rcfly4um
ELEKTRONIKA => POWER SYSTEM => Topic started by: magic on August 31, 2009, 11:03:48 PM
-
E pa evo opisa jedne krajnje korisne spravice http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282 iz prve ruke. O cemu se radi: o logeru koji se stavlja u model i koji u toku leta belezi pad napona u svim celijama, nakon toga se podaci skinu i mogu se analizirati u programu logview koji podrzava doticni logger.
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/CL8S.jpg)
Vrlo korisno jer u stvari samo ovako mozemo pravilno odrediti vreme letenja sa doticnim komboom motor/bat/prop jer znamo svi da ako napon na celiji padne ispod 2,7V moze doci do ostecenja celije. E pa ako se pridrzavamo uvrezene metode da treba ostaviti barem 20% rezerve u bateriji da bi smo bili sigurni to znaci sledece: bateriju nominalnog kapaciteta od 3.000mAh treba nakon letenja dopuniti sa maksimalno 80% tj. 2.400mAh. Upotrebom motocalca sam predvideo potrosnju na kombou koji imam na Elementu http://rcfly4um.org/index.php?topic=64.msg11671#msg11671 i na osnovu toga kupio baterije (2.650mAh) koje bi trebalo da obezbede 8 minuta bezbednog agresivnog letenja. Taj kombo sa Aeronaut elisom je vukao 40A i baterije sam nakon 8 minuta letenja dopunjavao sa 2.000mAh, znaci savrseno!
No, kako imam i Kokam i Flightmax i Rhino baterije hteo sam da ih uporedim kako se prazne na 0,5C posto moj punjac crta i krivu praznjenja. Rezultati su bili krajnje uporedivi i pored razlike u ceni koja je bila krajnje ne uporediva! Ali ono sto me je ustvari najvise iznenadilo je da se nazivni i realni kapaciteti Kokam/ostali razlikuje i to u korist ostalih! Kokam daje nazivni kapacitet celije kada se ona prazni sa 0,5C, tj. kada celiju kapaciteta od 3.000mAh praznimo sa 1,5A dok je kod ostalih to kapacitet koji je definisan i maksimalnim kontinulanim praznjenjem, konkretno u ovom slucaju 30C (:sok:)! Da pojasnim: ako Kokam H5 30-50C 3.200mAh celiju praznim sa 30C izvucicu iz nje 90% odnosno cca 2.880mAh pre nego sto napon padne na 2,7V http://www.der-schweighofer.at/public/files/22700.pdf a iz Flightmax 30C 2.650mAh ako je praznim sa 30C izvucicu 2.650mAh! Do ovog zakljucka sam dosao tako sto kada sam Flightmax 2650mAh celiju praznio sa 0,5C izvukao sam iz nje 3.000mAh!
Naoruzan svim ovim podacima odlucim da zamenim tip propelera i umesto Aeronaut stavim isto 12x8 ali TGS za koje znam da su malo agresivniji. Prvi sok je bio da sada kombo vuce 53A, pomislih oo)) zeznuli Kinezi stvar ali ipak odlucim da ga probam i u letu i onda novi sok pa onda (res), model i ide toliko bolje koliko vise trosi. Ponovo odletim 8 min i dopunim 2.500mAh ali posto su moje baterije u stvari 3.000mAh sve je u redu, zar ne mmmm? No ipak odlucim da cu sledeci put leteti 7:30 minuta, tako sam sigurno bezbedan!?
U medjuvremenu stigne doticni logger. Sav ponosam sam ga instalirao i leteo sa njim u nedelju, ali me je skoro oblio hladan znoj kada sam kod kuce skinuo podatke za jednu od baterija. Pogledajte i sami zasto:
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/Fmax4S265030c53A.jpg)
Zamalo da jedna celija ode ispod 2,7V (___) oo))! Sve je bilo OK do pred sam kraj leta tj. zadnjih 25s (osu vremena treba podeliti sa 2 jer je firmware verzija u logeru koju ja imam novija i dozvoljava promenu frekvencije zapisa podataka. Ja sam je spustio sa 2 na jednu sekundu a moze da se smanji da bude i na svakih 0,5s).
Zakljucci:
- izuzetno korisna spravica malih dimenzija laka za upotrebu
- definitivno ce nam baterije duze trajati
- definitivno model bezbedniji narocito ako koristimo UBEC za napajanje prijemnika
- definitivno kupujem i eagle tree e-logger
- za konkretni slucaj gore naveden letenje se skracuje na 7 min i pred kraj bez ludovanja
- definitivno celije ne prazniti ispod 80% (za Kokam H5 72%) nazivnog kapaciteta
Nadam se da je ovo bilo svima korisno i vrlo uputno!
poz
-
Nadam se da je ovo bilo svima korisno i vrlo uputno!
poz
Respect!
Kao i uvjek, temeljno i korisno pre svega.
-
Nadam se da je ovo bilo svima korisno i vrlo uputno!
poz
Savrseno!!!
Btw negde sam procitao izjavu jednog ( stranog ) modelara, a vezane su za LiPo baterije i mislim da u ovoj situaciji mogu donekle da ga i citiram. U fazonu, "meni nije vazno koje su marke LiPo baterije ( pretenduje sto jeftinije ), samo mi je vazno da izgura 5 minuta leta, jer u slucaju pada i guzvanja iste mnogo manje ce da me boli, a pruzaju isto".
Pretpostavljam da je ovo pisano iz ugla standardnog letenja, a ne nekog takmicarskog itd...
Sve u svemu poenta ovog posta je temeljno i korisno magic-ovo poredjenje baterija koje je mnogo interesantno uz pomoc ovog logera, a mene je podsetilo na onu gore napisanu izjavu stranog modelara!
(res)
poz
-
I vise nego korisno! Nadam se da se da se necete zaustaviti samo na ovome. I da cete postovati i ostala merenja, jer su ovakve informacije veoma upotrebljive. Kako pri eksploataciji, tako i pri kupovini novih baterija. Takodje bi bilo veoma zanimljivo odraditi celokupna merenja nakon 20-30 ciklusa i proveriti tada da li je realni kapacitet ostao ne promenjen kod svih brendova. Pozdrav!
-
Bravo, tako treba.
Nisam samo shvatio citiram "Prvi sok je bio da sada kombo vuce 53A...." zašto si popio sok ako kombo vuče 53A? :)
Takođe prilično korisna sprava je i :
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7223&Product_Name=Hobby_King_Battery_Monitor_3S (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7223&Product_Name=Hobby_King_Battery_Monitor_3S)
Za 1/10 cene gornje sprave u toku leta daje zvučno upozorenje kada je baterija prazna. Mada taj zvučnik nije jak, čuje se na 10 - 15 metara.
To je prilično zgodno za 3D. Čak i bez zvučnog upozorenja kada nije prejako sunce na malom modelu koji se vrti na 10-tak metara a kada se postavi uređaj sa strane na modelu moguće je uočiti prilično jako svetlo LED (diode) koja iz plave boje prelazi u trepćuću plavu kada je baterija pri kraju pa onda u crvenu kada već treba sleteti (uz pištanje iz zvučnika).
Ovi "Monitori" se kupuju posebo za 2S, 3S... 6S
Pozdrav Goran
šđčćž
-
Nisam samo shvatio citiram "Prvi sok je bio da sada kombo vuce 53A...." zašto si popio sok ako kombo vuče 53A? :)
Šok je bio zato sto samo promenom proizvodjača propelera (TGS umesto Aeronaut) bez promene prečnika i hoda elise (12x8) je povećana potrošnja za 30% (sa 40A na 53A). Nadam se da je sada jasnije, a ja sad odo da popijem jedan sok, ali od jabuke ;).
poz
-
I vise nego korisno! Nadam se da se da se necete zaustaviti samo na ovome. I da cete postovati i ostala merenja, jer su ovakve informacije veoma upotrebljive. Kako pri eksploataciji, tako i pri kupovini novih baterija. Takodje bi bilo veoma zanimljivo odraditi celokupna merenja nakon 20-30 ciklusa i proveriti tada da li je realni kapacitet ostao ne promenjen kod svih brendova. Pozdrav!
Da, to je neka ideja. Odlucio sam da posle svakih 5 ciklusa na nekoj bateriji postavim merenja (znaci cca jednom mesecno). Ovaj rezultat sada je posle 5-6 ciklusa za Flightmax baterije. Nazalost nemam druge slicne baterije drugog proizvodjaca koje bih mogao da uporedim na istom kombou. Moci cu da uporedim direktno Kokam H5 30C 3200mAh i Turnigy 30C 3600mAh posto cu ih uskoro poceti leteti na istom modelu, stim sto je Turnigy nova a Kokam su sa 5 ciklusa ali stare 12 meseci.
Logger je izuzetno dobar da nam pokaze i eventualne promene kod neke od celija u bateriji i nakon pada, nazalost imam i par takvih pa cu okaciti i te rezulatate kada ih izmerim.
Jos jedan podatak jako bitan a koji se vidi iz okacenog grafikona je to da razlika izmedju celija postaje daleko evidentnija sto su one vise ispraznjene. Definitivno je opasno prazniti bateriju preko 80% njenog nazivnog kapaciteta, znaci navedene Flightmax 30C netrositi preko 2150mAh. U jednom mom ranijem postu koji opisuje kontrolere (ESC, regler) naveo sam da kontroler vidi samo ukupan napon baterije i da je to nedovoljno. Ovde je ukupan napon bio apsolutno bezbedan ali je jedan celija bila kriticna. Isto tako sada se vidi koliko je bitno balasirati bateriju svaki put.
poz
-
Ne bi bilo lose uraditit i test za bateriju koja se ne balansira. Ako hoces mogu da ponesem Parky-ja na letenje jednom prilikom i da nakacimo loger na moju baetriju koju nisam ni jednom balansirao, a letim tako vec skoro punih godinu dana. Cisto da vidimo da li ima drasticnih razlika izmedju celija! A nakon toga mozemo ponovo da je napunimo i da je u toku punjenja i izbalansiramo i opet nakacimo loger, pa da uporedimo rezultate. Bas me zanima kakva bi razlika bila. Sta mislis o tome?
poz
-
Odlicna ideja! Donosim i logger i punjac pa cemo da merimo!
poz
-
Saburo, nije pametno ne balansirati makar povremeno ćelije, naročito zato što su punjači i balanseri jeftini.
Često kvalitetne baterije su skuplje od punjača i/ili balansera.
Ja koristim ovaj baterijski monitor (i pored balansiranja):
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7367 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7367)
I pred svaki let proveravam stanje ćelija.
Preporučujem ga. Radi odlično. Posle punjenja makar i bez balansiranja, utakne se u balanserski port na bateriji i sve ti je jasno. Pokazuje individualne napone svih ćelija.
Što nekom prilikom Magic reče, ako je razlika među ćelijama mala onda nema potrebe ni za balansiranjem sve dok se baterija ne prazni do krajnjih granica, u suprotnom, već je upropaštena neka ćelija.
Pozdrav Goran
-
Evo jos malo informacija:
Slika koja je okacena u prvom postu je baterija br. 4. Dopunjena je sa 2560mAh.
Sledeca slika je baterija br. 2. Dopunjena je sa 2450mAh. Znaci samo 110mAh manje ali mnogo bezbednije!
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/2Fmax4S265030c53A.jpg)
Baterije 1 i 3 su slicne kao br. 2.
Dva korisna linka, proizvodjac: http://www.jun-si.com/EnProductShow.asp?ID=96 i uputstvo: http://www.hillrc.com/UploadFiles/CellLog_8S.pdf
poz
-
....U jednom mom ranijem postu koji opisuje kontrolere (ESC, regler) naveo sam da kontroler vidi samo ukupan napon baterije i da je to nedovoljno. ...
Само да подсетим да то не мора да буде увек случај. Нпр овакви ЕСЦ-ови прате сваку ћелију посебно
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2167&Product_Name=TURNIGY_Sentry_25amp_Speed_Controller (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2167&Product_Name=TURNIGY_Sentry_25amp_Speed_Controller)
-
Saburo, nije pametno ne balansirati makar povremeno ćelije, naročito zato što su punjači i balanseri jeftini.
Često kvalitetne baterije su skuplje od punjača i/ili balansera.
Ja koristim ovaj baterijski monitor (i pored balansiranja):
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7367 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7367)
I pred svaki let proveravam stanje ćelija.
Preporučujem ga. Radi odlično. Posle punjenja makar i bez balansiranja, utakne se u balanserski port na bateriji i sve ti je jasno. Pokazuje individualne napone svih ćelija.
Što nekom prilikom Magic reče, ako je razlika među ćelijama mala onda nema potrebe ni za balansiranjem sve dok se baterija ne prazni do krajnjih granica, u suprotnom, već je upropaštena neka ćelija.
Pozdrav Goran
Znam za sve to, imam i punjac i balanser jako dobar, nego nikako da kupim onaj kablic za 3 celije koji ustekam u balanser i bateriju..
:sljus
i dan za danom nagurah skoro godinu dana tako..Ma nece joj nista biti, uostalom videcemo rezultate sta kazu...S druge strane uvek je ispraznim skoro do maksimuma, sto opet nije preporucljivo...tako da ce rezultati testa biti veoma zanimljivi!!!
:big smile
-
...baetriju koju nisam ni jednom balansirao, a letim tako vec skoro punih godinu dana...
Ја НИКАДА ни једну ЛиПо батерију нисам пунио без балансирања. Увек и сваки пут. Једноставно увек прикључим и баланс кабл. Ипак, ја чиним другу јерес а то је пуњење већим струјама (3Ц) од препоручених 1Ц а у последње време 2Ц. Осам батерија сам третирао на овај начин годину дана уназад и још ме добро служе. Томе вероватно доприноси и чињеница да су изузетно ретко коришћене до пуног капацитета. Ја их обично користим до највише 70%.
Ево мог мишљења како треба идеално поступати са ЛиПо:
1. Не користити их за струје веће од 80% од предвиђених (нпр. из батерије 1000 mAh, 30C не вући више од око 25А)
2. Не празнити до више од 80% капацитета (из горе поменуте батерије извући до 800 mAh)
3. Балансирати при сваком пуњењу
4. Пунити са струјом коју је предвидео пороизвођач (до скоро 1Ц, у последње време се појављују батерије које се пуне са 2 или више Ц)
И још један савет, увек купујте батерије које могу да дају веће струје (нпр. ако имате две потпуно исте батерије а једна је 20Ц, друга 30Ц - увек узмите ову од 30Ц чак и ако вам нису потребне толике струје). Разлика у тежини је незнатна, у цени релативна, а, иако не могу да тврдим, скоро сам потпуно сигуран да батерије са већим Ц подносе много више (електричног) малтретирања од ових других.
Поз.
-
Danas sam napravio jos 4 leta sa logerom na Elementu. Smanjio sam tajmer na 7 minuta i evo rezulatata.
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/Fmax4S265030c53A_2.jpg)
Minimalno je napon pao na 3,4V, znaci daleko bezbednije :big smile. Isto tako baterija ne opterecena je pokazivala 3,7V po celiji. Ovo treba da bude osnovni parametar kada skinemo bateriju sa modela i nakon letenja proverimo napone, ako je ispod 3,6V po celiji obavezno skratiti vreme letenja.
poz
-
Evo jos malo podataka za baterije ali od Petra.
Prvi log je sa Yaka-55 na TR SK 55 380Kv na Rhino 6S 4000 25C i 16x10TGS prop. Log je za samo 3 celije posto je baterija sastavljena od 2x3S.
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/Rhino6S4000mAh25C.jpg)
Vidi se da drze izuzetno podjednako. Inace max operecenje je negde oko 55A (moja procena posto nismo merili) znaci oko 14C.
Drugi log je sa Sebart Katane 30E ali setup neznam. Baterija je 3S Kokam H5 4000 30C stara 2 godine. Petre molim te objasni tvoj setup i maksimalnu struju. Vidi se da se celije podjednako drze ali je vidljivo starenje baterije u odnosu na prvi log sa Rhino istog kapaciteta jer struja ne bi trebalo da je veca od 40-45A (10-12C).
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/KokamH54000mAh30C.jpg)
U buduce necu vise opterecivati ovaj topik koji je trebao samo da bude opis uredjaja. Otvoticu novi gde cu postovati samo o baterijama. Uskoro stize i Elogger tako da ce se vidieti tacno i kako jacina struje utice na pad napona.
poz
-
Motor kontronik KORA15-12, elisa APC 13*6.5, oko 44A.
pozzz
-
Ovo je jedan topik koji je jako koristan, kao i sam uredjaj koji se u njemu opisuje. Krajnje korisna spravica bez koje je prakticno nemoguce ispravno odrediti vreme letenja za neki kombo.
Kako se broj novih korisnika foruma (sto je jako lepo) svakim danom povecava puno je pitanja o nekim osnovnim stvarima. Nazalost cak ni meni koji sam o mnogo toga pisao nije lako da se setim gde je sve to napisano a prakticno na forumu skoro vec sve postoji na temu struje, samo ga treba pronaci. Nazalost mnogi topici su ili zastareli ili prevazidjeni jer tehnologija napreduje ali spravica opisana ovde je jos uvek vrh!
poz
-
Tema je malo otisla u zaborav ali sam odlucio da je ozivim jer sam skoro nabavio brendirane barerije pa hocu da vidim da li to sto kostaju 50% vise vredi ili je cisto bacanje para. Radi se o Hacker ECO-X 20C seriji koje na srecu ne kostaju citavo bogatstvo (66Eur komad za 5S od 5000mAh) tako da mislim da experiment nece biti preskup.
Danas je Nikola Saburo sa Sparkom F3A napravio 2 leta sa P15 programom trudeci se da oba budu sto slicnija. Spoljna temperatura je bila oko 25C i bilo je skoro bez vetra. Jednom je leteo Hacker baterije koje su skroz nove tj. taman razradjene, a drugi put Zipppy Compact koje su stare oko godinu dana.
Hacker ECO-X 5S 5000mAh 20C (bat br. 1)
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/Hacker5S5000mAh20CSparkF3A.jpg)
Zippy Compact 5S 5000mAh 25C (bat. br3)
(http://i192.photobucket.com/albums/z305/magicularis/ZippyCompact5S5000mAh25CSparkF3A.jpg)
Grafikoni su vrlo slicni a ono sto je najbitnije je da se baterije optimalno koriste jer se vidi da ni u jednom trenutku napon ne pada ni na jednoj celiji ispod 3,5V sto je ekstra!
Bice toga jos u buduce a spremam se da logujem i baterije na auticima.
poz