Author Topic: Detaljina modelima - nitne  (Read 30011 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Detaljina modelima - nitne
« on: December 25, 2008, 04:08:14 PM »
Thunderbolta sam zadnji put leteo u oktobru mesecu i potom ga nisam vise vadio iz prikolice. Pre neki dan resih da malo proverim baterije i dok sam to radio gledam ga...

Gleda i on mene...

Pade mi na pamet "suluda" ideja da mu napravim, po povrsini krila i trupa, nitne kao sto su bile na pravim avionima.... Ovo me vec dugo "kopka" ali, nisam imao "petlje" da to radim... Stavljanje nitni je ogroman posao i svaka greska se vidi a, sad kad je sve gotovo, veoma lako moze da se model "upropasti" ako se ovo ne napravi kako treba...

Gledajuci na Top Gun-u modele svi imaju nitne i ostale neophodne detalje da bi bili kao originali.
Modeli koji su od epoxy-a ove stvari imaju vec odlivene a, na modelima koji su pravljeni kao moj Thunderbolt, od drveta,  pa, finisirani epoxy smolom i staklenom tkaninom, ovi detalji se moraju naknadno dodavati.

















Na RC Universu ima na mnogo mesta kako se to radi.
Takodje, fantastican sajt za ljubitelje skala  modela je www.scalebuilders.com  gde ima neverovatnih "caka"...
Modelari veoma cene kad se ulaze ovoliki napor, da se napravi ovakav finish jer, ti detalji i doterivanje airbrush-om predstavljaju prava mala "umetnicka dela"...

Nitne se prave sa metalnom cevcicom koja se stavi u lemilicu. Na odredjenoj temperaturi kad se lemilica sa cevcicom, prisloni na povrsinu modela ona se prosto utisne u epoxy i staklenu tkaninu.



Pricajuci o ovome pre neki dan sa mojim drugarom Saletom (Saler) kaze on: "Ajde da probamo"... Odmah sam znao sta ce biti, jer ako experiment uspe, ja se necu "smiriti" i nitne mi ne ginu....

Tako je i bilo, probali smo na parcetu balze sa staklenom tkaninom i kruzic je bio besprekoran...  Dalje vec znate sta sledi....

Otisao sam u garazu, otvorio prikolicu, izvadio krilo od Thunderbolta i evo vec treci dan "udaram" nitne...

Nitne sam poceo da stavljam prvo sa donje strane krila, da vidim kako ce mi ici  i da ako nesto "zeznem" bas ne upada mnogo "u oci".
Prvo sam nasao semu kako su nitne bile postavljene na pravom Thunderboltu...








Rad sam poceo na flapsovima (odozdo).

Da bi nitne bile u liniji od samolepljive folije sam isekao 3 mm trake koje su trebale da mi budu linije vodilje.
No, ubrzo sam uvideo da to tako nece ici jer, lemilicu koja je dugacka, moras na nesto osloniji inace nitne "krivudaju", koliko god da pazis... Dovoljno je samo jedna da pobegne i vec se vidi da nije pravo. Takodje je veoma vazno da i razmak izmedju svake bude apsolutno isti...

Potom sam uzeo lenjir ali, da bi sve bilo pravo, u liniji, cevcicu (lemilicu) moras prisloniti, plasticni lenjir se vremenom poceo topiti i na mestima gde sam stavljao cevcicu i dobio sam blaga ulegnuca na svakih 6-7 mm. No, sad je ovo bilo super jer je cevcica tacno lezala gde treba i posao je mnogo brze isao. Jedino, sam bio svestan da ovo nije resenje jer ce lenjir sve vise i vise da se deformise...
Zato sam mozgao sta bi moglo da zameni lenjir i smislio sam da je list od testere za drvo prava stvar...

Trk u radionicu, imao sam adekvatan list gde su vrhovi zuba na istom rastojanju otprilike na svakih 5 mm. List (testeru) sam oblepio krep trakom da ne grebem krilo i sad je ovo bio savrsen sablon.



Ipak mukama nije kraj, lemilica kojom sam radio nema regulaciju temperature pa, u pocetku nitne budu besprekorne a, kako se temperastura povecava povrsina, gde se utiskuje, blago se topi.
Resenje: nova lemilica sa regulacijom temperature...



E sad, sa novom lemilicom i "sablonom" za razmake "posao je pesma"...

Jedino ce mi trebati dani i dani rada da sve ovo privedem kraju... Mislim da samo na donjem delu desne polovine krila ima sigurno 1200 nitni... Joj, gde je sve ostalo...

Rad  je veoma "pipav", trazi mnogo vremena i naravno ne prasta greske jer kad nesto lose utisnes nema povratka....

Gledajuci povrsinu krila sa nitnama, koju sam do sada uradio, vise sam nego zadovoljan.











Kad ovo zavrsim onda dolazi blago smirglanje pa, doterivanje detalja airbrushom...
Za sada sam samo na flapsovima i eleronima probao kako ce konacno izgledati model, smirglajuci blago povrsinu...  Prezadovoljan sam...





Po meni, ovakvi modeli moraju da imaju tu "patinu" i takvu vrstu "zavrsne obrade" jer i pravi su bili "sirovi", masni, matirani...  Jednom recju Warbird-i...

Pozdrav

Mirce


 



Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #1 on: December 25, 2008, 09:56:43 PM »
kao i sve ostalo, fenomenalno.

Online SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2179
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #2 on: December 26, 2008, 01:19:35 AM »
 :)aplauz

svaka čast za uloženi trud, posao je izuzetno pipav i zahteva kocentraciju. Bravo Mirče, model će s tim detaljima mnogo lepše izgledati, tj. vernije.
« Last Edit: January 11, 2009, 02:41:25 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #3 on: December 30, 2008, 02:50:22 PM »
Evo nastavka moje "nitna" avanture...

Pet dana sam stavljao nitne na krilo.





 Ako nema jedno 6000 komada, nema ni jedne... Ipak kad sam zavrsio i kad sam video kako izgleda vredelo je truda.

Sad me jos ceka trup, ali na njemu ce biti lakse posto ima manje nitni.

Kad se stavljaju nitne pod, pritiskom i temperaturom, deo povrsine krila pored kruga koji je nitna se blago istisne. Zato je potrebno kompletno krilo ili trup izsmirglati po zavrsenom poslu. Ovo sam radio sa smirglom 400 koja na zadnjoj strani papira ima tanak sundjer.

Posto je moje krilo vec bilo ofarbano i izlakirano nisam preterivao sa smirglanjem, tj. smirglao sam samo blago cisto da poravnam nitne. Pre smirglanja kad se rukom predje preko povrsine krila oseti se da je prilicno rapavo, zbog gomile sitnih ispupcenja.
Smirglanjem se skine tanak sloj laka i dobije se dobar efekat da na mestima gde su nitne ne skines lak a, na drugim ravnim povrsinama lak "matira". Kad se posle smirglanja krpom obrise krilo izmedju nitni ostanu sjajne linije koje ih jos vise naglasavaju...







Sve vreme dok sam stavljao nitne razmisljao sam kako cu sad ofarbati model tj. kako cu da napravim one fine detalje da je avion mastan, prljav, da ima garez iza mitraljeza...
Gledao sam u radnjama kompresor, air brush pistolje, prave pistolje za farbanje, separatore vlage...  Nista jos od toga nisam kupio jer sa mislio da prvo kompletno zavrsim model pa da ga onda doterujem...

Pre neko vece sam izsmirglao krilo a, onda mi "djavo nije dao mira" (bila je skoro ponoc) hteo sam da na samom vrhu krila, sa malo farbe, probam da "zaprljam nitne"...
Tehniku kako se to radi video sam u jednom casopisu. Stvar je jednostavna, na krpu ili sundjer se stavi malo farbe, premaze se zeljena povrsina i potom se cistom krpom obrise. U svim rupicama i linijama ostaje farba a, visak se skine i dobije se efekat zaprljanih detalja...

Posto je Thunderbolt farban akrilnim bojama i lakom morao sa da koristim farbu koja nije agresivna da ne ostetim vec nanete boje (niposto nitro...). U garazi sam nasao pikslu crne emajl farbe i uljni razredjivac, i rekoh sebi ajde da probam da vidim sta ce biti...

Tako je i bilo, uljna boja na parce sundjera, visak boje skinem na papir, potom sam sa sudjerom ovlaz natapkao farbu na samom vrhu krila, i sa krpom, kao kad viksas cipele, razmazao boju. Sa drugom cistom krpom sam odmah skinuo visak boje ali, ni sam se nisam nadao efektu koji ce se desiti...







Srebrna boja kojom je bio ofarban model je, posto je preko nje sad dosla crna, poprimila jednu neverovatnu nijansu, pravu nijansu uprljanih delova... Srebrna boja se u momentu pretvorila u prljavo srebrnu dok su rupice nitni postale crne. Fenomenalno...











U zavisnosti koliko trljas sa cistom krpom mozes manje ili vise da skines naneti sloj pa, da time dobijas manje ili vise "prljave" detalje. Ako se pretera i nesto "zezne" na novu krpu sipas uljni razredjivac i sve obrises, kao da crne boje nije ni bilo... Znaci ne mozes nista pokvariti jer uvek mozes sve obrisati i vratiti sa na pocetak...



















Ja sam ovo prvo radio sa donje strane krila. Ovaj posao mora da se radi u delovima jer se boja susi i ne moze se namazati celo krilo. Kako sam "mackao" deo po deo dobijao sam bas onaj efekat kojem sam tezio...

Sve u svemu dok sam zavrsio donju polovinu krila pilo je pola cetiri ujutro... Ali, krilo je izgledalo "brutalno dobro"...













Sutradan sam isti posao odradio i na gornjoj polovini i sad je krilo kompletno gotovo...





















Prelazim na postavljanje nitni na trup, potom farbanje (ovom mojom metodom) i na kraju cu morati sastaviti model da bih mogao napraviti prelaze boja sa trupa na krilo...

Evo meni posla u narednih desetak dana...

Pozdrav

Mirce
 

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #4 on: December 30, 2008, 11:37:28 PM »
Mislim, nemo da se ljutiš, ali ovo je ispalo za ...balo vek!!!
« Last Edit: January 11, 2009, 02:41:56 PM by SABURO »
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #5 on: December 30, 2008, 11:47:45 PM »
Nemo ni ti da se ljutis ali nisam razumeo sta je "pesnik" hteo reci...

Mirce

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #6 on: December 31, 2008, 12:07:52 AM »
Bre Mirče, pa ipak moram da se pridržavam pravila foruma. Onaj Gile jedva čeka da mi izrekne neku opomenu.
Tedo da reknem - ideja je fenomenalna, a rezultat još bolji.
Jesi sad zadovoljan?!? A?
« Last Edit: January 11, 2009, 02:42:24 PM by SABURO »
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #7 on: December 31, 2008, 12:55:55 AM »
Mora da su mi ove nitne udarile u glavu pa, nisam ukapirao iz cuga...

Mirce

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #8 on: December 31, 2008, 10:57:24 AM »
Mirce,

ja mogu samo da se divim ovome sto ti radis, sa vise razlicitih aspekata! Ocigledno da covek u modelarstvu prolazi kroz razne faze koje su izgleda odredjene kolicinom vremena provedenim u celoj ovoj prici. Ti si u ovome vec pozamasan niz godina i jednostavno da bi se osecao ispunjenim stalno sebi podizes lestvicu, sto je jako dobro. Naravno treba imati i uslova i materijalnih sredstava za sve to, ali je lepo videti da kada neko moze onda to i radi.

Ne zavrsimo svi na istu stranu, mislim na disciplinu kojoj se privolimo. Ja sam odlucio da probam sto vise stvari, ali polako i postupno, kako bi i ja sam uvideo sta je to ONO pravo za mene. Vrlo verovatno cu posle ove faze gde svastarim (3d, f3a, f5j, speed) se vise opredeliti za modele koji su brzi, nesto kao f5f i f5b, a mozda i ne, pokazace vreme.

U svakom slucaju vazno je evoluirati!

Pozdrav
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #9 on: December 31, 2008, 02:29:51 PM »
Magic, ne bih da ovo sad sto cu napisati predje u filozofiranje ali, dvodecenijsko iskustvo cu probati da prenesem u par redova...

Od kako sam poceo da se bavim modelarstvom uvek sam tezio da imam lepe i dobre modele. Tokom dugog niza godina prolazio sam kroz razne faze od drvenih jedrilica koje sam pravio sam, preko plasticnih trupova sa drvenim (konstruktivnim) krilima, potom, potpuno kompozitnih jedrilica...
Sada, kao sto znas, uglavnom letim velike motorne modele...
 
Nisu samo modeli u pitanju i sva ostala "oprema" mora da prati modele. Pri tom mislim na kutije za transport jedrilica, start boxove pa, sve do danasnjih dana i prikolice...
Sve to cini modelarstvo...

Gledajuci unazad, sretna okolnost za mene je bila da sam uvek znao u kojoj se klasi takmicim (F3J).
Ipak,sad sa ove tacke gledista, pocetak moje modelarsko - takmicarske karijere je bio pun gresaka i ne iskustva. Najveca greska je bila cesto menjanje modela, jer sam uvek mislio da je onaj sledeci bolji...
Danas, u razgovoru sa mnogim modelarima, takodje cujem, da vrlo cesto menjaju modele. Po meni treba naci nesto sto ti se svidja i to stalno leteti. Covek prosto ne stigne da se "upozna" sa modelom a, evo vec je stigao novi pa, novi i prakticno stalno si na pocetku...jer svaki leti drukcije.
Ovo pogotovo vazi kad su takmicarski modeli u pitanju. Moras ga znati u dusu...

Modelarsvo je ko sida, kad ga "zapatis" nema leka, i u mom slucaju veliki deo svakodnevnoih aktivnosti je vezan za ovaj hobi. Naravno, da bi sve to funkcionisalo kako treba moraju da se poklope  mnogi faktori, najvazniji stvar je da to volis i imas vremena, mora se imati podrska porodice i okoline, moras da imas prostor gde ces praviti modele, i na kraju treba da imas dovoljno love da izdvajas... Ako bilo koji, od ovih faktora, fali... nema "pravog" modelarstva...

Veoma bitna stvar je i "protok informacija" pretplata na casopise, internet, druzenje i komunikacija sa ljudima koji su u istom hobiju...

Ne zaboravimo takmicenja i posete takmicenjima... Moji odlasci u Ameriku na Top Gun, ono sto sam tamo video, kupio, poznanstva koja sam stekao, neprocenjivo mi vrede...
Ovaj deo price je slican kao sa nasom omladinom, ogroman broj mladih ljudi nikad nije bio van Srbije i misle da je svugde kao ovde...

Moj razvojni put u motornim modelima nije dugacak, ne zaboravimo, prvi let sa Thunderboltom od Hangara 9 sam napravio u junu 2007. Doduse pre toga sam leteo elektro Sukhoi-a koji mi je bio odlicna baza za ucenje...

Ipak, najvaznija stvar, na pocetku mog "motornog" modelarstva je bila ta sto sam kraj sebe uvek imao iskusne modelare, moram izdvojiti Coku bez cije pomoci, u svakom smislu, nista ne bi bilo...
Zahvaljujuci njemu nisam "srljao" da sam probam, nisam bio ne strpljiv... To je od presudnog uticaja... Coka mi je mnogo pomogao (ne stidim se to da kazem) i svako ko ima nekog iskusnijeg pored sebe ima mnogo manje sanse da dozivljava razocaranja...

I na kraju da rezimiran zadnje, ne pune, dve godine mog motornog modelarstva.

Skala modeli su nesto sto me je oduvek odusevljavalo, ali bio sam svestan da "prica mora biti kompletna"... To znaci, uz sve one gore navedene stvari, moram znati da sigurno letim.

Thunderbolt od Hangara 9 je bio pravi pogodak za prvi motorni model.
Naglasavam da kod mene nema improvizacije, pa je dobar model uvek pratilo i sve ostalo, dobar nov motor, novi servoi, uvek nove baterije velikog kapaciteta, novi prekidaci, produzni kablovi, ispravni prijemnici...
Sa ovakvim prilazom sanse da vam nesto otkaze se svedu na minimum.... .

Sto se tice letenja nisam se "glupirao" u vazduhu, a od samog dolaska na teren sve je bilo smisljeno sta se i kako radi. Time sam stekao jednu rutinu u manipulaciji sa i oko modela...
Sa malim Thunderboltom sam napravio skoro 70 letova tokom 2007-me godine i on me je "uveo" u Warbird pricu... Posle toliko startova mozete ga proterati "kroz iglene usi"...

Moj cilj su, ipak bili, veliki skala avioni...

Dok sam pravio ovaj model na koji sad udaram nitne logicno mi je bilo da prvo kupim nesto sa cim cu "vezbati" i sticati nova iskustva. Prelaz sa 1,6 na 2,2 metra je ogromna razlika, u svemu... Zato je dobro slusati sta iskusniji pricaju pa se drzati toga...

Zero od CMP-a je bio pun pogodak, model kojim sam i dan danas odusevljen, model koji sigurno dugo necu prodati... Ovakav avion mi je potreban da nakon duge pauze, kao sto je ova zimska, imam nesto sa cim cu izaci i opusteno napraviti prve letove... To je model koji svigde mozes odneti i bez bojazni, da se ista moze desiti, opusteno leteti... Tokom ove 2008-me godine sa njim imam preko 80 startova...

Sa Zero-om sam platio skolu sa kineskim motorom i zato sad ko god me pita, niposto kinezi...
Dalje, sa Zero-om sam ustanovio sta je to PCM prijemnik, jer od kad sam ga stavio vise nema ni najmanje smetnje...
Naravno i ovde je sve novo ugradjeno i sve je primereno velicini i vrsti letenja.
Znaci ako treba servo od 5 kila motra biti takav ili jaci, ako treba PCM prijemnikik mora biti takav ili na 2,4 GHz, produzni kablovi moraju biti sa debelim zicama, prekidac moraju biti heavy duty itd... NEMA IMPROVIZACJE...

E, kad se to sve tako napravi onda sledi uzivancija.... Cinjenica je da to kosta ali...

Ne rekoh, kad sam napravio Zeroa (isto vazi i za ovog Thunderbolta) danima su stajali sastaljeni u garazi. Svaki dan sam ih izgurivao u dvoriste, palio motore, gledao da li nesto curi, sta se odvrce, da nije nesto popustilo, napuklo...

One fore, kupis model, caskom ga sastavis, stavis u njega tako nesto sta imas u kuci od delova, kupujes polovne stvari, to je, ne put, nego autoput u havariju...

Prilaz modelima koje sad pravim, veliki Thunderbolt, Hellcat, mora biti jos ozbiljniji...

Jos jednom svima zelim Srecnu Novu Godinu i da se bavite modelarstvom kako sam Vam gore napisao...
Samo tako ce uzitak biti potpun...

Pozdrav

Mirce


Offline englez

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 467
  • Mowing the grass
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #10 on: December 31, 2008, 08:58:23 PM »
 Stvarno ti si bolestan  (___)







Srecna Nova Godina  (res)
signatures are silly, read some, See what I mean?

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #11 on: January 01, 2009, 10:11:19 AM »
Mirce mislim da je ovo najbolji post koji sam ikada procitao.    (thumb)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #12 on: January 01, 2009, 03:51:07 PM »
Hvala Sasa, lepo je cuti ovakve pohvale...

Vidim, po broju poseta, da ljudi citaju ovo sto pisem... Da li ce neko primenjivati stvari i metode rada koji se mogu videti i procitati, to ne znam ali, kad se dobije ovakav reply covek se dobro oseca...

Meni je zao sto i drugi modelari, puni znanja i iskustva, ne podele to sa nama.
Necu nabrajati imena ali, znam da svi oni citaju ovaj forum i prave modele. Kvalitet stiva koje se moze naci ovde daje vrednost ovom forumu...

Modelarima su mozda interesantniji ARF projekti, svaki avion Hangara 9 (uzeo sam ove modele za primer posto se mogu kupiti kod nas), kako ga je neko napravio, prepravio, doradjivao, prvi letovi...  Mnogi mozda zele da kupe takav ili slican model pa im trebaju iskustva drugih...

Znam par modelara koji krpe modele, dobro to rade, ajde koja rec, slika, da i drugi vide i nauce...

Takve stvari daju kvalitet sajtu...

Ja se svakako zahvaljujem svima koji su odgovarali na moje postove koje sam postavljao...

Pozdrav

Mirce


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3322
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #13 on: January 03, 2009, 11:56:21 AM »
Ne znam za vas ali, moji novogodisnji praznici su bili poprilicno radni...
Dan dva pre Nove godine sam krenuo sa "nitovanjem" trupa, nisam jos sve zavrsio ali,
sam blizu kraja.







Zena me je 31 decembra oko 7 uvece jedva oterala sa trpezrijskog stola, na kome radim, ne bi li ga postavila  za goste koje smo cekali. Pvog dana nove godine "pacijent" se vratio na "astal" i rad je uveliko u toku....

Prvo su nitne "pale" na horizontalnom i vertikalnom stabilizatoru...









Potom je na red dosao trup...















Mislio sam da cu trup brze napraviti, no veliki broj linija i konusni oblik usporavaju rad. Ipak posao odmice i jos malo ce sve biti spremno za farbanje....

Cujemo se

Mirce

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: Detaljina modelima - nitne
« Reply #14 on: January 03, 2009, 12:13:03 PM »
Svaka cast Mirce  (work) (res)

imali negde snimak kako leti taj tvoj ljubimac.
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)