Author Topic: KWIK FLY MK III  (Read 63183 times)

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #60 on: February 14, 2018, 04:15:56 PM »
Vidi, moj komentar ima još jedan zadatak - da drži tenziju. Dok god se o njoj priča ima nade da je zaista i nađemo ...

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #61 on: February 15, 2018, 12:53:38 AM »
Danas je jedva bilo sat vremena na raspolaganju za naš KWIK. Ali, od sutra počinje praznik pa ćemo, nadam se, naći malo više vremena. Urađeni su više estetski, ali, ipak, i konstruktivni elementi na trupu. Pošto originalni KWIK ima otvorene bokove, trebalo je zalepiti ugaonike koji ojačavaju spojeve na uglovima i ublažavaju koncentraciju napona, ali je, ujedno, dodata i uzdužnica preko koje se zateže monokot. Ovo je dobro rešenje jer je trup maksimalno olakšan, te sigurno neće biti repat kao onom nesrećnom modelaru sa Severa koji tura 440gr olova u nos. Evo slika današnjih radova:


Uzdužnica je usečena za rebra - nije samo zalepljena u kanale na rebrima, što dodatno ojačava konstrukciju... Evo, kako to lepo izgleda:


Pozdrav do sledećeg susreta.
« Last Edit: April 17, 2018, 05:08:43 PM by SABURO »

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1692
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #62 on: February 15, 2018, 10:32:02 PM »
Dragi Miloše,

Od srca si me nasmejao kad sam pročitao tvoj komentar.  lol Nažalost, Graupnerove noge nema i ja sam gore u članku objasnio kako smo od kinesko-nemačke noge nove generacije uspeli da napravimo nešto što je samo nalik na Graupner Bestell Nummer 137.

Ostade Graupnerova noga samo pusti san  :'(

E pa ne mora da bude samo san,mada su ove moje dosta stare i bajate i ne znam da li ce da pasu  mmmm

BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #63 on: February 16, 2018, 12:01:22 AM »
 (:sok:) (:sok:) (:sok:)

Auh, pa to su te noge!!!

Neverovatno, ne jedna, nego dve  :big smile

Svaka čast, Saša. To sam, eto, tražio... Šteta je što sam već uradio trup i firewall i sve završio, a one se pojavile. Ništa, red je da kupim pa da je okačim o klin - protiv uroka. Čujemo se, Saša, da me ne tera baksuz i da se dogovorimo oko cene.

Danas smo završili sužavanje kormila pravca i kormila visine, malo smo sve šmirglali i obavili plastifikaciju firewall-a. Prvo smo naneli epoxy smolu na firewall i potom spustili lepo ukrojenu krpu od 60gr. Gotovo da nije bilo potrebe premazivati epoksijem stakleno tkanje, jer je upilo smolu koja se ispod njega našla.



Potom smo već unapred pripremljene trougaone prizmice od balze namazali epoxy smolom pomešanom sa mikrobalonima i spustili preko tkanja, koje je 50mm prepušteno na stranice trupa. Da bismo trouglastim prizmama uklještili kompozit u uglu, napravili smo dve balzane kajle (na slici ispod: ukrštene su i stoje samo privremeno). Malo tamniji epoxy u uglu trouglova zapravo je taklav jer je zamešan sa mikrobalonima. Kada smo ukajlovali trouglove u sami ugao, dobili smo savršeno zategnutu i zalepljenu tkaninu. Evo kako to izgleda... (Na levom ugaoniku se može videti već pripremljen otvor za bužir komande gasa motora):


U isto vreme, ispred firewall-a, u zoni motornog prostora, zalepili smo epoxy smolom dve table balze koje ojačavaju stranice i ujedno trpe opterećenje vučne sile motora, prenoseći svu tu silu na stranice trupa. One se vide na slici iznad. Time je firewall potpuno ulepljen u trup - svi dalji radovi u motornom prostoru samo su estetske prirode i time ćemo se baviti tokom narednih dana.

Uskoro će u trup biti ulepljeni repovi, a potom sledi plankiranje donjake trupa. Plank smo za tu priliku napravili od dve slepljene table, debljine 2mm, vodeći računa da godovi budu u blago ukrštenom rasporedu, kako bismo dobili jaču i otporniju konstrukciju. Ona se do sutra nalazi ispod svih ovih gramofonskih ploča (fotografija iznad).

Konačno, kada završimo celokupnu konstrukciju trupa, iznutra ćemo trup izmazati malko razređenom epoxy smolom, poglavito u zoni motora i rezervoara.

Pozdrav do sledeće prilike.
 
« Last Edit: April 17, 2018, 05:09:00 PM by SABURO »

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #64 on: February 16, 2018, 01:26:52 PM »
Apropo Graupnerove noge.

Sad tek vidim da švaleracija i modelarstvo imaju zajednički osnovni postulat: ne prolaze lepi i zgodni nego uporni!


Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #65 on: February 17, 2018, 03:29:03 AM »
Miloše, potpuno si u pravu. Ko umije, njemu dvije  :mhm

Čuo sam se sa Sašom, koji je pravi lik! Ovom mu se prilikom mnogo zahvaljujem za Graupnerove noge... Možda su one nekome smešne i glomazne, ali za mene su prelepe. Koliko sam blesav, sad ću već početi da tražim neki stari Graupnerov kit koji im odgovara. Naravno, šalim se... Mada, nikad se ne zna  lol
Ove su noge veoma kvalitetne, Saša je bio raspoložen da ih ponudi i mnogo me je usrećio - pravi drugar  (res)

Danas smo Bole i ja (četrnaestog radnog dana) lepo radili. Svačega smo se dohvatili jer je trenutno takva faza radova. Pre svega, promenili smo taktiku za monitranje nosača motora na firewall. Ranije sam najavio da će nosač motora biti montiran unit navrtkama M5, ali smo shvatili da bi donji vijci bili veoma nisko, zbog čega bismo morali da bušimo donju oplatu motornog prostora, a sve to sa ciljem da proturimo alat kojim bismo privili te vijke. Zato smo odlučili da ih privijamo iz odeljka za rezervoar, a da u nosač motora urežemo navoj. Evo kako ta ideja izgleda... Prvo smo morali da urežemo navoj M6, jer je u nosaču več postojao otvor fi5.2mm:




Potom smo montirali pogonsku grupu na nosač, pa sve zajedno na firewall. Vijci imaju obaveznu ravnu i elastičnu podlošku, a stavićemo i threadlocker za svaki slučaj... Prelep prizor.


Vijak trenutno viri malo više nego što bi trebalo jer za ovu probu još nismo stavili elastične podloške, koje su 2mm debljine... Dakle, iz nosača će viriti dva do tri navojka, što i nije mnogo ružno. Vijci koje smo upotrebil su prohromski, standardni M6x1, dužine 20mm.


Evo kako sve izgleda sa druge strane, gledano iz odeljka za rezervoar goriva (eventualno bateriju, ako bude trabalo da se fino podešava težište aviona). Za glavu vijaka, a ranije unit navrtke, ugaona ojačanja su u donjoj zoni trupa oborena na meru, što se lepo vidi na slici ispod:


Kada smo motor već imali na mestu i proverili njegove uglove, koji su tačno nula stepeni, obeležili smo gde se nalazi prednji prsten kako bismo mogli da nastavimo gradnju motornog prostora.


Skinuli smo motor, ubacili unit navrtke za montažu prednjeg trapa i nakon toga zalepili prenju šperkicu.


Sada nam se, kao u nekoj šahovskoj partiji, otvorila mogućnost da montiramo trap i proverimo da li se polužni mehanizam trapa dodiruje sa glavom jednog od vijaka, jer su prilično veliki i uvijaju se sa zadnje strane, a ne sa prednje, kako smo prethodno planirali. Ovo je bio veoma neizvestan trenutak, jer nismo planirali da motor montiramo na ovaj način. Ali, zbog estetike (da na drvenom kapotažu motornog prostora nemamo sa donje strane dva kanala dužine 25-30mm koji bi nastali nakon bušenja otvora za alat), morali smo da se upustimo u neizvesnot koja bi se mogla završiti brušenjem preširokih glava na vijcima, ili nečim sličnim...

Na sreću, kada smo montirali trap i celokupan polužni mhanizam, ispostavilo se da da se sve promašuje za nekih 0.3 - 0.5mm. Sreća prati lude i hrabre, a bogami,  ponekad i nepromišljene  ;namig  Evo , slike koja sve prikazuje:


Kada smo odahnuli od neizvesnosti koja je nastala samo znog estetike, prionuli smo finalnom šmirglanju trupa, jer je na redu bilo lepljenje stabilizatora u trup. Neko ih prvo presvuče, pa ih onda lepi, ali to je ružno jer na monokotu završenog aviona uvek ostane trag epoxy smole koju niko živ ne može da skine. Čitav život presvlačimo avione sa već zalepljenim stabilizatorima pa ćemo tako i sada učiniti. Pre lepljenja je trebalo dobro doterati zonu gde se repovi stapaju sa trupom, na karmanima i oko njih...


Kada je šmirglanje bilo završeno, odstranil smo privremenu balzanu tračicu koja je držala formu avionu, glumeći vertikalni stabilizator - bila je zalepljena dvema tačkicama cianokrilata:


Tako raspušten trup, sada je mogao da primi oba stabilizatora istovremeno. Odlučili smo da provizorno uguramo stabilizatore u trup i premerimo uglove: njihovu međusobnu upravnost i saosnost sa trupom... Bili smo zadovoljni jer se greška na svim ovim merama kretala u granicam manjim od pola stepena. Zato smo, slobodno, prvo zalepili vertikalac za horizontalac - ovo je bilo nemoguće u originalnom planu, jer se ova dva stabilizatora uopšte nisu dodirivali:


Evo kako sada izgleda naš KWIK. Lepa ptica, a svi uglovi u nuli. Zaista smo zadovoljni...



Dalji radovi svode se na ugradnju oba repna kormila, bužira i komandi, klupice za servoe... Kada to završimo, moći ćemo da zatvorimo trup odozdo plankom, što nam daje mogućnost da počnemo poravnavanje krila sa trupom i da tragamo za dekalažom i ostalim geometrijskim odlikama aviona.

Srdačan pozdrav svima do sledećeg susreta.



« Last Edit: April 17, 2018, 05:09:47 PM by SABURO »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #66 on: February 19, 2018, 02:58:28 PM »
Sinoć, petnaestog radnog dana, Bole i ja smo zaglavili do 2:30 posle ponoći. Radilo se udarnički, ali ne toliko dugo, jer smo se sastali tek oko 20:00. Pa ipak, učinak je lep - iako uglavnom tesarski  :big smile

Pre svega, prineli smo nosač motora firewall-u da proverimo da li, jer smo to predvideli, unit navrtke trapa smetaju njegovom pravilnom naleganju. Naravno, u donjoj zoni nosač pipa navrtke jer su ona veoma široke - trebalo je pregradu nosača malko oturpijati - 1mm u dubinu kako bi nalegao preko navrtki i time ostao na pravoj lokaciji, da ne poremeti ugao motora. Evo, slike kada smo uzimali mere gde je potrebno turpijati:


Pošto smo uspeli da napravimo lepo naleganje nosača motora, pristupili smo tesarskom radu izrade kapotaža. Na Kwiku se kapotaž mora praviti od drveta...

Ujedno, zalepili smo i patos u odeljki trupa predviđenom za rezervoar. Umetnuli smo i ojačanje na rebro br. 2, predviđeno za bolcnove krila. To ojačanje napravljeno je od dva troslojna aviošpera debljine 1mm i jednog troslojnog topolovog špera debljine 3mm - ukupno devet slojeva... Evo kako izleda montiran poklopac - kasnije ćemo kroz njega napraviti otvor za prednju nogu.


Dalje je trebalo iskontruisati i napraviti trougaone ugaonike i patos u motornom prostoru. Patos smo napravili od balze 10mm debljine i ujedno u njoj usekli drenažni kanal, a troglove smo isekli od balzanih komada 20x20mm.



Takođe, na slikama se može videti, dodali smo i trougliće u gornjoj zoni (iznad vratila motora), ali će njihov veći deo nestati kako bi se napravilo mesta za karburator.

Potom smo prionuli na tesarski rad. Grubo smo odeljali rendetom sve viškove materijala kako bismo dobili oblik trupa.


Jednu polovinu trupa smo otesali i malko ošmirglali - potrebno je još doterati sve finom šmirglom. Evo kako izgleda otesana i neotesana strana trupa:


Kada smo završili obradu polovine trupa, pogledali smo na sat i shvatili da je 2:00 posle ponoći, a da ujutro rano moramo ići obojica na posao. Dođavola - prekinuli smo kada je bilo najlepše...

Do sledećeg puta, pozdrav.

 
« Last Edit: April 17, 2018, 05:10:15 PM by SABURO »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #67 on: February 21, 2018, 01:23:26 PM »
Sinoć smo Bole i ja radili do kasno u noć, tačnije do 2:30, iako je jutros trebalo ustati rano i poći na posao. To nam je bilo šesnaesto druženje i trajalo je od 19:00 uveče, uz pauzu za klopu.

Uradili smo dosta. Prvo smo napali kapotaž - bilo je krajnje vreme da ga uradimo i prilagodimo motoru, upuštajući otvore na stranicama za igle karburatora, za auspuh, itd.


Nakon malo truda, motor je najzad legao na svoje mesto. Veoma lepo izgleda i zadovoljni smo. Preostalo je da još finom šmirglom sredimo neravnine pre presvlačenja trupa monokotom, a, naravno, čitavu unutrašnjost ćemo izmazati razređenom epoxy smolom. Evo kako izgleda motor u trupu aviona, postavljen provizorno na svoje mesto:



Kada smo završili privremenu montažu motora i u grubim radovima obradili kapotaž, prionuli smo izradi servo klupice i ugradnji bužira. Za ovaj projekat odabrali smo da kroz trup provučemo "Sullivan" bužire, koji imaju minimalan otpor i trpe prilično veliko savijanje. Prvo smo izradili klupicu i pričvrstili je za pregrade u trupu unit navrtkama, na koje smo pre montaže stavili petominutnog epoxy-ja.



U servo klupicu smo stavili servo motore i odredili kuda će ići bužiri i komande... pri kraju trupa smo ih ukrstili, da bi komanda išla po što pravijoj liniji. Prodor bužira kroz trup je mnogo lepo realizovan - baš smo ponosni:


A, evo kako izgledaju i gotove komande.


Sada, najzad, možemo zatvoriti donjaku trupa i otpočeti uklapanje krila - čemu se mnogo radujemo jer ćemo, kada završimo postavljanje krila na trup, biti na korak do završetka konstrukcijskih radova.

Pozdrav do sledećeg druženja.
« Last Edit: April 17, 2018, 05:10:42 PM by SABURO »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #68 on: February 24, 2018, 02:51:34 AM »
Večeras smo Bole i ja radili veoma mnogo, a rezultati su jedva vidljivi. Ponekad se zadesi i takav dan... Pa ipak, sve je ovo važno za dalje radove.

U jednom od prethodnih postova sam napisao da ćemo se vratiti kormilu pravca jer smo odlučili da ga modifikujemo na specifičan način. Naime, originalni Kwik ima komandu za kormilo pravca iznad horizontalnog stabilizatora, što smo mi odbacili kao rešenje jer ne koristimo starinske pushrode, već veoma savitljive bužire sa plastičnim sajlama (Sullivan). Drugi je razlog ozloglašeni flutter koji se ponekad javlja na ovom avionu pa nam je bilo izuzetno važno da sačuvamo hrbat aviona u celosti. Zbog svega toga, kormilo pravca bi bilo naročito oslabljeno jer komandni horn moramo staviti ispod nivoa elevatora. Bilo je neophodno ojačati ga. Odlučili smo se da sa svake strane na kormilo nalepimo aviošper, debljine 1mm. Pošto je ovaj šper troslojni, vodili smo računa da ukrstimo pravac godova sa godovima balze od koje je izrađeno kormilo. (Na slici ispod se vidi otvor za elevator koji oslabljuje kormilo, iznad tog otvora je zakrpa koju smo napravil da bismo zatvorili prosečeni deo, predviđen za kockicu špera i montažu horna.) Evo kako ojačanje od špera izgleda - upravo ga mažemo epoxy smolom, pa ćemo ostaviti pod teretom da prenoći. Levo na slici je već namazana klupica za servoe:


Kada smo završili modifikaciju kormila pravca, u trup smo instalirali bužir od bowden sajlice. Kroz taj bužir će prolaziti antena naše stare JR PCM 10 SX stanice. Odlučili smo da ovaj avion letimo starom stanicom, kako i dolikuje.


Pošto je bužirčić ulepljen na svoje mesto, Bole je najzad mogao da izmaže zadnju zonu trupa razređenom epoxy smolom. Smolu razređujemo isključivo etil alkoholom 99%. Svako drugo sredstvo za razređivanje ne prija polimerizaciji epoxy smole. Alkohol ujedno hladi epoxy, jer, kada je u malo većoj količini, on se brzo pregreje i destabilizuje...


Evo kako izgleda unutrašnjost trupa nakon tretmana. Ivice na koje će se lepiti monokot nisu mazane zbog parafina koji epoxy otpušta pa se monokot veoma teško upeglava na njega.


Posle premazivanja, zalepili smo donjaku trupa petominutnom epoxy smolom, izmazali je iznutra dvanaestosatnom epoxy smolom i sve ostavili da se do jutra suši. Jedva čekamo sledeći susret kada ćemo nastaviti radove na trupu i privesti ih korak bliže završetku...

Pozdrav.
« Last Edit: April 17, 2018, 05:11:05 PM by SABURO »

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1692
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #69 on: February 25, 2018, 10:43:35 AM »
 (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res) (res)

Za svaku pohvalu pedantnog rada  :mhm
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #70 on: February 26, 2018, 02:45:14 AM »
Hvala Saša za pohvale - lepo je kada te neko nagradi svojom pažnjom, a da ne pominjem kada te nagradi Graupnerovim nogama  (yay). Živ bio i da modelarimo još dugo!

Evo, danas je bio osamnaesti radni dan i lepo se radilo. Za početak sam slikao kormilo pravca nakon presovanja i sušenja dvanaestosatne epoxy smole. Malko sam ga i ošmirglao za slikanje, mada tek treba da se fino udesi, napadna ivica da mu se zaobli, da se useku prorezi za šarkice, itd.


Odmah po susretu, dok smo još imali snage i elana, bacili smo se na poklopac rezervoara. Ovo je najsloženiji i najkompleksiniji zahvat na avionu, iako ničemu ne služi - mogao bi avion i bez njega da leti. Obično je takav slučaj da gluposti oduzmu najviše vremena i pažnje... Prvo smo na već slepljene dve ploče dodali još jednu od 10mm po uglovima i oborili ivicu rendetom. Napred i nazad smo na poklopac ulepili špernate profile koji mu daju formu i ujedno su modla za kasnije šmirglanje i oblikovanje.


Potom smo, nakon grube obrade i lepljenja, ukrojili još dve trake tankog aviošpera (tek da se poklopac ne izvija prilikom stezanja) i dve "kockice" dimenzije 20x20mm i debljine 4mm od topolovog špera. Ove su klocnice predviđene da nose čitav poklopac i kroz njih će ići vijci M3.


Zatim smo proizveli dve pločice 10x15mm od istog topolovog špera, u njih umetnuli unit navrtke M3 i preko zalepili ugaonike od trougaone balzane prizmice... To je sve bilo spremno, potom, da se ulepi u trup na tačnom mestu gde treba da prolaze vijci kroz poklopac...


Petominutnom epoxy smolom zalepili smo ovaj sklop u trup, a potom uzeli mere kako bismo tačno probušili poklopac i pogodili osu unit navrtki... Ovo je iziskivalo trostruko merenje i preznojavanje, ali smo na kraju uspeli da pogodimo sve pozicije.


Kada smo uspeli da neobrađeni poklopac precizno postavimo na svoje mesto - vodeći računa da za debljinu monokota svuda u krug ostavimo mali zazor, rendetom smo ugrubo oborili sve ivice:


Konačno, u obrađen poklopac smo na mestu vijaka zalepili dva parčenceta karbonskih cevi, ispod kojih smo pre lepljenja zarobili ravnu podlošku, da bismo ih, zatim, obradili da budu u nivou poklopca. Ovo smo uradili stoga što je to najbolji način da se poklopac zaštiti od truljenja. Naime, već imamo iskustva, mnogo ulja ulazi u otvor oko šrafa, poglavito zato što je upušten u materijal i, koliko god da te zidove prodora oko glave šrafa čovek namaže epoxy smolom, uvek ricinusovo ulje nađe put i sve se časkom "napije", pa potklobuči monokot i pola aviona istruli već prve sezone... Evo kako naš poklopac na kraju izgleda.


A, evo i detalja na kome se vidi karbonska cevčica, unutra glava imbus vijka M3, a ispod je zarobljena metalna podloška:


Poklopac, naravno, mora još malko da se ošmirgla pre presvlačenja, ali to ćemo neki drugi put...

Avion smo okrenuli naopačke i sa donje strane otvorili prodor za prednji trap. Sada smo, najzad, mogli da probamo kako stoji prednja noga u trupu i bili smo mnogo zadovoljni probom! Lepota, nema šta. (Zanimljivo je koliko se trup zapravo šmirgla da bi se dobila obla forma. Na slici ispod se vidi da je po uglovima trupa izvirio firewall, baš kako je i nacrtano na planu. Zadivljujuće je koliko je ovaj avion duboko šmirglan i, zbog toga, tankozid, a sve u cilju da ima što manju masu i da lepše izgleda. Phill Kraft se zaista trudio.)



Onda nas je poneo žar gradnje, pa smo časkom pristavili i motor na letelicu, ne bismo li je sagledali u celosti... Tek da vidimo kako sve to zajedno izgleda. Predivna je klocna iz davnina ovaj jeroplan  (res)



Za kraj smo dana ostavili montažu krila na trup. Bilo je "guženja", ali smo uspeli da dobijemo dekalaž i da podesimo napadni ugao krila u odnosu na horizontalni stabilizator. Ujedno smo i gledali gde se nalazi ugao motora. Prema nekim preliminarnim merenjima, motor je gotovo u nultom uglu u odnosu na uzdužnu osu aviona, možda za 5 minuta na dole. Horizonatalac je oko 0 stepeni, eventualno nekih 5 minuta napadnom ivicom prema dole, a krilo je tačno pod uglom od 0 stepeni i 25 minuta pod pozitivnim napadnim uglom - ima dekalaž kakav se traži. Veći dekalaž je dobar za stabilnost aviona, ali težište mora da se pomera unapred sa povećanjem dekalaža. Sa druge strane, prevelik dekalaž (i pomereno težište ubaored) pravi probleme prilikom leta na leđima - mora da se gura palica od sebe prilično mnogo... Zbog svega toga, držali smo se dekalaža od 0 stepeni i 30 minuta, ili: 0.5 stepeni, što je razlika u meri napadne i izlazne ivice krila prema horizontalnoj liniji, a to je pravougli trougao sa uspravnom katetom od tačno: 1/16'', ili 1.58mm. Sve u svemu, zadovoljni smo uglovima, jedino što nam je horizontalac malko đidnuo pa smo zato stavili i manji dekalaž, mada, to je gotovo nemerljiva greška - trebalo bi da trimovanjem u letu sredimo taj problem. Opet, i ugao motora je malko na dole... Videćemo... Nismo umeli bolje da se snađemo. Verujemo da je Kraft podbacivao nekakve listiće špera ili balze pod krilo sve dok ne bi dobio najbolje performanse u letu. On je mogao, na taj način, fino da doteruje avion jer mu je krilo bilo gumicama montirano. Mi, ipak, želimo vijke. Videćemo na letenju kako će svi ti uglovi zajedno proraditi...

Kada smo bili zadovoljni svim zadatim uglovima i geometrijom čitavog aviona, kada smo sve ose potrefili i uklavirili, označili smo mesto gde će doći navrtke i vijci za montažu krila. Montaža tih vijaka i navrtki bila je za nas veoma emotivan trenutak, jer smo otvorili kesicu staru 40 godina, kako bismo izvadili iz nje hardware potreban za sledeći korak... Prvo smo, prema Graupnerovom planu, proizveli špernate doublere na koje će se prišrafiti plastične navrtke sa metalnim navojnim umetkom M6:


Zatim smo izbušili otvore, proturili vijke i stegli navrtke u krilo. Na spoljnoj strani trupa su ostale vidljive glave vijaka, koje smo kasnije prelili epoxy smolom da tu ostanu zauvek:



Iznad se vidi i trag od otvora na bokovima trupa kroz koje je trebalo da prolazi drvena prečaga za montiranje krila gumicama na trup. Od ove smo ideje odustali, a prihvatili Graupnerovo rešenje, ali se sada zbog toga malko mučimo... Nema veze, rezultat će biti lep  :)aplauz

Na kraju dana, stavili smo trup i krilo na radni sto i prisetili se da je na tom istom stolu pre nekih mesec dana bila gomila drveta... Sada je pred nama gotovo završen avion - Kwik Fly MK III kakvim je pre punih pedeset godina (u leto 1967. godine) leteo Kraft i osvojio svetski šampionat u Pattern letenju. Zaista, lepo je graditi jedan takav avion.



« Last Edit: April 17, 2018, 05:12:06 PM by SABURO »

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1543
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #71 on: February 26, 2018, 09:26:04 AM »

Са задовољством претим тему!

Изузетно коректан и прецизан рад и леп опис истог. Штета је што на Форуму нема више оваквих тема.

Али, у овом тренутку имам једно питање. Морам признати да се први пут срећем са појмом, а који често користиш у претходном тексту, "декалаж" па ако би могло неко краће објашњење о чему се тачно ради.

Види мо се на ливади.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #72 on: February 26, 2018, 10:50:25 AM »
Hvala ti Prežo.  ()-()

U osnovi, dekalaž je konstrukcijski ugao tetive krila u odnosu na horizontalac i uzdužnu, nultu osu, aviona. Ako mogu tako da se izrazim, to je odstupanje tetive krila od uzdužne ose. Pozitivno odstupanje je isto kao i pozitivni napadni ugao, a negativno će biti isto kao i negativni napadni ugao u trenutku kada se avion kreće kroz vazduh. Kwik prema planu ima 0.5 stepeni pozitivan dekalaž u odnosu na horizontalac, to jest, u odnosu na uzdužnu osu trupa. Ali, dok je napadni ugao (AOA) aerodinamička pojava u letu aviona, dekalaž je konstrukcijska odlika aviona.

Izvorno se taj termin koristio u francuskom jeziku da se opiše odnos konstrukcijskih uglova tetiva između gornjeg i donjeg krila na dvokrilcima. Obično je donje krilo bilo pod uglom od nula stepeni, a gornje imalo dekalaž od pozitivnih stepen-dva... Nebeska vaš (Pou de ciel), na primer, leti promenom ugla gornjeg krila. Drugim rečima, njoj se celo krilo pomera i menja napadni ugao tokom leta i na taj način radi isto što i moment  kormila visine. Palica pilota, na Nebeskoj vaši, ne pomera kormilo visine (ono na tom avionu, zapravo i ne postoji), već pomera čitavo krilo.

Moglo bi se ovde reći da Nebeska vaš ima promenljivi dekalaž, jer se pomera samo krilo, a ne čitav avion... Ugao motora i repova u odnosu na relativni vetar se ne menja kada pilot pomeri palicu u željenom smeru leta, već se samo krilo zakreće, a za njim tek trup i ostatak letelice. Evo kako taj mehanizam izgleda (Vidi, Prežo, Nebeska vaš ima S profil, kakav se danas koristi najčešće na helikopterskim rotorima):

http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/Flying-Flea/IMAGES/wingjoint.jpg

A, evo i Vaške 😊 Ona je imala veliku manu - naime, kada bi pilot gurnuo palicu previše od sebe, dekalaž bi se povećao u negativnom smeru do te mere da bi produvavanje između krila bilo takvo da neprestano gura nos aviona u negativnu petlju, a pilot ne bi imao snage da se suprotstavi prevelikoj aerodinamičkoj sili i izvuče avion iz poniranja. Mnogi su poginuli na taj način... Zato se Vaškom sletalo samo oduzimanjem gasa, bez oštrog poniranja! Sećam se da smo sa Cokom Bole i ja pravili Vaške i testirali ovu pojavu. Još uvek imamo jednu Vašku. Lepo bi bilo da je osposobimo za let.


http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/Flying-Flea/IMAGES/flying-flea-card-model.jpg

Evo linka gde se mogu naći osnovni podaci... Termin sam zakačio u jednom članku pa sam ga istražio  :big smile

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decalage

A, evo i značenja reči i pravilnog izgovora:

https://www.linguee.com/french-english/translation/d%C3%A9calage.html

Srdačan pozdrav, Stane
« Last Edit: February 26, 2018, 03:27:05 PM by Stanko BG »

Offline bjanko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 785
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #73 on: February 26, 2018, 08:00:33 PM »
Super napreduje Kwik,kakva je kolor sema

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: KWIK FLY MK III
« Reply #74 on: February 26, 2018, 11:50:26 PM »
Dragi Bjanko,

Mi smo izradu ovog aviona otpočeli samo zbog Graupnerove kolor šeme. Avion mora tako biti presvučen :) Malo se šalim, naravno... Mada, u svakoj šali ima istine. Monokot je već kupljen.

Jedno vreme smo razmišljali o Kraftovoj šemi, ali smo veoma brzo odustali jer je prilično "bajata" i ružna. Treće šeme nema, izuzev one naše Marlboro, ali smo i tu fazu prerasli.

Dakle,  :mhm jedna i jedina, ahem, žao mi je što se ponavljam i dosađujem sa ovom fotografijom, ali, ova slika je obeležila moje detinjstvo i ja sam srećna žrtva Graupnerove marketinške mašinerije koja je trovala mlade srpske umove sredinom 80-ih i početkom 90-ih godina dvadesetog veka:


Krilo odozdo, na centroplanu, ima crvenu traku koja prati liniju trupa, dok je kolor šema repa i krila savršeno ista i na gornjaci i na donjaci. Crveni detalji na repovima i krilu uokvireni su srebrnim ramom - poput intarzije na starom nameštaju iz ere secesije. Zaista je Graupner imao izuzetne dizajnere. Ima nečeg privlačnog u ovoj kolor šemi - pomalo jet age futurizma...

Ja sam u ovu šemu zaljubljen. Sećam se kako smo Bole i ja gledali sa ljubavlju katalog iz 1968. (imamo ga i danas, on je malešan, džepno izdanje) - na naslovnoj strani je ova slika. Nemoguće bi bilo, sada, da ne ostavrimo svoj san i ne presvučemo avion u ovu šaru.
« Last Edit: February 27, 2018, 12:19:40 AM by Stanko BG »