Author Topic: KWIK FLY MK III  (Read 74909 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
KWIK FLY MK III
« on: January 11, 2018, 09:37:12 PM »
Pre otprilike 25 godina moj najbolji drugar Bole i ja letelli smo Kwik Fly MK III, koji je on bio kupio od Matorog Pere sa Iriškog venca. Avion je već tada bio malo teži nego što bi trebalo, presvučen žoržetom (materijal koji je Perina žena čuvala da pravi postave na suknjama), koji se Peri našao pri ruci; krila su bila stiroporna, plankirana balzom, a model je još tada bio star oko 20 godina. Taj prelepi avion leteo je kao po šinama... Imamo ga još uvek, ali se materijal od kog je napravljen postepeno dekomponuje - tužna sudbina svake materije. Evo kako je izgledao u punom sjaju, davne 1968. godine u katalogu firme Graupner:





Nakon što je pobedio na Svetskom FAI šampionatu u Pattern flying konkurenciji 1967. godine, Phill Kraft je prodao prava nekim modelarskim kompanijama da proizvode kit njegovog modela. Najbolji i najlepši kit bio je izrađen u firmi Graupner.

Phil Kraft je svojevrsni heroj modelarstva jer je prvi uveo proporcionalni radio sistem. Do tada su radio uređaji bili tropoložajni i omogućavali su pilotu samo da pokreće kormila u krajnje položaje i vraća ih u neutralni položaj pritiskanjem dugmadi na uređaju koji se zvao "radio sistem". Tek sa Phil Kraftovim radio sistemom pojavile su se palice i fino pomeranje komandi, kao što je slučaj u pravom avionu, zahvaljujući servo motorima i promenjenom radio impulsu. Njegove stanice KRAFT proslavile su hobi širom planete!



Evo jedne lepe fotografije Phill Krafta, snimljene verovatno sredinom 60-ih. U to vreme svetski šampioni imali su 40 i više godina :)


Phill Kraft osmislio je i širom sveta plasirao još jedan od najpoznatijih modela aviona u istoriji ovog divnog hobija. U pitanju je MIDLESTICK, koji se i danas leti u stotinama novih varijanti i prepravki (Bigstick, Uglystick). Dok sam letos letuckao sa Preškom, pričali smo o jednoj velikoj mani ovog aviona, koja je bila poznata i Phill Kraftu. Naime, Midlestick ima vertikalni stabilizator i kormilo iznad ose trupa i stvara, osim momenta oko vertikalne ose, i jedan dodatni moment valjanja aviona, što ga čini veoma neprijatnim i dosadnim kada želite da napravite, recimo figuru Raversman. Ovaj model je nastao neku godinu pre KWIK-a, te je Phil Kraft promenio koncepciju kormila pravca i produžio ga tako da njegov donji deo zahvati nešto od vazdušne struje propelera (tzv. PROP WASH). Zbog toga Kwik radi prelepe raversmane - samo date levu ili desnu "nogu" u pravom trenutku i on se prevali u divni luk u savršenoj vertikalnoj ravni. Ove nevolje današnji modelari ne razumeju, jer nisu nikada leteli model pre Kraftove "revolucije" u dizajnu.

Evo jedne slike Boleta i mene pored našeg 25 godina starog Midlestick-a. Snimljeno na letenju u Pančevu, 14. aprila 2017. godine (žuti model je EAGLE 2 - Carl Goldbergov kit koji smo sastavili 1999. baš dok su nam Tomahawk rakete letele iznad glava).



Na slikama ispod prikazan je FAI program za Pattern flying championship prema kome je Phil Kraft leteo 1967. godine svojim avionom KWIK FLI III i osvojio svetsku šampionsku titulu. Prva figura na takmičenju bila je, naravno, dvostruki raversman, takozvano "Slovo M". Nije čudo što je Kraft tragao za avionom koji će ovu figuru izvesti graciozno i sigurno.


Poletanje uz vetar - dvostruki raversman - dvostruki imelman - petlja - negativna petlja - tri vezana valjka - valjak u četiri razdela - pun zaokret (360 stepeni) uz poluvaljak na svakoj četvrtini zaokreta - zvono - horizontalna osmica...



...kubanska osmica - vertikalna osmica - let na leđima - top hat - vezani levi i desni pun zaokret (2x360 stepeni) na leđima - dva i po kovita - prilaz i precizno sletanje na kružnu metu.

NAPOMENA: U početku FAI program nije podrazumevao povezivanje figura kako se danas leti, već je nakon svake figure pilot izlazio iz "kutije", pravio zaokret koji se nije bodovao i vraćao se u "kutiju" ispred sudija, gde bi izveo figuru.

Zbog ljubavi prema modelarstvu, poštovanja prema Phill Kraftu, sećanja na druženje sa matorim Perom i neizbrisivog sećanja na prelepi let Kwik Fly-a, Bole i ja smo odlučili da ponovo napravimo ovaj divni avion, vinemo se u nebo i odletimo program kakav je pre 50 godina Phil Kraft uspeo da izvede i osvoji svetski šampionat.

P. S.
Ako je ova priča nekoga zainteresovala, evo i jedne poslastice za kraj. Nađem pre nekoliko dana, sasvim slučajno, emisiju o FAI svetskom prvenstvu, održanom u Americi 1971. godine. Amerikanci su bili timski prvaci, ali ne i pobednici u pojedinačnoj konkurenciji. Za one malo starije modelare, evo jedne zanimljive informacije: na snimku će se pojaviti i Hanno Prettner, kasniji šampion sveta, koji je tada bio najmlađi takmičar. Naravno, pojaviće se i Phil Kraft koji je do finala bio jedan od najboljih pilota. I dalje je leteo svoj verni model KWIK FLI.


 
« Last Edit: January 12, 2018, 01:16:22 AM by Stanko BG »

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 105
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #1 on: January 12, 2018, 05:17:08 AM »
Stanko, sa zadovoljstvom sam citao tvoj text i pogledao film sa Svetskog Prvrnstva 1971. Na zalost fotografije nisam nogao da vidim jer mi traze da updejtujem 3rd party hosting, za sta ja nemarim. Lep film koji me je podsetio na mladost i dobra stara vremena, kada je svet bio jos uvek pun pozitivnih i neiskvarenih emocija. Inace sam primetio da se pojavio ARF kit od Kwick Fly III modela pre mozda 2 godine unazad, naravno u Kineskoj izvedbi, i ja sam bio nameran iz cisto nostalgicnih raznoga da ga kupim, ali na zalost planuo je ceo kontigent neverovatnom brzinom i zakasnio sam. Sada pored ostalih modela imam i model koji je dizajnirao Mat Wolfgang (drugoplasirani 1971) u izradi Japanske firme Oxai. 
« Last Edit: January 12, 2018, 08:36:29 AM by Joja »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #2 on: January 12, 2018, 10:32:34 AM »
Hvala Joja,

Video sam taj model i ne sviđa mi se, ali je veoma zanimljiva pojava da se u modu vraćaju stari F3A modeli aviona. Evo, svedoci smo da je izašao remake Kurare-a, kojim je Hanno Prettner pobedio jedne godine.

Volim i poštujem Wolfganga Matt-a, mada sam pravi zaljubljenik u eru 60-ih godina.

Postoje dva načina kako da se napravi KWIK. Jedan je da se kupi kit na E-bay-u. Sada ima jedan trenutno na bidovanju i cena mu raste svemirskom brzinom... Dosegnuće za dva dana čak 450-500 evra.

https://www.ebay.de/i/132461179120?rt=nc


Drugi način je da se kupe planovi. Ja sam našao jednog lika u Americi koji seče na laseru sav potreban materijal i šalje planove za originalni KWIK FLI Phill Kraft-a,

http://store.laser-design-services.com/index.php?main_page=product_info&products_id=236

Mada, moj savet je da, ako čovek ima novca, kupi Graupnerov kit.
« Last Edit: January 12, 2018, 10:37:11 AM by Stanko BG »

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #3 on: January 12, 2018, 10:32:52 AM »
Ljudi kanite se photo bucketa ništa se ne vidi na forumu.
Imate postimg.org i ostale koji rade. Na kojima ne treba nalog....
The ground is the limit (or a water)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #4 on: January 12, 2018, 10:40:54 AM »
Sad sam shvatio da je photobucket ozbiljno smeće koje košta 400 dolara godišnje...
Ništa, napisaću ponovo ovaj članak, koristeći neki bolji host za slike.

Offline alzo

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 406
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #5 on: January 12, 2018, 12:33:52 PM »
To sa photobucketom je bas sr... neko slike vidi neko ne....ja sam instalirao one plug in - ove i slike vidim a dokle videćemo.
Tema je odlična pogotovo za mene koji sam nov u ovom hobiju i o istoriji modelarstva saznajem sa youtuba a i toga nema baš puno.

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 105
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #6 on: January 12, 2018, 06:52:50 PM »
Evo, nasao sam jedan link gde se prodaje Kwick Fly mk 3, mislim da je sajt Belgijski i traze za njega 200 E. Bez obzira sto je kutija i pakovanje pod firmom Graupner, mislim da je to ipak Ineski kit ( sto nemora da znaci da je los). To je ARF kit, a mislim da Graupner nije prodavao ARF kitove ovog modela. Evo linka:

https://www.2ememain.be/loisirs/mod%C3%A9lisme/bateaux-miniatures/kwik-fly-mk-iii-new-383107034.html

Pozzz

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #7 on: January 12, 2018, 06:56:14 PM »
PONOVLJENI ČLANAK ZA ONE KOJI NE VIDE SLIKE

Pre otprilike 25 godina moj najbolji drugar Bole i ja letelli smo Kwik Fly MK III, koji je on bio kupio od Matorog Pere sa Iriškog venca. Avion je već tada bio malo teži nego što bi trebalo, presvučen žoržetom (materijal koji je Perina žena čuvala da pravi postave na suknjama), koji se Peri našao pri ruci; krila su bila stiroporna, plankirana balzom, a model je još tada bio star oko 20 godina. Taj prelepi avion leteo je kao po šinama... Imamo ga još uvek, ali se materijal od kog je napravljen postepeno dekomponuje - tužna sudbina svake materije. Evo kako je izgledao u punom sjaju, davne 1968. godine u katalogu firme Graupner:




Nakon što je pobedio na Svetskom FAI šampionatu u Pattern flying konkurenciji 1967. godine, Phill Kraft je prodao prava nekim modelarskim kompanijama da proizvode kit njegovog modela. Najbolji i najlepši kit bio je izrađen u firmi Graupner.

Phil Kraft je svojevrsni heroj modelarstva jer je prvi uveo proporcionalni radio sistem. Do tada su radio uređaji bili tropoložajni i omogućavali su pilotu samo da pokreće kormila u krajnje položaje i vraća ih u neutralni položaj pritiskanjem dugmadi na uređaju koji se zvao "radio sistem". Tek sa Phil Kraftovim radio sistemom pojavile su se palice i fino pomeranje komandi, kao što je slučaj u pravom avionu, zahvaljujući servo motorima i promenjenom radio impulsu. Njegove stanice KRAFT proslavile su hobi širom planete!



Evo jedne lepe fotografije Phill Krafta, snimljene verovatno sredinom 60-ih. U to vreme svetski šampioni imali su 40 i više godina :)


Phill Kraft osmislio je i širom sveta plasirao još jedan od najpoznatijih modela aviona u istoriji ovog divnog hobija. U pitanju je MIDLESTICK, koji se i danas leti u stotinama novih varijanti i prepravki (Bigstick, Uglystick). Dok sam letos letuckao sa Preškom, pričali smo o jednoj velikoj mani ovog aviona, koja je bila poznata i Phill Kraftu. Naime, Midlestick ima vertikalni stabilizator i kormilo iznad ose trupa i stvara, osim momenta oko vertikalne ose, i jedan dodatni moment valjanja aviona, što ga čini veoma neprijatnim i dosadnim kada želite da napravite, recimo figuru Raversman. Ovaj model je nastao neku godinu pre KWIK-a, te je Phil Kraft promenio koncepciju kormila pravca i produžio ga tako da njegov donji deo zahvati nešto od vazdušne struje propelera (tzv. PROP WASH). Zbog toga Kwik radi prelepe raversmane - samo date levu ili desnu "nogu" u pravom trenutku i on se prevali u divni luk u savršenoj vertikalnoj ravni. Ove nevolje današnji modelari ne razumeju, jer nisu nikada leteli model pre Kraftove "revolucije" u dizajnu.

Evo jedne slike Boleta i mene pored našeg 25 godina starog Midlestick-a. Snimljeno na letenju u Pančevu, 14. aprila 2017. godine (žuti model je EAGLE 2 - Carl Goldbergov kit koji smo sastavili 1999. baš dok su nam Tomahawk rakete letele iznad glava).



Na slikama ispod prikazan je FAI program za Pattern flying championship prema kome je Phil Kraft leteo 1967. godine svojim avionom KWIK FLI III i osvojio svetsku šampionsku titulu. Prva figura na takmičenju bila je, naravno, dvostruki raversman, takozvano "Slovo M". Nije čudo što je Kraft tragao za avionom koji će ovu figuru izvesti graciozno i sigurno.



Poletanje uz vetar - dvostruki raversman - dvostruki imelman - petlja - negativna petlja - tri vezana valjka - spori valjak (5 sekundi) - pun zaokret (360 stepeni) uz poluvaljak na svakoj četvrtini zaokreta - zvono - horizontalna osmica...


...kubanska osmica - vertikalna osmica - let na leđima - top hat - vezani levi i desni pun zaokret (2x360 stepeni) na leđima (5 sekundi) - dva i po kovita - prilaz i precizno sletanje na kružnu metu.

NAPOMENA: U početku FAI program nije podrazumevao povezivanje figura kako se danas leti, već je nakon svake figure pilot izlazio iz "kutije", pravio zaokret koji se nije bodovao i vraćao se u "kutiju" ispred sudija, gde bi izveo figuru.

Zbog ljubavi prema modelarstvu, poštovanja prema Phill Kraftu, sećanja na druženje sa matorim Perom i neizbrisivog sećanja na prelepi let Kwik Fly-a, Bole i ja smo odlučili da ponovo napravimo ovaj divni avion, vinemo se u nebo i odletimo program kakav je pre 50 godina Phil Kraft uspeo da izvede i osvoji svetski šampionat.

P. S.
Ako je ova priča nekoga zainteresovala, evo i jedne poslastice za kraj. Nađem pre nekoliko dana, sasvim slučajno, emisiju o FAI svetskom prvenstvu, održanom u Americi 1971. godine. Amerikanci su bili timski prvaci, ali ne i pobednici u pojedinačnoj konkurenciji. Za one malo starije modelare, evo jedne zanimljive informacije: na snimku će se pojaviti i Hanno Prettner, kasniji šampion sveta, koji je tada bio najmlađi takmičar. Naravno, pojaviće se i Phil Kraft koji je do finala bio jedan od najboljih pilota. I dalje je leteo svoj verni model KWIK FLI.

« Last Edit: April 17, 2018, 05:23:18 PM by SABURO »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #8 on: January 12, 2018, 07:02:58 PM »
Dragi Joja,

Svaka čast, to jeste ovaj novi REMAKE Kwik Fly MK III. Verovatno je dobro rešenje za one koji žele da oprobaju kako izgleda taj model, ali ja želim baš onaj pravi, pravi KWIK! :)

Uskoro ću pisati ovde na forumu kolike su razmere ludila i želje uložene u taj avion. Evo već drugu godinu samo kupujem delove širom sveta... Samo kabinu sam čekao tri meseca. Prednju nogu još uvek nisam našao - ona više ne postoji nigde na svetu, a kada sam bio dečak mogao sam da je kupim u Timočkoj za 13 maraka...

Svaki detalj kupujem prema sećanju i starim Graupnerovim katalozima... Prikazaću kasnije kako je ova blesava i prelepa akcija prošla. Uglavnom, nabavka kompletne opreme je gotovo završena i uskoro počinje gradnja!!! (<--) Živeli!

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #9 on: January 12, 2018, 07:11:12 PM »
Fantastićno!
Postavite sliku modela ma kakav da je.
The ground is the limit (or a water)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #10 on: January 12, 2018, 07:12:05 PM »
Evo, za početak, samo da pomenem da sutra ujutro idem u ulicu Kralja Petra br. 70 gde se nalazi Aero klub "Modelar", koji, ako se ne varam, još uvek vodi Voja, stari sobar i majstor penjača. Kod njega sam našao lepo rende za balzu, jer je u silnim selidbama moje rende negde nestalo. I ono je bilo, ionako staro 45 godina - vreme je da se kupi novo :)

Evo linka za prodavnicu sajta AK "Modelara" i tu ćete negde naći moje buduće rendence za balzu...

http://www.modelar.org.rs/prodavnica.php

A, evo i slike:



Evo i nekoliko slika ARF remake modela Kwik Fly MK III. Koliko vidim, ovaj ARF predviđen je za retrakte. Siguran sam da se uz pažnju i trud može od ove sprave napraviti nešto lepo...



A ispod je slika pravog...

 
« Last Edit: April 17, 2018, 05:23:45 PM by SABURO »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #11 on: January 12, 2018, 07:56:12 PM »
Svako doba ima svoje vrednosti, koje se u tehnici jako brzo prevaziđu, na sreću. Neke kreacije avio modela postaju legende, pa i da su jako ružne, gledano iz vremenske distance ili upoređujući ih sa savremenima sa perfektim linijama i drugim rešenjima. Tako je to i sa pravima. MIG-15 (1948) je najružniji avion na svetu, dok je MIG-29 (1977) najlepši pa još i danas, naravno za mene.

Moj nastavnik modelarstva i profesor mehanike Vujić Marko je imao klupski Kwik Fly krajem šesdesetih godina. Jednom sam ga video kako ga leti na bikovačkom aerodromu u Subotici još kao klinac modelar. Kasnije, kao tinejdžer sam imao prilike da ga napravim po crrtežu, koje je dobio sa modelom u kitu, ali sam se ipak odlučio za Midle Stick, jer je visokokrilac i drugih razloga. Moj je bio presvučen sa crvenom pravom svilom od Graupnera i sa OS MAX motorom od 6,5cm3.
Za mene su oba modela samo kao graupnerova komercijana legenda, a iz aspekta zahteva aerodinamike aviona su oba danas dobra samo za skromne letačke mogućnosti.

;namig


« Last Edit: January 12, 2018, 07:59:55 PM by tibeteagle »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #12 on: January 12, 2018, 08:02:16 PM »
Pozdrav,

Potpuno se slažem.

Ti avioni su bedevije iz davnih dana... Lete toliko široko i veoma su osetljivi na slom uzgona. Bilo je pravo umeće izvesti F3A program sa njima. U tome i jeste izazov. Međutim, na Kwiku imam oko 20 sati naleta, ako se poštuje brzina, ovi avioni ponašaju se poput pravih aviona, imaju slične inercijalne sile u manevrima, zahtevaju punu koncentraciju i svakako nisu preporučljivi početnicima u ovom hobiju.  (res)

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 105
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #13 on: January 12, 2018, 08:24:30 PM »
Sada vidim i slike, hvala. Kao sto je na slici Kraftov radio sa jednom palicom, slican radio sam imao i ja. Kupio sam ga u Londonu davne 1976. godine, MacGegor Digimac I sa jednim proporcionalnim servoom. I dok je Jole Marold leto u to vreme Midle Sticka i Kwick Fly-a ja sam peglao vazduh sa jedrilicom.
Sto se tice dizajna, slzam se sa vama (Tibeteagle i Stanko), to je istorijski dizajn, naravno i danas lep, ali ima nesto i u triciklu, i on je interesantan na svoj nacin, kao i uvlaceci tricikl.
Vecina modela su tail drageri danas sto nije lose ali nemaju mogucnost uvlacenja tockova (uglavnom).
Stanko, srecan ti pocetak radova!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #14 on: January 12, 2018, 09:21:09 PM »
Hvala Joja za lepe želje. Čitavu akciju u vezi sa Kwikom posmatram kao restauraciju. Za mene je restauracija svesni povratak u prošlost iz znatiželje za neke, ili, kao u mom slučaju, iz čiste želje da se vratim u detinjstvo.

Evo jedne poslastice. Sećam se da smo OS MAX .60FS R kupili nov u kutiji pre oko 24-25 godina. Od tada stoji... Čekao novog KWIKA. Usput, nađem pre neki dan Robbe spiner, dvodelni, kakav sam leteo davnih dana na E-bay-u, a kupim i nekoliko Super Nylon propelera u raznim dimenzijama... Neki Švabo rasprodaje stare (a nove u kutiji) modelarske sitnice...

Dakle, naše mezimče, MAX .60FS R (sa karikom) - nikad upaljen, a zarđala navrtka na radilici od stajanja  (___)



 
« Last Edit: April 17, 2018, 05:23:59 PM by SABURO »