PONOVLJENI ČLANAK ZA ONE KOJI NE VIDE SLIKE
Pre otprilike 25 godina moj najbolji drugar Bole i ja letelli smo Kwik Fly MK III, koji je on bio kupio od Matorog Pere sa Iriškog venca. Avion je već tada bio malo teži nego što bi trebalo, presvučen žoržetom (materijal koji je Perina žena čuvala da pravi postave na suknjama), koji se Peri našao pri ruci; krila su bila stiroporna, plankirana balzom, a model je još tada bio star oko 20 godina. Taj prelepi avion leteo je kao po šinama... Imamo ga još uvek, ali se materijal od kog je napravljen postepeno dekomponuje - tužna sudbina svake materije. Evo kako je izgledao u punom sjaju, davne 1968. godine u katalogu firme Graupner:
Nakon što je pobedio na Svetskom FAI šampionatu u Pattern flying konkurenciji 1967. godine, Phill Kraft je prodao prava nekim modelarskim kompanijama da proizvode kit njegovog modela. Najbolji i najlepši kit bio je izrađen u firmi Graupner.
Phil Kraft je svojevrsni heroj modelarstva jer je prvi uveo proporcionalni radio sistem. Do tada su radio uređaji bili tropoložajni i omogućavali su pilotu samo da pokreće kormila u krajnje položaje i vraća ih u neutralni položaj pritiskanjem dugmadi na uređaju koji se zvao "radio sistem". Tek sa Phil Kraftovim radio sistemom pojavile su se palice i fino pomeranje komandi, kao što je slučaj u pravom avionu, zahvaljujući servo motorima i promenjenom radio impulsu. Njegove stanice KRAFT proslavile su hobi širom planete!
Evo jedne lepe fotografije Phill Krafta, snimljene verovatno sredinom 60-ih. U to vreme svetski šampioni imali su 40 i više godina
Phill Kraft osmislio je i širom sveta plasirao još jedan od najpoznatijih modela aviona u istoriji ovog divnog hobija. U pitanju je MIDLESTICK, koji se i danas leti u stotinama novih varijanti i prepravki (Bigstick, Uglystick). Dok sam letos letuckao sa Preškom, pričali smo o jednoj velikoj mani ovog aviona, koja je bila poznata i Phill Kraftu. Naime, Midlestick ima vertikalni stabilizator i kormilo iznad ose trupa i stvara, osim momenta oko vertikalne ose, i jedan dodatni moment valjanja aviona, što ga čini veoma neprijatnim i dosadnim kada želite da napravite, recimo figuru Raversman. Ovaj model je nastao neku godinu pre KWIK-a, te je Phil Kraft promenio koncepciju kormila pravca i produžio ga tako da njegov donji deo zahvati nešto od vazdušne struje propelera (tzv. PROP WASH). Zbog toga Kwik radi prelepe raversmane - samo date levu ili desnu "nogu" u pravom trenutku i on se prevali u divni luk u savršenoj vertikalnoj ravni. Ove nevolje današnji modelari ne razumeju, jer nisu nikada leteli model pre Kraftove "revolucije" u dizajnu.
Evo jedne slike Boleta i mene pored našeg 25 godina starog Midlestick-a. Snimljeno na letenju u Pančevu, 14. aprila 2017. godine (žuti model je EAGLE 2 - Carl Goldbergov kit koji smo sastavili 1999. baš dok su nam Tomahawk rakete letele iznad glava).
Na slikama ispod prikazan je FAI program za Pattern flying championship prema kome je Phil Kraft leteo 1967. godine svojim avionom KWIK FLI III i osvojio svetsku šampionsku titulu. Prva figura na takmičenju bila je, naravno, dvostruki raversman, takozvano "Slovo M". Nije čudo što je Kraft tragao za avionom koji će ovu figuru izvesti graciozno i sigurno.
Poletanje uz vetar - dvostruki raversman - dvostruki imelman - petlja - negativna petlja - tri vezana valjka - spori valjak (5 sekundi) - pun zaokret (360 stepeni) uz poluvaljak na svakoj četvrtini zaokreta - zvono - horizontalna osmica...
...kubanska osmica - vertikalna osmica - let na leđima - top hat - vezani levi i desni pun zaokret (2x360 stepeni) na leđima (5 sekundi) - dva i po kovita - prilaz i precizno sletanje na kružnu metu.
NAPOMENA: U početku FAI program nije podrazumevao povezivanje figura kako se danas leti, već je nakon svake figure pilot izlazio iz "kutije", pravio zaokret koji se nije bodovao i vraćao se u "kutiju" ispred sudija, gde bi izveo figuru.
Zbog ljubavi prema modelarstvu, poštovanja prema Phill Kraftu, sećanja na druženje sa matorim Perom i neizbrisivog sećanja na prelepi let Kwik Fly-a, Bole i ja smo odlučili da ponovo napravimo ovaj divni avion, vinemo se u nebo i odletimo program kakav je pre 50 godina Phil Kraft uspeo da izvede i osvoji svetski šampionat.
P. S.
Ako je ova priča nekoga zainteresovala, evo i jedne poslastice za kraj. Nađem pre nekoliko dana, sasvim slučajno, emisiju o FAI svetskom prvenstvu, održanom u Americi 1971. godine. Amerikanci su bili timski prvaci, ali ne i pobednici u pojedinačnoj konkurenciji. Za one malo starije modelare, evo jedne zanimljive informacije: na snimku će se pojaviti i Hanno Prettner, kasniji šampion sveta, koji je tada bio najmlađi takmičar. Naravno, pojaviće se i Phil Kraft koji je do finala bio jedan od najboljih pilota. I dalje je leteo svoj verni model KWIK FLI.