Danas me je pozvao jedan gospodin u nameri da kupi model o kome ću pisati. Pošto sam mu obećao da ću sve detaljno slikati i poslati mu slike na mail, kad sam video koliko ih ima, uvideo sam da mi je lakše da napravim jedan topic o ovom modelu, a i ovako o Storku II elektro, nije pisano na stranama ovog Foruma...
Sve je počečo 1994. godine kad sam od Szeri Andrasa (vlasnika Model Hungaria hobby shop radnje u Budimpešti) kupio jedrilicu Stork II elektro. U to doba ovo je bio top model i mnogi takmičari su je koristili. Iskreno, ni danas nije "hrdjava" iako je klase F5J napredovala, pogotovo u pravcu smanjenja težine na modelima.
Stork II elektro je, kako samo ime kaže, model sa elektro pogonom. U vreme kad sam sa Szeriem pravio posao, imali smo dogovor da mi sastavi model sa istim delovima kao što se nalaze na njegovoj takmičarskoj "spravi".
Jedina razlika izmedju mog i njegovog Storka je bila baterija, jer je njegov model leteo na 7 ćelija od 2400 mAh NiMC (da, da...tad su još bile niklmetalkadmijum batrije), a moj model je bio pogonjen sa istom baterijom, ali od 10 ćelija.
Razlika od tri ćelije se i te kako osetila u težini modela, a meni pošto sam model koristio za rekreativno letenje, bitnije je bilo da kad izadjem na teren mogu da napravim više startova...
To više je bilo 5 po bateriji...
Da se vratimo na jedrilicu...
Stork II elektro pravi se u Češkoj. Model je raspona 3,2 metra i potpuno kompozitan, napravljen od staklene tkanine i epoxy smole, a u najstresnijim delovima je ojačan karbonskim tkanjem.
Ramenjače su takodje od karbona kao i bajoneti koji spajaju uške sa centroplanom.
.
Pošto je jedrilica pravljena da bude elektro varijanta, sve je veoma tanko, ali vrlo jako. Delovi se skoro provide pa, se gore pomenuta ojačanje lepo vide kroz gornji sloj - želkot.
Za one koji ne znaju, model je već ofarban u kalupu, tako da kad se izvadi iz istog, nema više dorade, sem možda poliranja...
Evo kako to izgleda na slikama:
Centroplan:
Uške:
Kao što rekoh, spoj krila i centroplana je preko karbonskog bajoneta. Na bočnim stranama su konektori za servoe elerona...
Ne moram spominjati da su svi spojevi idealni, kako centroplana i uški, tako i svih pokretnih površina. Ovaj model nema klasične šarke...
Flapsovi:
Nažalost izgubio sam jedan mali poklopac od komande flapsa, sa gornje strane centroplna...
Eleron se pokreće od dole:
Pošto krilo ima praktično trostruko lomljenje profila (U sredini, na spoju centroplana i uške i na samom vrhu), i deo elerona koji je na samom kraju krila je mehanihki povezan sa eleronom i radi zajedno sa njim...
Repne površine su iz jednog dela i sa dva mala šrafa se pričvršćuju na trup. Rep je takodje liven u kalupu. Svi spojevi sa trupom su savršeni...
I na kraju trup. Kako rekoh ovaj model je pravljen da bude elekrto. U trupovima za F5J (elektro klasu) i F3J (klasa gde se model startuje povlačenjem sajle), postoji razlika u mestima fde se nalaze servo motori za repne površine. Kod elektro modela oni su ispod krila, bočno sa leve strane. Tako je ostavljen prostor u prednjem delu trupa za motor, kontroler i bateriju.
Krenimo redom, motor je od Češke firme Mega (120 evrića u ono doba...) i ovakav nije bio u prodaji jer je custom made za takmičenja.
Motor je naravno brushless, ali in runner i sa svoje prednje strane ima reduktor sa odnosom 4:1 (dodatnih 100 evrića...), čime je dobijena mogućnost da se smanje obrtaji i stavi veća, čitaj efikasnija, elisa. Uz bateriju koju sam tada koristio (12V) preporučen je propeler 13x7, a za takmičenja su koristili elisu 16x7 (naravno u "kombinaciji" sa 7-mo ćelijskom NiMC baterijom...)...
Motor je postavljen ukoso u prednjem delu trupa koji se skida, i tako je već dat ugao vuče u desnu stranu...
Kontroler je od firme Jeti, Opto 70 A (120 evrića...)...
Nekada sam u jedrilici nosio još jednu 5-to ćelijsku bateriju kojom su bili napajani servoi i prijemnik. Vremenom su pametni ljudi "smislili" BEC, elektroniku preko koje se napajaju malo pre pomenuti delovi, ali iz baterije za pogon modela. Time je 5-to ćelijska baterija postala višak, a model olakšan za 100-tinak grama...
Kako se tehnologija menjala, napredovale su i baterije, pa su one prve NiMc, zamenjene sa troćelijskom Lipo od 4900 mAh... Ljudi koja razlika, prvo Lipo je preko trista grama lakša (model je sad tek nešto malo preko 2 kliograma), drugo broj startova se drastično povećao i sa pet sa NiMc popeo na preko 15... U prvih 10 poletanja, nema razlike u snazi vuče modela...
Baterija je od firme Rhino...
I šta reći na kraju, kako sam počeo da se bavim sa skala modelima, jedrilica je sve češće i sve duže visila sa eksera na zidu. Prodati su svi F3J model, a ovaj Stork se čuvao, tako, za prve odlaske na teren u sezoni, ili, hm, ne znam ni ja više kada...
Prošle godine sam Storka leteo samo jednom, prvi put kad sam bio na Čeneju... Ima "dokumentovano":
http://rcfly4um.org/index.php?topic=5867.0Posle toga, sve vreme je visila sa eksera u radionici.
Sve lepo ima kraj, pa tako, došlo doba da se Stork i ja rastanemo... Žao mi je jer je model stavrno extra, ali treba biti realan, ako se ne koristi za takmičenja, i uzbudjenja koja ona donose, pored warbirda i jet-a, jedrilica je tačno
Pozdrav
Mirče