Author Topic: BREEZE Dualsky  (Read 6182 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
BREEZE Dualsky
« on: January 13, 2018, 10:10:56 PM »
Maki i ja smo danas počeli da gradimo jedan lep kit, iako je kineski. U pitanju je model Breeze, koji je prozvodila firma Dualsky. Taj sam model kupio pre tri i po godine u RC Srbiji, zajedno sa kompletnim setupom.




Uzeo sam tri Robbe micro servo motora od 4.3gr, Roxxy c28 12 46 Brushless od 1720kV, Frsky micro prijemnik - 4 kanala. Turnigy plush 10A ESC kupio sam svojevremeno na Hobby Kingu, kao i stanicu Turnigy 9X sa Frsky modulom (koju koristim za indoor avione). Baterija mi je još uvek nedoumica, ali ću, vođen iskustvom sa indor modelima F3P/3D klase, uzeti bateriju malo većeg kapaciteta, a manjeg C koeficijenta. Propeler koji se dobija uz model je 8043, a rezervne propelere sam kupio na Hobby Kingu, doduše malko većeg koraka: 8045. Evo opreme u slikama:








Ovaj setup namenjen je za letenje na otvorenom (onim danima kada nema daška vetra), jer sam primetio, gledajući letove drugih letača, da je avion malko masivniji nego što bi trebalo da bude za let unutra, to jest specifično opterećenje krila mu je veće i malko je prodorniji pa samim tim i stresniji za let između zidova. No, naravno, probaćemo ga i u fiskulturnoj sali moje škole. Zbog svega toga, odlučio sam se da čitav zmaj lepim petominutnim epoksijem, koji je mnogo moćniji od FOAM SAFE cianokrilata, a na ukupnu masu aviona dodaje nekih 2%. Baterija je najveći problem kada je reč o masi ovih modela.

Prvo smo Maki i ja zalepili krila na trup i stavili "tešku nauku" preko (udžbenici istorije) - da se slučajno ne poremete uglovi!




Maki je pažljivo šmirglao sve karbonske trake koje se potom lepe za konstrukciju aviona. Epoxy smola ima tanak parafinski sloj na površini, jer se zbog lakšeg odvajanja od kalupa u većinu Epoxy smola fabrički stavlja parafin... Karbonska ojačanja ovaj avion ima na napadnoj ivici, ali ima i upornice, koje su već klasična konstrukcijska formula za ovakve modele.


Najvažniji detalj na svim modelima izrađenim od deprona i drugih vrsta pene jeste ovo čvorište koje pre liči na ukrućenje na Bleriot XI avionu, nego na Hi-tech tehnologiju :)


Najzad, na kraju dana, posle nekih tri i po sata (stajni trap je oduzeo najviše vremena - ja nisam želeo da ga ugradim jer povećava ukupnu masu aviona, a na livadi ovaj avion svakako ne može da poleće sa trave, ali je Maki insistirao da ugradimo jer, kako kaže: "Avion ima lepe 'cipele' i treba da ih stavimo!" - misli na Wheelpants-e)...


Do skorog nastavka, pozdrav svima  ()-()
 
« Last Edit: January 13, 2018, 10:24:59 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #1 on: January 15, 2018, 09:30:19 PM »
Danas smo stigli samo da zalepimo dve upornice na horizontalnom stabilizatoru. Dala učiteljica mnogo zadataka za domaći...


Maki fiksira horizontalac da se kojim slučajem uglovi ne poremete.


Mešanje EPOXY smole i lepljenje upornica. Pritom, vodimo računa da je stranica trupa pod pravim uglom u odnosu na horizontalnu ploču. Za ovu proveru koristimo Makijev trougaoni lenjir za školu. Jes' da nema ćoškove... Ali, koji je još pa đački lenjir imao ćoškove.  :sljus


Valjda ćemo ovih dana imati malo više vremena pored svih tih silnih domaćih zadataka, iako je Maki tek prvi razred...
« Last Edit: January 15, 2018, 09:32:37 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #2 on: January 20, 2018, 10:13:13 PM »
Danas je bio treći dan izrade našeg modela. Do sada smo ukupno utrošili oko 7 radnih sati na izgradnju. Ovo bi vreme bilo upola kraće da smo radili sa FOAM SAFE lepkom, ali onda ne bismo imali čvrstoću i elastičnost konstrukcije kakvu sada imamo. Jutros rano smo završili sve domaće (Maki sada uspešno sabira i oduzima do 10) i, negde oko podneva, započeli smo dalje radove.

Prvo smo pripremili komandne površine za ugradnju. To je podrazumevalo prosecanje kanala za špernate hornove, koji su dati u kitu. Model je smišjen sa pull-pull sistemom na obe repne komande, što je elegantnije i za letenje preciznije rešenje, ali opterećuje ležaj servo motora. Srećom, ugradićemo Robbe servoe koji su pristojnog kvaliteta. Materijal od kojih su izrađeni hornovi je troslojni avio šper debljine 1mm.

Eleroni i ruder nisu bili problem i njihova krutost je zadovoljavajuća, ali elevator je bio u problemu! Na slikama ispod prikazana je priprema elevatora i rudera za ugradnju.



Za lepljenje kormila za stabilizatore koristili smo veoma moćnu samolepljivu traku sa ulivenom mrežom od staklenog tkanja. Ovo je proveren način pričvršćivanja kormila za sve vrste penastih konstrukcija i ja ga rado koristim.


Kada sam prosekao elevator kako bih u njega ugradio horn, shvatili smo Maki i ja da je oko horma ostalo po tri milimetra materijala (deprona) i da će elevator pući ako nešto ne preduzmemo.


Konstruktori u Dualsky kompaniji oslonili su se na čvrstoću trake kojom se elevator spaja sa horizontalnim stabilizatorom, ali to, ipak, nije dovoljno. Elevator se veoma lako uvija rukom - proverili smo nakon ugradnje na avion... Usledilo je brzo konstruktivno rešenje - odlučio sam da u koren elevatora, na mestu gde su najveći naponi uvijanja i savijanja stavim karbonsko ojačanje u obliku slova "П". Na taj način će se sva opeterećenja prenositi na karbonsku tračicu debljine 0.5 i širine 3mm.



Potom je mogao da se zalepi hrbat na avion. Naravno, opet smo koristili polomljeni i krnjavi lenjir da bismo utvrdili upravnost svih površina na avionu, a potom smo zalepili privremeno trakama delove trupa.


Nakon što se lepak u korenu hrbata stegao, dodali smo upornice koje repnu konstrukciju drže na mestu.


U tom trenutku me je kopkalo kolika je masa aviona i izmerismo ga... Ukupno 72gr. Bio bih srećniji da je u ovoj fazi avion nekih 60gr, ali nije ni ovo loš rezultat. Da je spajan FOAM SAFE lepkom, avion bi imao oko 70gr. Planirana masa zmaja do kraja konstruisanja ne bi trebalo da pređe 80 - 84gr. Tome treba dodati nekih 50gr opreme i zaključak je da će avion imati oko 130gr bez baterije, što je tačno onoliko koliko su Kinezi deklarisali, ali kineski podaci dati su verovatno bez baterije ili sa baterijama od 250-300mAH, a mi ćemo koristiti bateriju od 400-450mAh. Prostor za masu baterije je do 20gr, a to prilično ograničava čitavu situaciju, jer je baterija od 300mAh otprilike oko 20gr. Zbog svih ovih predviđanja, verujem da avion nije povoljan za let u sali i da bi me prilično namučio kada bih letuckao između zidova. Čitav ovaj setup je za livadu pre svega, i to onim danima kada gotovo da nema vetra. Zna se šta je za salu: karbonske cevčice i majlar...


Potom smo dolepili nosač motora i preostale dve tračice karbona i to je podiglo masu za još dva grama, tako da avion trenuto ima 74gr.
 


Malo karmanisanja nosača motora, uvek pazeći na masu!!!


Evo ga, najzad, naš lepi avion! Maki je oduševljen, mada mu uskoro na TV-u počinje STAR WARS, pa je na sliku samo dotrčao i odjurio dalje  (<--) Sledi ugradnja opreme, provera težišta i priprema letelice za prvi start...


Pozdrav.
« Last Edit: January 20, 2018, 11:03:55 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #3 on: January 21, 2018, 02:07:37 PM »
Danas smo stigli samo da zalepimo ojačanje na nosač motora. Opet koristimo samolepljivu traku sa staklenim vlaknima...


Lepota u vezi sa kit modelima je u tome što oni već unapred imaju zadate uglove - tako je i na ovom modelu ugao motora nekih pola stepena na desno i nepun jedan stepen u desno. Sasvim dovoljno za elektromotor.
Leteo sam ovakve depronce i bez ugla motora... na jednom modelu sličnih dimenzija, međutim, morao sam posle prvih letova, ipak, blago da korigujem ugao motora. Verujem da su na Breez-u znali šta rade kad su zadavali ugao motora.
« Last Edit: January 21, 2018, 02:09:22 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #4 on: January 24, 2018, 10:03:38 PM »
Quote
Lepota u vezi sa kit modelima je u tome što oni već unapred imaju zadate uglove - tako je i na ovom modelu ugao motora nekih pola stepena na desno i nepun jedan stepen u desno.

Izvinjavam se; u ovoj rečenici iznad sam napravio lapsus. Naime, ugao motora je pola stepena udesno i nepun jedan stepen nadole!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #5 on: February 19, 2018, 08:15:17 AM »
Juče smo Maki i ja radili komande na Breez-u. Išlo nam je lepo, ali je do te mere pipavo da smo za čitavo popodne uspeli samo da ugradimo pushrode za elerone i close loop za elevator.

Prvo smo pravili pushrode. Stavljali smo Z-band na karbonske šipkice. Ovo smo radili kao što se nekada radilo na velikim avionima, a to znači da smo oko Z-banda i pushroda motali konac i onda lepili cianokrilatom, a moglo je i epoxy smolom. Evo nekoliko slika:



Servo je zalepljen u krilo, a potom je i produžena servo ruka. Ovo je dalo ogromne otklone avionu...




Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #6 on: February 24, 2018, 05:28:08 PM »
Danas je bio poslednji dan gradnje. Ukratko, instalirali smo servo za rudder, postavili ugaona ojačanja na trup, povezali svu elektroniku i sproveli kablove.

Baterija je pomerjiva i kliza unutar velcro trake, tako da se može fino doterivati težište.

Avion ima 153gr bez baterije i 186gr sa baterijom. Odlučio sam se za Gens Ace baterije 450mAh, ali i za Gens Ace ESC od 12A jer su ove baterije znatno većeg kapaciteta od onih koje preporučuju Kinezi. Sve u svemu, avionče je dobro i lepo, konstrukcija je jaka, ali se krećemo na gornjoj granici mase. Ovo znači da su se moja predviđanja obistinila i da je ovaj avion prilično brz u letu, te da ga najpre treba leteti napolju... Zbog toga se nisam ni potrudio da mu ugrađujem vazdušne kočnice. Dobio je samo ove generatore uzgona na krilima i na eleronima - što bi trebalo da mu pomogne u letu na nož. Evo nekoliko slika za kraj:






Sada čekamo prvi miran dan, kada samo povetarac (Breeze) duva, pa da isprobamo letelicu  (<--) Mislim da će ovaj aviončić biti zanimljiv Makiju da nauči osnovne figure, eventualno poneki 3D trik. Videćemo...
« Last Edit: February 24, 2018, 05:38:10 PM by Stanko BG »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3196
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #7 on: February 24, 2018, 05:49:07 PM »
Pošto je ovaj model indoor tipa, možda ima u blizini neka fiskultirna hala ili slično, pa da se tamo proba. Ne treba čekati na mirnu, suvu i toplu livadu, a tekve neće biti uskoro.



« Last Edit: February 24, 2018, 05:52:11 PM by tibeteagle »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #8 on: February 25, 2018, 10:17:47 AM »
Ja sam nastavnik u školi i letim već godinama u fiskulturnoj sali, ali, čini mi se da će avion biti prebrz za salu. Pokušaću ovih dana da ga letim i u sali, naravno... možda nađem i nekoga da me snima pa ću postaviti snimak.

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1635
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #9 on: February 25, 2018, 10:41:01 AM »
možda nađem i nekoga da me snima pa ću postaviti snimak.

Mozda....pa ako bude za vreme casa snimace te njih bar 20  :_D  :mhm
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 441
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: BREEZE Dualsky
« Reply #10 on: February 26, 2018, 03:26:47 AM »
 (<--) (<--) :sljus (nene) (nene) lol lol lol

Mogao bih da im prophangujem ispred table, mada nisam baš toliko dobar letač...
« Last Edit: February 26, 2018, 03:41:04 AM by Stanko BG »