Kako obećah pre neki dan, evo slika šta se radilo u Kombinatu u zadnje dve nedelje. Doduše nešto je odradjeno i pre toga, ali nije slikano i objavljeno...
Prvo mali uvod...
Pošto sam počeo sa izradom detalja, da se podsetimo kako je to radjeno na prvom modelu.
Na prvom Hellcatu sam za panele koristio Juvidur, tanku plastiku od 0,3 mm (kao za čaše za jogurt) koju sam nosio na laser da se seče i lepio na površinu krila ili trupa sa cijanofixom.
Nažalost, ova ideja se baš nije pokazala kao dobro rešenje, jer se juvidur na nekim mestima počeo odlepljivati, pogotovo kad model duže vreme stoji na suncu.
Zato sam se, pri izradi sledećeg modela, Panthera, "vratio" samolepljivoj tapeti i od nje pravio detalje.
Naravno, i tu postoji "kvaka", a to je da ako farbar malo deblje nanese boju, a potom i preko toga lak, detalji se prosto "utope". Mislim, vide se oni, ali su im ivice neoštre.
Da bih to izbegao, na Pantheru sam sve poklopce pravio od dva sloja srebrne tapete, koju sam prvo zalepio jedan na drugi. Time sam dobio veću debljinu i koliko god da Golub "nalije" boje nema šanse da ivice budu ne oštre.
Ovu metodu sam primenio i na Hellcat-u.
Male detalje, poput šrafova i tačkica koje čine nitne, sekao sam od iste tapete (Oracal 641 - srebrne boje), ali jednoslojne.
Neke nitne, recimo one koje sam sad koristio za trup (videćete kasnije) prosto "traže" i moraju da im se ivice ublaže kako bi bile realističnije.
Oko ovih nitni na trupu sam se dvoumio da li da ih pravim sa belim lepkom, kao prvi put, ili da promenim "tehnoligiju" i koristim kružiće od folije.
Opredelio sam se ovoj drugoj opciji i mislim da nisam pogrešio.
Nitne od lepka, na prvom Hellcat-u, su bile malo velike. Model lepo izgleda sa njima, ali realno, bile su malo "teške"...
Na cutteru, mogu da se iseku kružići manjeg prečnika (nego što su bile nitne od lepka), a sem što su sve idealne, pošto se u ovoj koncepciji nitne lepe, mogu da se naprave da sve budu i pravilnog razmaka...
Ako se neko upusti u izradu ovakvih detalja (u šta čisto sumnjam) evo male cake.
Kružići koji se seku na cutteru (cutter je mašina za sečenje samolepljive folije) prilično su malog prečnika, oko 2-3 mm.
Neki šrafići su malčicko veći, ali pošto su iz dva dela, opet su sitni.
Da bi cutter takve sitne detalje mogao da iseče, a da bi vi posle uspeli da odvojite kružiće od folije koja vam ne treba i koja se baca, morate da imate nov, specijalan nož za cutter.
Naš Kombinat ima Rolandov cutter i standardni nožić kojim seče folije, kad radimo normalne poslove. Videćete na slikama, koje slede, da je nož što seče foliju, ustvari jedan mali metalni cilindar sa naoštrenim vrhom.
Koliko je mali procenite spram modelarske čiode...
Za sitne detalje morate kupiti nož koji ima veoma špicast vrh (gornji na slici). Da taj oštri vrh ne bi prosekao i papir na koji je folija zalepljena (što nikako ne valja), morate na cutteru, smanjiti pritisak noža na foliju.
Ja sam sve sitne detalje, sa ovim špicastim nožićem, sekao sa pritiskom od 70 gr.
Kad koristite onu malo pre spomenutu duplu foliju onda stavite standardni nož (na slici donji), ali pritisak mašine povećate na 180 gr (od mogućih 200 gr).
Čak ni to nije dovoljno, nego morate bar 4 - 5 puta da sečete jedno isto mesto. Ako pustite cutter samo jednom, nož neće proseći tapetu (pošto je deblja jer je dvoslojna)...
Mora više puta da se seče. Cutter je vrlo precizna sprava i on će svaki put seći po istoj liniji u hiljditi deo milimetra...
E sad, pošto smo ovo apsolvirali, idemo dalje...
U Corelu sam nacrtao detalje, neke sam imao od prošlog Hellcata...
Kružići za nitne su u par prečnika i različitih udaljenosti jedni od drugih.
Malo sam zumirao da vidite da je selektovano 3335 kružića (manjih). E, tih manjih sam sekao dva puta i skoro svi su zalepljeni na model.
Kad na to dodamo još 2700 i kusur većih "nitni", a model još nije gotov, dolazimo do cifre od skoro 10000 polepljenih nitni !!!
Videćete posle koliko ih je još lemlicom utisnuto na krila...
Šrafova i ostalih detalja ima manje, ali sigurno preko 1500 razno raznih "prcoboca"...
Pre nego sam počeo sa detaljima na krilu i trupu, završio sam radove na eleronima i flapsovima do elerona.
Na pravom Hellcatu, u početku, ove komandne površine su, isto kao i kormila na repu, bile presvučene platnom. Evo par slika od pravog aviona:
Pokušao sam i na delovima od modela da napravim, koliko god je bilo moguće, realnije ove detalje. Koristio sam još neke časopise i DVD-e, a ono što sam uspeo da ustanovim je da su se Hellcati vremenom menjli i da detlji nisu isti na svi avionima. U osnovi konstrukcija je ista, ali su sitnice varirale od serije do serije...
No, vratimo se eleronima i flapsovima od modela. Posle "tretmana" sa detaljima od samolepljive folije, špric gita i blagog šmirglanja, delovi izgledaju ovako:
Flapsovi koji su bili do trupa (Hellcat je imao 4 flapsa), na pravom F9F-u bili su od metala i još nisam stigao do njih...
Kad je rad na malo pre pomenutim delovima bio gotov, prešli smo na krila. Prvo su odradjene uške...
Skinute su linije od tapete od 1,2 mm i pojavili su se "kanali" koji su činili ivice panela. Potom je sve blago prešmirglano i pristupilo se lepljenju poklopaca.
Kako rekoh na početku teksta, poklopci su pravljeni od dva sloja samolepljive tapete.
Da bi sve bilo na svom mestu koristio sam tlocrt od makete Hellcat-a, vrlo detaljan model koji sam pre par godina doneo iz USA...
...i nešto slika iz muzeja avijacije, mislim u Dejtonu...
Opet ponavljam, postoji par "varijanti na temu" ali, sve su vrlo slične...
Prvo su polepljeni poklopci i odradjeni detalji na njima, a nakon toga su lemilicom utisnute nitne. Verovatno se pitate zašto su na trupu lepljene a na krilima nitne pravljene sa lemilicom?
Odgovor je jednostavan, na trupu su nitne bile sa "glavama" (ispupčene), a na krilima su bile poravnate sa površinom krila.
Evo malo slika krila od dozdo:
Pa sad malo od gore...
Detalji na maketi...
...pa, na modelu...
Za nitne koje sam postavljao lemilicom išao sam prvo kod strugara da napravim novi alat. Ranije, su sve nitne bile prečnika od 3, a sada su od 2 mm. Ove manje mnooooogo bolje izgledaju...
Centroplan još nije gotov, iako je dosta toga odradjeno...
Centroplan odozdo...
I na kraju ostade još trup...
Da se podsetimo, prvi Hellcat je izgledao ovako:
...a ovaj novi, za sada izgleda ovako...
A da je "bolest uzela maha" i da se neizlečivo širi, dokazuju sledeće slike...
Prvo pravi Hellcat...
...potom model...
...pa, ondak opet pravi...
...pa, malo model...
...pa, malo pravi...
...pa malo, mali Hellcat...
Nadam se da ste uživali u slikama, bar upola kao ja dok sam sve ovo pravio.
Evo još jedne slike za kraj, gro plan jednog poklopca (a, svi su taki...) i detalj kako ih mi iz Kombinata crtamo...
Radovi na trupu i centroplanu još nisu gotovi, fali tu još nekih detalja, ali se nadam da će sve biti napravljeno do kraja nedelje...
Potom na red dolazi kokpit i farbanje...
Pozdrav
Mirče