Vortex DLG slovenacke proizvodnje je nedavno dosao i do nas. Nacin izrade Vortex modela mozete pogledati na Slovenckom forumu (
http://forum.modelarji.com/viewtopic.php?f=44&t=64065&hilit=vortex ), tema je vrlo interesantna, kao i na facebook stranici:
https://www.facebook.com/pages/Vortex-f3kdlgsal/167982523266281?fref=tsMagic je kupio za sebe model pre dva meseca od Denisa i cekao je red da nadjem vremena i krenem sa sklapanjem. Jednostavno, zeleo sam da ga ja sklopim, jer mi je ovo jedan od omiljenijih DLG-ova.
Konstrukcija je neobicna za DLG jer je kompletan horizontalac pokretan, a to obavlja mehanizam koji se nalazi unutar trupa (vertiklaca) u kombinaciji sa oprugom. Upravo ovaj detalj je egzotican, jer zahteva uzasno pipav posao prilikom ulepljivanja karbonskih sipkica i mehanizma itd itd... dovoljno je reci da na novoj verziji Vortex-a 2 horizontalac je fiksan sa jednim pokretnim delom.
Da pocnemo.. tok gradnje je zapocet od krila. Izbusene su rupe za servoe Graupner 275 koji ce u narednom koraku biti ulepljeni epoxy smolom.
Ulepljeni servoi i zice servoa koje ce kasnije dobiti cetvoropinski konektor
Na slikama se vidi krep traka koja je polepljena iz dva razloga, da bih mogao da zastitim samo krilo od lepka, lemljenja i sl, a drugi je crtanje po krilu i trazenje normala i paralela za linkove koji tek treba da se instaliraju, kao i hornova koji su pravljeni od vitroplasta od cca 1mm debljine. Vitroplast sam nabavio od Bosketa jednom prilikom kada sam isao u goste.
linkovi su pripremljeni i apsolutno jednaki po duzini, sto je veoma bitno za DLG, tj bitno je da oba ailerona budu simetricni po hodu, taj momenat najvise dolazi do izrazaja kada je u funkciji butterfly mode.
Nakon preciznog merenja, usecene su rupe za hornove koji ce biti montirani.
Veza ka prijemniku od krila
i krilo u finalnom izdanju
Da bi se prijemnik napajao, mora da ima konverter struje sa LiPo 2S na 5V, DLG ili F3K takmicari uglavnom koriste linearni stabilizator koji spusta napon na 5V a trpi do 1.5A struju, sto je za DLG sasvim prihvatljivo, jer servoi ne vuku preveliku struju.
Za ovaj deo se pobrinuo Mile
Test sa 2S baterije. Sve O.K.
Nakon zavrsenih radova oko krila, na red je dosao najpipaviji deo, tj trup i ugradnja elektronike u trup.
Poceo sam radove od deka koji treba da se ulepi u trup. Dek je napravljen od karbona, tj konticela ili rohacel debljine 1mm koji je presvucen sa obe strane karbosnkim platnom... izuzetno je jak, a lagan sto je veoma vazno.
Doterano na meru, da prati oblik trupa
Dek je osmirglan po celoj povrsini na koju ce kasnije nalegati servoi koji se lepe na nju.
ulepljen
Nakon ulepljenog deka, prelazim na radove oko najpipavijeg dela, tj horizontalca. Raqzbusujem rupu kroz koju ce prolaziti karbonska cevcica od 1.5mm i koja ce spajati dve polovine horizntalca.
ovako bi to trebalo da izgleda unutar trupa
smirglam blago lezaj koji se ulepljuje u hornu horizontalca
i ulepljivanje lezaja u horn
takodje i karbonske sipkice se smirglaju, ali samo krajevi i nista drugo!
montaza sajle na horn od horizontalca
Markiranje vertikalca i odredjivanje mesta gde ce se zaseci
nakon zasecanja, treba osmirglati blago grubom smirglom deo koji ce se lepiti za trup.
nakon toga, ubacuju se tzv "Z" zice koje natezu vertikalac u jednu stranu
pre zatezanja sajle, treba montirati servo na dek u trupu modela. Za horizontalac i vertikalac koriste se Graupner 285 servoi. Prijemnik je carbon free ili ti na srpskom otporan na karbonske trupove.
Na ovom DLG-u je trup kompletno karbonski, a to bas nije pogodno za klasican prijemnik, jer ugljenik izaziva faradejev kavez i moze doci do gubitka signala. Preporuka kod ovakvih trupova je da se antenice izbace napolje, sto je i ucinjeno
Pre ulepljivanja vertikalca, treba odseci deo horizontalca kako bi vertikalac mogao lepo da radi
Takodje treba razbusiti rupu kroz koju ide karbonska sipkica od 2.5mm kako bi se horizontalac lepo okretao oko nje. Karbonska sipkica je ulepljena na trup epoxy smolom i da ne bi horizontalac kacio lepak, ovo se radi
Da bi se spojili krila i trup, mora se iseci prolaz za cetvoropinski konektor
Model u finalnoj fazi pred letenje. Trebalo je oko 25gr olova u nosu kako bi model imao korektno CG.
konacna tezina modela
Nakon ovoga sledi igranje sa flight mode-ovima i finim podesavanjem modela. Na kompletno zezanje oko ugradnje i podesavanja modela sam utrosio oko 2h i nesto min... do prvog leta.
Probni let je izveden danas na aerodromu 13 maj. Evo kako to izgleda. Prvo bacanje je klasicno, da se utvrdi da li je horizontalac u "nuli" u cruise mode-u
Zatim, isti postupak samo u launch mode-u
Prvi lagani start u cruise (neutralni mode), cisto da vidim da li ce ici koliko toliko pravolinijski
I zatim u launch mode-u
To su bili prvi izbacaji i sitna trimovanja. Ostatak letova je na magic-u. Nadam se da ce da uziva kao ja danas
P.S. Danas sam uhvatio termal i ostao jedno 5min u vazduhu. Jednostavno sam odusevljen modelom.