180о.





Поновио сам радњу и на предњим деловима алата.









Сви делови модела су били исечени.





Онда сам их, међусобно,злепио петоминутним епокси лепком. Помагао сам се металним лењиром и теговима. Прво једну страну па другу.





На крају сам половине модела залепио међусобно.





Искористићу тренутак да кажем , да се стиродур, а такође и стиропор, искључиво лепе или епокси лепком или белим лепком за дрво. Класични супер лепкови, као и разни неопренски лепкови их топе! Такође их топе и полиестерска смола и полиестерски гит, а да не помињем тек нитро разређивач и ацетон и боје које се разређују њима. Топи их и бензин. О овоме се мора водити рачуна приликом рада са стиродуром.

Sava:
 :)aplauz  Veoma poučno i detaljno objašnjeno, kada pogledaš kako je to Preža lako uradio, dođe ti da se upustiš u mnogo komplikovanije stvari. Bravo !   (thumb)

presko:
Саво хвала на подршци.

Идемо даље. Пошто се до коначног квалитета  површи мора доћи гитовањем и фарбањем, морао сам да припремим површ, односно да је заштитим. Код овог посла има пуно гитовања и шмирглања, а како углавном користим полиестерски гит, комплетан модел сам морао да пресвучем композитом, епокси смола и један слој стакленог платна од 163gr/m2. Овим сам преко стиродура направио тврду кору која умногоме олакшава шмирглање нанетог гита, а истовремено стиродур штити од топљења.

Прво сам узео меру за платно ...





... а онда сам га искројио.





Припремио сам смолу, при чему сам користио аеросил да је мало згуснем јер је површ модела на појединим местима била доста храпава.





Премазао сам модел слојем смоле ...



... и онда поставио платно и кроз њега истиснуo и размазао смолу.











Сутрадан, кад се смола осушила, одсекао сам вишак платна и поравнао ивице.











Овим је само део посла, око пресвлачења, завршен, јер нисам заштитио све потребне површи.

presko:
Наставио сам са пресвлачењем и обрадом преосталих површи.



Са доње стране сам модел само премазао смолом, да га заштитим од залуталог гита и фарбе.



Пресвлачење радим из два пута, јер се платно, ове дебљине, тешко савија преко оштрих ивица. Да се не бих мучио са овим, површи које се додирују радим посебно, прво једну па другу.



















Стигао сам до гитовања. Радим са полиестер гитом, пре свега јер се брзо суши (око 20min до пола сата) и лако обрађује. Пред само наношење, гит се меша са очвршћивачем и, од тог тренутка, имамо око 5 min времена да га нанесемо на обрађивану површ. С обзиром на ово, треба припремати мање количине гита које се могу у овом времену утрошити. Нанео сам “прву руку”, из неколико пута. Сачекао да се гит осуши и изшмирглао га.













После “прве руке” остало је пуно неравнина, што је сасвим нормално, па сам поновио поступак. Овог пута сам гит наносио много пажљивије и много мању количину.











Сад је, већ, изгледало мого боље.


Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version