Author Topic: RC kombat, pravila  (Read 12885 times)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
RC kombat, pravila
« on: February 09, 2010, 11:56:21 AM »
Volunteers wanted for translate.

Na sajtovima www.rccombat.net
http://www.modelaircraft.org/events/compreg.aspx , na engeskom,
http://www.aircombat.bezstarosti.cz/ , kome je lakše na rodbinskom jeziku, ili
http://www.aircombat.de/regeln/regeln.html na nemačkom.
Trebao bi šturi prevod od njih kao jedan od osnova za diskusiju. Može samo jedan po glavi. Mislio sam pre svega na mlađe članove da se prihvate prevoda, koji nije ništa strašno.
Ko se prihvati, neka napiše ovde odmah tačno šta prevodi, da se ne multipliciraju poslovi. Hvala  :)aplauz
Verovatno da ima još tekstova na internetu, pa se može i tražiti još pravila vezana za RC kombat.

« Last Edit: February 13, 2010, 05:50:28 PM by SABURO »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #1 on: February 09, 2010, 02:18:16 PM »
Posted by Mythbuster
Quote
Ja sam nasao ova pravila,

http://www.epacombat.cz/pravidla/

EPA Combar- Electric Polystyrene Combat, pa cu ih nadam se nekako prevesti ili prepevati sa Jengleskog (ima i ta verzija).

http://www.epacombat.cz/pravidla/

ODLIČNO!!!  :)aplauz


Ovako si mnogo lepši na slici  ;namig

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #2 on: February 09, 2010, 04:09:52 PM »
 ;namig

Evo posto sam vec par dana u zagrljaju Gripa, da ubijem malo vreme i prevedem prvu od ukupno 7 stranica.
Prevod sam radio sa nemacke stranice http://www.aircombat.de/regeln/Aces_Reglement_2004_deutsch.pdf

pa ko voli, nek izvoli....


1. RC Air Combat Pravila 2004

1.1 RC Air Combat

RC Vazdusno borilacki sportovi su razvijeni kako bi se vazdusne borbe drugog Svetskog rata iz historicne perspektive ponovili u positivnom smislu i prikazali u duhu takmicenja.
Vazdusna borba treba da bude interesantna za gledaoce i ujedno izazovna za ucesnike Takmicenja-

1.2 Opsta Pravila

FAI i pravni propisi odredjuju okvirno opsta pravila letenja, aviona i pribora.
Svaki takmicar je sam odgovoran za sposobnost i ispravnost svojih RC Modela, koje koristi u takmicenju.
Organizator i Glavni sudija regulisu kontrolu frekvencije u toku Takmicenja.

1.3 Sigurnost

Bezbednost je uvek na prvom mesto.
Ucesnike u Takmicenju koje Glavni sudija ili Organizator smatraju opasnim, mogu odmah biti Diskvalifikovani iz Takmicenja.
Od Nepoznatih Pilota moze se zatraziti da izvedu probni let u cilju dokazivanja da mogu donekle sigurno da lete modele sa kojim ucestvuje u takmicenju.

2.Teren za Takmicenje



2.1Slikoviti prikaz

   |||||||||||||||| Flight Area ||||||||||||||
___________________________________________
                                              ~20m
                Landing Zone
Safety line
=====================================

                                              ~5m
Pilots line
___________________________________________
               /?/?/?/?/?/?/?/
                    Startpits             min.10m
Readineess line
======================================

                                            min.60m

=======================================
                  Audience

2.2 Oblast Letenja (glavno podrucje)

Zona letenja je samo ispred Sigurnosne linije.
Sigurnosna linija je paralelno sa Pilotskom linijom u razmaku od 5m.
Cim se sigurnosna linija postavi (obelezi), ona vazi sa sve letove pre, u toku i posle takmicenja i ne sme se prekoraciti ili preleteti.
Kazneni poeni za krsenje pravila Sigurnosne linije mogu se dodeljivati pre pocetka, u toku kao i posle takmicenja ili ocenjivanja.
Avionima koji slete ili padnu van zone koja je predvidjena za sletanje pristup je dozvoljen samo posle zavrsetka borbe i pod uslovom da nema drugih modela u vazduhu.


__________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                                                                                                                                                             Verzija od 08.03.2004
                                                                                                                                                                                                      stranica 1 od 7
« Last Edit: February 09, 2010, 04:13:44 PM by Yu-men »
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #3 on: February 09, 2010, 04:26:35 PM »
Yu-men, hvala ti na veoma važnom doprinosu. Ovaj tvoj prevod je iznad mojih očekivanja u kvalitetu i vremenu.
Nastavi, ali ne zanemaruj sebe i odmori. Za borbu trebaju zdravi piloti.  (thumb)

Mythbuster, naravno treba i tvoj prevod. Da vidimo eventualne razlike  mmmm

Već je počelo takmičenje ko će pre prevesti  (yay)


Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #4 on: February 09, 2010, 05:38:08 PM »
 ;namig

hvala tibeteagle

evo stize i druga stranica za sve one koje zanimaju ova pravila.


2.3 Start pits (pozicija pilota koji startuju) i readiness line (linija za pripreme)

Razmak izmedju pilota koji se Takmicu je min.3m.
Linija za pripreme je paralelna sa linijom Start pits.
Dok se vrse pripreme Piloti i njihovi pomocnici moraju biti iza Linije za pripreme.

2.4 Audience (Publika)
Publika mora biti na sigurnom odstojanju (min.60m) iza Safety line (Sigurnosne linije) ili zasticena sigurnosnom mrezom ukoliko teren ima uslove za tako nesto.
Nezasticen deo terena je za publiku "Zabranjena zona" i tamo je obavezno nosenje zastitnog slema.

2.5 Prva Pomoc

Na terenu za takmicenje treba obavezno postaviti "Punkt" sa potrebnom opremom za pruzanje Prve Pomoci.

3. Oprema

3.1 RC Model

Model treba da bude replika borbenog aviona iz godina 1935-e do 1945.
Orginal je tada morao da ima motor od min. 500 KS.
Skala replike je 1:12.
Raspon krila i duzina trupa mogu imati odstupanje od maks. +/- 5% u odnosu na orginal.
Sve ostale mere mogu imati odstupanja od maks. 2cm u odnosu na orginal.
Duzina trupa se meri od kraja trupa do pocetka trupa, ili od kraja trupa do poledjine Elise (Propelera).
Debljina krila mora iznositi min. 10% od dubine krila, merenje se vrsi na najdebljem delu krila.
Avion na sebi ne sme imati delove koji vire ili strce, iako je to na orginalu mozda postojalo.
Sto se tice boja i obelezja, RC-Model treba da lici na orginal.
Orginalnost Kukastog Krsta treba izbegavati, moguce je nesto priblizno tom znaku.
Ucesnik u Takmicenju treba za svoj Model priloziti semu na kojoj se vide tri strane Orginalnog aviona (minimum 1:72 scale), kako bi Organizator mogao da proveri mere aviona.
Ucesnik u Takmicenju ne mora da bude Graditelj svog RC-Modela.

3.2 Motor

Motor mora da ima mogucnost zaustavljanja u bilo koje vreme u vazduhu od strane pilota.

________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                                                                                                                                                            verzija od 08.03.2004
                                                                                                                                                                                                    stranica 2 od 7
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #5 on: February 09, 2010, 08:01:51 PM »
 ;namig

str. broj 3


 3.3 Snaga Motora

Ukoliko orginalni Avion ima raspon krila vise od 12m a izradjeni model
vise od 1m, moze se koristiti max. .21 (3,5ccm) 2-Taktni Motor.
Ako orginal ima raspon krila vise od 12m ukljucujuci i minimalnu povrsinu krila od 25qm, a model raspon krila vise od 1m mogu se koristiti max. .25 (4,07ccm) 2-Taktni Motori.
Svi ostali modeli smeju da koriste max .15 (2,5ccm) 2-Taktne motore.
PAZNJA: svi gore pomenuti 2-Taktni motori mogu se kod aviona sa jednim Motorom zamenuti sa .21-.25 4-Taktnim motorima.
RC-Avioni sa vise motora  smeju da koriste max. .15 (2,5cmm) 2-Taktne motore, broj motora mora biti identican sa orginalnim avionom.
Jedno-motorni RC-Impeller-modeli smeju biti opremljeni sa .25 2-Taktnim motorima.
Ogranicenja za Elektromotore vaze tek od tacke 3.4

3.4 Motor, snaga i Propeleri

Sledeca tabela prikazuje granice performansa i max. dozvoljene velicine Elisa.

Motor max.               RPM max.                 Prop. max. (inches)
-,15 (2,5ccm)            17.000                            12                       
-,21 (3,5ccm)            16.000                            14                       
-,25 (4,07ccm)          16.000                            14                         
- Elektro                   16.000                            13                       
-,26 4-Takt.              13.000                            15                       

Organizator ili Glavni sudija imaju pravo u svakom trenutku da zatraze proveru broja obrtaja. Merenja se vrse u Zoni za pripreme.
Meri se sa skroz otvorenim karburatorom i sa podesenim parametrima karburatorske igle pred takmicenje.
Grupa koja vrsi proveru broja obrtaja, za vreme provere ima punu kontrolu nad Stanicom i modelom.
Takmicar je duzan da se pobrine da brojevi obrtaja ostaju u dozvoljenom limitu.
Merodavni aparat za proveru obrtaja je uvek aparat koji Organizator koristi.
Dozvoljeno je koriscenje samo onih propelera, koji mogu u vecina RC-radnji da se nabave.

3.5 Tezina modela

Sledeca tabela sadrzi dozvoljene tezine modela.

Motor         (min.) tezina modela
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
-,10                            500gr
-,15                            700gr
-,21                           1000gr
-,25                           1000gr
-,26 4-Taktni              1000gr
Elektro-motori               700gr
1x Impeler                    700gr

_________________________________________________________________________________________
                                                            verzija od 08.03.2004
                                                                            str.3 od 7 
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline Mythbuster

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 102
  • Nebo visoko a zemlja tvrda.
Re: RC kombat, pravila
« Reply #6 on: February 09, 2010, 08:46:55 PM »
EPAC pravilnik, prevod sa engleskog, 46KB PDF
http://www.datafilehost.com/download-2086a6ea.html
"Kakva bi tišina nastala kad bi ljudi govorili samo ono što znaju..."
Karel Čapek (1890-1938), otac naučne fantastike

"Ko uvece legne sa dupetom koje svrbi, probudi se ujutro sa prstom koji smrdi"
Srđan Dinči

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #7 on: February 09, 2010, 09:08:20 PM »
OK. Sačeka ćemo da Yu-men završi.  ;namig

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #8 on: February 09, 2010, 09:23:13 PM »
Posted by Zoom Zoom

Slovenački prevod:
Tekmovalna pravila za kategorijo RC Air Combat v merilu 1:12
http://forum.modelarji.com/viewtopic.php?t=18841

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #9 on: February 10, 2010, 10:31:33 PM »
Visemotorni                1200g
max. tezina modela       1700g


3.6 Streamer ( Traka)

Traka mora biti 12m duzine i iz jednog komada, i dozvoljena tolerancija je max. +/-0,5m.
Sirina trake je 10-15mm.
Materijal treba biti otporan na vlagu, i da se lako sece.
Oba kraja traka moraju imati obeleznje na 50cm od krajeva.

3.7 Zastitni Slem

Svaka osoba koja se krece ispred linije koja je granica za Publiku mora da nosi Slem. Slem mora da pokriva gornji deo glave i da izdrzi udarac RC-Model-a.

3.8 Stanica

Svaku Stanicu treba pre takmicenja proveriti. Ucesnik u Takmicenju je odgovoran za ispravnost svoje stanice.

4 CONTEST (TAKMICENJE)

4.1 Nacin Takmicenja

Svaka "Borba" se sastoji od min. 2 a max. 7 Pilota, koji medjusobno vode borbu.
Kada svi Piloti prodju po najmanje jednu borbu, zavrsava se prvi krug.
U sledecem krugu treba izmesati Pilote, kako bi se sto vise Pilota takmicili jedni protiv drugih.
Preporuceni broj Rundi su 3, i posle toga se leti Finale.
Sedam Najboljih Pilota ide u Finale. Kod Pilota sa istim brojem Poena pobedjuje onaj koji imao u predhodnim rundama vise poena. Pilot sa najvise poena posle Finala je pobednik.

4.2 Borba
Borba se sastoji iz tri dela.
1.Priprema
2.Spremnost
3.Vreme Leta

4.2.1 Priprema

Sudija odredjuje vreme za pripremu. Kod manjih Takmicenja se preporucuje 7.minuta.
Glavni sudija svira Trostruki signal i izgovara " 7 min. do Spremnosti".
U tom vremenu se mogu vrsiti probni letovi.
30 sek. pre kraja Sudija svira Dvostruki signal i izgovara " 30 sek. do Spremnosti".

4.2.2 Spremnost

Spremnost pocinje odmah u nastavku Priprema, kad Glavi Sudija izgovori "Spremnost".
Za vreme Spremnosti svi Piloti i njihovi pomocnici se nalaze iza readiness line (linije za pripreme). Tada Sudija moze da zatrazi proveru obrtaja, i sa odabranim Timom da proveri Motore, Broj obrtaja, Elise i ostalo.

____________________________________________________________________________________
                                                     verzija od 08.03.2004
                                                              stranica 4 od 7
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #10 on: February 12, 2010, 10:13:22 AM »
4.2.3 Vreme Letenja
Glavi Sudija startuje pocetak letenja sa dugim jednotonskim signalom.
Piloti i njihovi pomocnici smeju da trce do svojih modela i da ih polete.
Zavrsetak leta se takodje oznacava sa dugim jednotonskim signalom, i tada piloti po sopstvenoj proceni kada je dovoljno sigurno za sletanje mogu da spustaju svoje modele.
Kada svi modeli slete, pocinje priprema sledece grupe pilota.

4.3 Pomocnici

Svaki pilot ima pravo na jednog pomocnika. Samo pomocnici smeju biti za vreme letenja pored pilota.

4.4 Start

Samo izmedju pilota i Sigurnosne linije smeju se modeli poletati.

4.5 Bodovi za vreme leta

Jedan bod za 3 sekunde letenja. Maximalno vreme letenja je 420 sek.

4.6 Restart

Broj restarta nije ogranicen. Ukoliko pilot u toku borbe hoce u Zonu za sletanje po svoj model, potrebna mu je dozvola Glavnog sudije.
Glavni sudija prvo obavestava ostale pilote zvucnim signalom i posle pilotu daje dozvolu za ulazak u zonu sletanja po svoj model. Restart se vrsi ponovo iz Start Pits-a koji je koriscen za prvo poletanje. Mesto za Re-startovanje je ponovo prostor izmedju Start Pita i sigurnosne linije.

4.7 Zamena RC-modela

U jednoj borbi sme samo jedan te isti model da se koristi. Rezervni model moze tek u drugoj borbi da se upotrebi. Pod rezervnim modelima se podrazumevaju samo novi trup i krila, ostalo se mora koristiti iz predhodnog modela.

4.8 Prekoracenje Linije

Prekoracenje linije moze da se desi za vreme letenja i dok je model na zemlji.
U vazduhu model mora jasno da prekoraci liniju, dok je na zemlji dovoljno da motor modela predje liniju. Kod modela sa vise motora, dovoljno je da jedan motor predje crtu.

4.9 Povreda Sigurnosne Granice (linije)

Ukoliko pilot u toku celog takmicenja prvi put prekoraci Sigurnosnu liniju sa svojim modelom, dobija jedan Kazneni Minus-poen.
Kod prekoracenja po drugi put mora biti odmah od strane Glavnog sudije diskvalifikovan.
Ukoliko je njegov model jos u vazduhu, duzan je odmah da spusti model.

_____________________________________________________________________________________________________________
                                                                              verzija od 08.03.2004
                                                                                        stranica5 od 7
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #11 on: February 12, 2010, 11:33:38 AM »
4.10 Gubitak trake

Takmicar je duzan da da svoju traku dobro pricvrsti za model i da bude celom duzinom razmotana pri poletanju. Posle sletanja se traka proverava od strane sudija.
Ukoliko je model leteo minimum 10sek. i traka mu je u ispravnom stanju, pilot dobija +50 poena.
Ako se traka pri sletanju izgubi, duzan je pilot za njeno pronalazenje i donosenje na proveru.

4.11 Secenje Trake

Pilot koji nekom od protivnika odsece traku u vazduhu, dobija +100 poena.
Ukoliko traka protivnickog aviona ostane na njegovom modelu, vazi sledeca pravila:
Ako osvojena traka u nastavku borbe bude secena od drugog pilota, dobija pilot koji je seko traku +100 poena, a pilotu koji je predhodno osvojio traku nece biti pripisani kazneni poeni.
Poeni se pilotu odbijaju samo za secenje svoje trake, a ne trake koju je osvojio u toku borbe. Znaci pri secenju obe (sopstvene i osvojene) trake, pilotu koji osvaja poene se racuna samo jedno secenje.
Ukoliko u borbi dodje do secenja trake i ujedno sudara aviona, racuna se samo secenje.

4.12 Sudari


Ukoliko u borbi dodje do jednog ili vise sudara, vazi sledece: Piloti ciji avioni mogu i dalje sigurno da se lete i upravljaju mogu da nastave borbu i osvajaju dalje poene, ostali cije upravljanje ili letenje vise nije sigurno moraju da slete na mesto koje je predvidjeno za sletanje.
Nepostoje poeni za rusenje aviona ili utesni poeni.
Pilotima ciji avioni dodirnu zemlju odmah se zaustavlja merenje vremena.

4.13 Izbegavanje borbe

Ukoliko Takmicar vise od 30 sek. izbegava borbu, dobija od Glavnog sudije opomenu.
Za svakih narednih 30 sek. izbegavanja borbe dobija -50 poena.
Ako Takmicar ima tehnicke probleme na svom avionu, duzan je da to prijavi Sudiji i svoj avion sto pre spusti a pri tome vodi racuna da ne ugrozava ostale takmicare ili nekog iz publike.

4.14 Brojanje poena

Ukoliko oba takmicara u finalu osvoje isti broj poena, pobedjuje pilot koji je pre ulaska u finale imao vise poena. Ako su i pred ulazak u finale imali isti broj poena, pobedjuje onaj koji je imao u nekoj od predhodnih borbi vise osvojenih poena.

4.15 Frekvencije kanala

Svaki takmicar je duzan da sebi obezbedi minimum dve frekvincije (kanala) za letenje.
Ukoliko se u finalu pogode isti kanali, duzan je takmicar sa manje poena da menja svoj kanal. Za zamenu kanala dobija extra vreme, i tek posle pocinje vreme za pripreme.

4.16 Promene vremena i uslova

Ukoliko se vreme i uslovi takmicenja promene, Organizator moze sazvati zasedanje Pilota. Na zasedanju se moze takmicenje odloziti, prekinuti ili na osnovu dotada stecenih poena proglasiti pobednik.
____________________________________________________________________________________________________________
                                                                              verzija od 08.03.2004
                                                                                        stranica 6 od 7
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: RC kombat, pravila
« Reply #12 on: February 14, 2010, 03:27:26 AM »
 ;namig

evo konacno i poslednje stranice prevoda.


4.17 Protest
 ;namig

evo konacno i poslednje stranice prevoda.


Svaki Takmicar ima pravo protiv Sudijske odluke da ulozi zalbu.
Konacna odluka o zalbi se donosi glasanjem ucesnika i sudija.
Za ulaganje zalbe takmicaru se naplacuje Taksa, koja mu se vraca u slucaju usvajanja zalbe.

5 Sudije

5.1 Glavi sudija

Glavni sudija je odgovoran za celokupno Takmicenje.
On proverava dali se u toku borbe svi piloti nalaze iza sigurnosne linije.
Prevaru ili pokusaj prevare kaznjava diskvalifikacijom iz takmicenja.
Preporucljivo je da glavni sudija poseduje dozvolu za pilotiranje.

5.2 Sigurnosni sudija

Sigurnosn(e)i sudija je odgovoran za celokupnu sigurnost na takmicenju.
Kad je u pitanju sigurnost, njegov autoritet je veci od Glavnog sudije.
On treba biti postavljen tako, da moze jasno da uoci povrede sigurnosne linije.
Takodje pazi da svi nose slem na mestima gde je to obavezno.
Ovaj deo je detaljnije opisan u tacki 2.

5.3 Sudija pilotima

On mora na tabli da zapise sve poene i vreme pilota.
Takodje nadgleda sigurnosnu liniju, izbegavanje borbe, secenje trake i kontrolise ih pre i posle borbi. Njegov zapis potvrdjuju piloti i ostale sudije pilota svojim potpisom. Ukoliko dodje do neslaganja njegove odluke ili je situacija nejasna, glavni sudija je duzan da odmah donose odluku i njegova je merodavna. 

6. Poeni

Sistem bodovanja je sledeci.

6.1 Minus/plus poeni

Krsenje sigurnosnih linija      -200
Izbegavanje borbe                -50
Ispravna traka posle borbe     +50
Vreme letenja, 3sek. =            +1

_____________________________________________________________________________________________
                                                               verzija od 08.03.2004
                                                                        stranica 7 od 7
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #13 on: February 14, 2010, 12:58:25 PM »
Hvala ti Yu-men u ime svih, naravno i drugima koji su stavili ili će staviti neke pravode  1ee
Dobro je da je prevedeno sve i ne samo šturo, jer je svaka rečenica važna. Na prvi pogled nije komlikovaniji od recimo F3B jedriličarske kategorije. Stvarno je bezbednost najvažnija stvar i najviše se i kažnjava.


Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: RC kombat, pravila
« Reply #14 on: February 20, 2010, 03:29:09 PM »
Bezbednost
Izgleda da ću ovde ipak govoriti o ...šta ako   mmmm
Bez obzira što je ovo manje interesantna tema, bolje govoriti o ovome bezbroj puta, nego da se jednom desi nešto ozbiljnije...
Pravila, koja se odnose na bezbednost na livadi u svim modelarskim kategorijama, su iz razloga da se smanji mogućnost nezgode od modela na najveću moguću meru. Nikada ne treba misliti o mogućim nezgodama, ali treba uraditi maksimum da do toga ne dođe, kako sa strane organizatora, tako i sa strane svakog pilota. Ni ova kategorija letenja modela, odnosno takmičenja, nije opasnija od drugih kategorija. Tehnika se lako kvari, po merfijevom zakonu obavezno, a mi ljudi možemo lako da grešimo pilotirajući.
Konkretno, bezbedna linija, odnosno vertikalna ravan od te iscrtane linije na travi, po pravilu se postavlja da se sa modelom ne leti iznad pilota, gledalaca, automobila ili eventualnih zgrada koje mogu biti u blizini.

Dodao bih za pravilnik jednu stvar tehničke prirode, a koja je vezana za bezbednost.
Model koji ima motor napred, traba da ima pokrivač osovine motora, odnosno spiner od gume ili plastike. Leteti bez spinera ili sa aluminijskim nije dozvoljeno.
Ovo bi se moglo zanemariti za modele ispod 500g ako imaju PropSaver.






Ovo sam još davno pročitao negde i smatram da može povećati bezbednost, s obzirom da se zna da se cela kinetička energija pri padu modela skoncetriše na najistureniji deo modela, na osovinu motora, a koja može da probije i automobilski lim ako je bez spinera. Idealno bi bilo da je od gume, ali pošto je retka pojava u modelarskim radnjama, može i plastični sa što tupljim nosom.

Čuvanje jedno drugih na livadi je poštovanje jedno drugih.
  (mazi)

Radi smanjenja rizika od materijalne štete, gosn Rale ima predlog za koju je otvorio topik za diskusiju ovde:
http://rcfly4um.org/index.php?topic=3731.0