Author Topic: EXTRA 300S  (Read 14414 times)

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #15 on: November 10, 2020, 12:27:01 AM »
Večeras sam malo radio na popravci trupa. Iako je ovo tema koja se bavi problemima na Saito motoru, odnedavno je postala i tema koja se bavi krpljenjem aviona  :)aplauz

Prvo sam očistio trup od starih rebara na kojma je bila noseća ploča trapa.


Od starih rebara i poprečne grede ostale su ove krpice:


Od tih komada sam napravio nova rebra, ali nisam ih olakšavao, naravno, jer toliki trud nema smisla na ovakvom avionu, a imaću i veći moment inercije, što sa ovim glupavim elipsama na kineskim rebrima svakako nije bio slučaj. U redu je da avion bude olakšan kada se koristi u elektro setup-u, ali pošto na nosu ima Saita, sasvim je normalno da prepravku uradim u old school fazonu. Prvo sam napravio rebro broj 2:


Potom sam napravio rebro broj 1, sve precrtavajući na avio šper sa onih polomljenih rebara, izvađenih iz trupa:


Najzad, napravio sam duplu noseću ploču, tako što sam slepio dve ploče od istog aviošpera od kog sam pravio rebra. Spajanje sam, naravno, uradio Pasco fix-om. Evo kako probam naleganje svih komada:


Kada sam bio zadovoljan svim uglovima i pozicijama, slepio sam kompletnu kutiju trapa Pascom, a zatim sve spojeve filetirao dvanestosatnom epoxy smolom pomešanom sa mikrobalonima:




Sutra ću da unutrašnju stranu trupa presvučem tkaninom i epoxy smolom, te da polako počnem da izrađujem oplatu i završim krpljenje trupa.

« Last Edit: November 10, 2020, 12:32:56 AM by Stanko BG »

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 816
Re: EXTRA 300S
« Reply #16 on: November 10, 2020, 08:05:22 AM »
Stanko, na slikama se ne vidi, trap je verovatno iz dva dela i umece se iza ovih ukopavajucih matica? Ne vidi se ostatak konstukcije pa izgleda kao da si matice ukopao sa pogresne strane...
Ako je trap iz dva dela, nije ni cudo sto puca. Veliki moment na same matice i sper plocu u tom delu. Da je nekim slucajem iz jednog dela bilo bi mnogo jace ali bi ga trebalo ugraditi pre lepljenja ovog dela koji si upravo napravio..

Pozz.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #17 on: November 10, 2020, 09:02:56 AM »
Da, da. Trap je iz dva dela. Postoji kanal kroz trup u koji se uvlači leva i desna stajna noga. Nisam hteo ništa da menjam. Trebalo bi danima da jurim materijal za trap, ili da naručujem nekakav trap... Hoću što pre na letenje.  (<--)  (yay)
« Last Edit: November 10, 2020, 09:06:02 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #18 on: November 10, 2020, 10:17:17 PM »
Danas sam probao kako stoje trapovi u trupu i zadovoljan sam. Unit navrtke se lepo poklapaju sa otvorima u stajnim trapovima. Pristupio sam mazanju cele konstrukcije epoxy smolom:


Sa unutrašnje strane sam ojačao trup 60gr staklenim tkanjem i epoxy smolom.


Utrošio sam nekih 5gr smole i neka su rebra masivnija za nekih 15gr - sve u svemu, avion će biti za nijansu masivniji, ali ne verujem da će to naročito uticati na letne karakteristike.

Sutra nastavljam radove tako što ću započeti plankiranje trupa, a nakon toga dolazi presvlačenje monokotom i potom montaža trapova i celokupne opreme - verujem da ću do vikenda imati avion spreman za let.
« Last Edit: November 10, 2020, 10:19:12 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #19 on: November 12, 2020, 02:38:23 AM »
Večeras sam baš bio vredan. Počeo sam negde oko 19:00 sa radovima, a završio oko 2:00 iza ponoći  (:sok:)

Prvo sam probušio rupe na tkanju mojom vernom Hikoki baterijskom bušilicom - jednostavno je obožavam. Navoje u unit navrtkama sam prorezao M4 ureznicom - za svaki slučaj, jer je malo epoxy smole moralo tokom procesa lepljenja u njih da uđe.


Potom sam otpočeo plankiranje, koje je bilo za mene veliko uživanje i podsetilo me na Kwik Fly. Najzad malo i ja da modelarim i radim sa balzom - čini mi se da od toga nema ničeg lepšeg. Kompletan plank sam zalepio Pasco Fix lepkom.




Malo rendisanja, malo šmirglanja i spoj se ne vidi :)




Evo dve fotografije samo za Ivana. Trap se montira u ovaj prorez u trupu. Ideja nije retkost, ali si ti, Ivane, potpuno u pravu: moment savijanja i smicanja najveći je upravo na mestu gde se trap spaja sa trupom, jer su ove dve noge zapravo konzole uklještene u konstrukciju trupa:




Kada je plankiranje bilo završeno, pristupio sam poslednjoj proveri trapa pre presvlačenja. Gledao sam uglove, lakoću montiranja. itd.:


Najzad, negde oko ponoći sam počeo da presvlačim trup. Zamolio sam brata da mi pomogne i da me slika, jer mi je trebala treća ruka, a avion sam radio u stanu, ne više u radionici  (pijemo)


Najzad, montirao sam trap i avion je, konačno, popravljen.


S obzirom na to da sam promenio šaru aviona, trebalo bi sutra u garaži da kapotaž sa donje strane ofarbam u žutu boju, namesto plave kojom je sada ofarban. Ujedno, to mi je prilika da popravim manja oštećenja, nastala usled pada:


Sutra sledi nastavak radova.  :mhm
« Last Edit: November 12, 2020, 02:46:03 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #20 on: November 12, 2020, 07:59:30 PM »
Danas sam posle posla u garaži ofarbao kapotaž žutom bojom i veoma sam zadovoljan kako je ispalo. Koristio sam automobilsku Max Meyer farbu - baza/lak:


Jedva sam čekao da stignem kući i da prislonim kapotaž na trup. Iako sam promenio fabričku šaru, avion i dalje ima smisla i izgleda lepo. Za jednu krpačinu i nije loše. Zadovoljan sam:




Ispod rezervoara sam stavio epo penu debljine 10mm. To je maksimalna debljina koju sam mogao da stavim, a da, pri tom, ne moram ništa da sečem u trupu:




Evo kako izgleda unutrašnjost:


A, evo i spoljnog izgleda - moram priznati da mi je avion sada lepši - nekako je vitkiji sa ovom drugom uzdužnom trakom žute boje:


Time bi krpljenje modela bilo završeno. Ako vreme dozvoli, probni letovi če biti za vikend. Radujem se.

(<--)
« Last Edit: November 13, 2020, 12:19:09 AM by Stanko BG »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2292
Re: EXTRA 300S
« Reply #21 on: November 13, 2020, 08:22:00 AM »
Prelepo

Offline Daky

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 555
    • FaceBook
Re: EXTRA 300S
« Reply #22 on: November 13, 2020, 02:00:24 PM »
Bravo, svaka čast, oduševljen sam!  ()-() (<--)
Dalibor Daky Ilić

________________
ex Smeker

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 948
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: EXTRA 300S
« Reply #23 on: November 13, 2020, 05:28:01 PM »
 :mhm Leži mu ta "Ukrainska" šara. ;namig
ex pseudonijum: licider

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #24 on: November 13, 2020, 08:54:34 PM »
Da znaš, Savo, pravi je ukrainski vazduplohov - stalno neki problemi  lol.

Hvala vam, ljudi, svima koji pratite ova moja pisanija. Mnogo mi je drago kada se i vama svidi priča. Sutra odoh na livadu pa se nadam da će ovog puta sve raditi...
« Last Edit: November 13, 2020, 10:05:10 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #25 on: November 14, 2020, 11:06:26 PM »
Lepe, najlepše vesti. Avion radi kao satić. Ostaje još tu i tamo da se malko došteluje motor, ali je najzad sve proradilo i funkcioniše kako je planirano. Od motora sa rupom u kućištu karburatora i ususnoj grani, došao sam do ispavnog motora.

Saito FA125a je izuzetno osetljiv na podešavanje ler igle. Tražio je 1/8 kruga ispošćivanje na leru, ali je to izazvalo promenu od pet-šest klikova na glavnoj igli. Morao sam da polećem i slećem nekoliko puta i da doštelavam glavnu iglu za po jedan klik da bih dobio zadovoljavajući rad motora. Ovog puta sam leteo model na moju 1:1 mešavinu goriva. To je ujedno i ricinusovo i sintetičko ulje, sa nekih 7.5% nitra. Verujem da bi motor još bolje radio sa više nitra i da bi bio manje osetljiv na iglama, ali to me ne zanima, jer želim da imam i ricinusovo ulje, ne samo sintetičko u motoru.

Model najzad radi stabilno i uspeo sam da napravim nekoliko pristojnih figura, ali nisam se držao nijednog programa, jer još uvek nemam puno poverenje u njegov rad (Baš, kao za inat, danas ne ponesoh kameru, nego me je Bora snimao telefonom.):


Boru nije mrzelo da fotografiše avion sada, nakon popravke. I njemu se, izgleda, više dopada avion sa ovom novom šarom...



Avionče sada ima lepo nasmejano lice, a propeler mu dođe kao nekakvi mustaći  (yay)

Evo konačne procene motora Saito FA125a:

- Ako bi trebalo na skali od 1 do 10 da ocenim lepotu Saito motora, dao bih mu čistu desetku;
- Ako bih ocenjivao robusnost i izdržljivost, motor dobija dvojku jer sam večeras, kada sam stigao kući primetio da je motor poprimio luft u ležajevima - taman sad kada je proradio. Dakle, uskoro me čeka zamena ležajeva u motoru;
- Ako bih ocenjivao rentabilnost, dao bih ocenu 4, jer motor izuzetno mnogo goriva troši i naporan je za štelovanje i podešavanje, takođe, ovaj Saito zahteva kupovno gorivo, sa najmanje 15% nitra u sebi. O FAI gorivu nema reči - što bi rekao moj divni prijatelj Raca: ,,Em skupo, em glupo.";
- Održavanje bih ocenio ocenom 1, jer je potrebno štelovati ventile svakih sat vremena rada motora, a to mu dođe svakih 5 letova. Osim toga, danas sam doživeo i da su kuglični ležajevi radilice dobili luft.

Najveća zamerka za ovaj konkretan Saito odnosi se na nesvakidašnji iberlauf. Iz kartera ovog motora izlazi veoma ozbiljna količina gasova i nesagorelog goriva pa je to ozbiljan problem koji treba uzeti u obzir jer motor mnogo prlja avion, potrebno je tanko crevce povezati na sisicu koja je montirana na karter i izvući ga izvući izvan trupa. U suprtonom, avion će se raspasti veoma brzo, sav natopljen vrelim ricinusovim uljem.
« Last Edit: November 15, 2020, 01:15:10 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #26 on: November 15, 2020, 01:47:12 PM »
Pošto se Nikoli Saburu mnogo dopalo kako slećem ovaj avion, evo nekoliko touch and go pokušaja. Avion je neutralnog težišta, pre bi se reklo da je malko repat. Iako sam stavio bateriju skroz do firewall-a, i dalje imam preosetljivo kormilo visine. Ne želim da mu dodajem nikakav teret u nos, jer mi se dopada ova blaga repatost. Na sletanju avion ima tendenciju da blago podiže nos, te mi se desi da mi propumpa u kritičnom trenutku jer jedva da pipnem komandu visine, navlačeći ga. Zato je veoma važan tajming pri sletanju - drugim rečima, avion sasvim sam sleće, a kada se brzina leta dovoljno smanji, postaje manje osetljiv na kormilo visine i dozvoljava lepo izduvavanje. Ako prerano počnem da navlačim dubinu, avion hoće da se propne, jer još uvek nije iscurela brzina. Na snimcima se može videti kako mi ponekad propumpa, čak ga nakon toga i produvam jednim kratkim dodavanjem gasa na motoru. Kada se shvati sve ovde rečeno, pravo je uživanje sletati sa ovom Extrom.  ::) I, naravno, žiroskopski moment propelera, koji se najviše vidi na poletanju - svi glow motori zavlače u levo dok se zatrčavaju, zato uvek mora desna noga na poletanju. Jednostavno, prava stvar :)

« Last Edit: November 15, 2020, 02:02:33 PM by Stanko BG »

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 816
Re: EXTRA 300S
« Reply #27 on: November 15, 2020, 08:20:25 PM »
Stanko, drago mi je da si uspeo da dobijes stabilan rad motora, verovatno sklop sitnica doveo do toga da motor ne radi kako treba. Bas sam se iznenadio kad si pisao o kvalitetu samog motora. Saito koji je na Thunderboltu kod mene je prilicno star motor, ima dosta sati rada i po njemu samom se vidi da je radio dosta. Ja se uopste ne mogu sloziti sa tim da taj motor zahteva neki napor  da bi radio dobro. Kad sam ga kupovao dobio sam instrukcije o stelovanju tog motora a to je dva klika plus i dva klika minus velike dizne i to je to... kod mene je vec dve godine i potrosio sam oko 5 litara goriva do sada i stvarno osim klik tamo klik vamo na velikoj igli nista drugo. Imao sam problem sa auspuhom da se odvrtao u sred leta pri cemu bi se motor ugasio. Jednostavno se aluminijum 'razlokao' i nije drzao navoj. Sve je reseno diht masom i malim srafom. Za svo ovo vreme nisam mu stelovao ventile. Koristim gotovo gorivo sa 10% nitra. Za svo ovo vreme motor ponekad 'trzne' na punom gasu ali se nikad nije ugasio zbog toga.
Skinuo sam ga sa aviona da ga rasturim, ocistim, i nastelujem. Videcu da li cu ga vracati na avion ili ga zameniti OS-om...

Pozdrav, Ivan.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #28 on: November 15, 2020, 09:12:11 PM »
Mnogo mi je drago, Ivane, da imaš lepa iskustva sa motorom. Meni se čini da je ovaj motor moj prethodnik previše čačkao. E, sad, uskoro ću rasturiti motor da bih video šta je sa tim ležajevima. Tačno znam kako izgledaju originalni ležajevi. Kada otvorim karter, znaću da li su ležajevi menjani.

Možda je samo Saito FA125a lošijeg kvaliteta. Na kraju krajeva, taj je motor prilično jeftiniji od ostalih Saito motora, možda postoji neki razlog za to. Letim ga na prilično teškom avionu, sa propelerom koji je najveći, prema tabeli preporučenih propelera za ovaj motor. Videćemo... Opet, srećan sam što sam uspeo da popravim motor i otklonim sve kvarove koje je imao. Zaključak je da je glavni uzročnik problema bio neadekvatan O-ring na ler dizni.

Hvala ti za sve dosadašnje savete, a kao što vidiš, polako, uz ovaj motor, postajem stručnjak za Saito motore. I, da, mislim da je 15% nitra dobitna kombinacija za Saito motore - verujem da bi se sa tim gorivom izgubilo i štuckanje koje doživljavaš. Sve radiš kako treba. Sećam se problema sa auspuhom na tvom avionu - ti si to lepo rešio.

Ako motor štucka u prelazu sa lera na pun gas, onda treba da ispostiš ler diznu, to jest da je uvijaš u pomacima od po 1/8 kruga. To će prouzrokovati da glavnu iglu moraš odvrnuti 4-5 klikova. Ovi motori vole posno podešenje na leru, a malko masnije na punom gasu. Važno je da tranzicija iz lera u pun gas bude glatka i bez štuckanja. Štaviše, možeš da zavijaš ler iglu sve dok se motor ne počne gasiti kada dodaš pun gas, pa onda odviti 1/8 - 1/2 kruga. Naravno, zbog prirode karburatora, ovo će iziskivati doterivanje glavne igle.

Najzad, ako možeš zameniti pogonsku grupu, OS Max je, ipak, mnogo bolji motor.
« Last Edit: November 15, 2020, 09:26:24 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 465
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: EXTRA 300S
« Reply #29 on: November 16, 2020, 09:58:05 AM »
Nije me mrzelo i motor sam po deseti put skinuo sa aviona. Naime, kopkao me je od jutros onaj luft u ležajima. Prišao sam avionu, mrdnuo elisu i zaprepastio se - kao da je preko noći luft narastao  :hehe


I, evo, za 10 minuta, avion je ostao bez pogonske grupe:


Kupovina i zamena kugličnih ležaja nije problem - mnogo veći problem je odgonetnuti zašto je do crkavanja ležaja došlo. Postoji mogućnost, s obzirom na to da sam u kutiji, koju sam dobio prilikom kupovine, pronašao iskrivljene i nagnječene cevčice podizača ventila, da je ovaj motor nekada, nekome pao i tom prilikom iskrivio radilicu. Ja sam taj problem još kad sam kupovao avion, imao negde na kraju svesti, čim sam video cevčice, ali, moram priznati, bio sam samouveren, potom, svideo mi se avion, potom, cena je bila povoljna... nisam sa prodavcem poveo razgovor u vezi sa tim cevčicama - jednostavno sam verovao da je to sa nekog drugog motora jer, da se takav pad desio ovom Saito, sigurno ne bi imao ni karter, ni radilicu u komadu. Ili, možda bi imao - u tom slučaju, ovo je jedan moćan motor, koji i posle svega što mu se desilo hoće da radi. Bilo kako bilo, nema sada tugovanja  (nene)


Na slici iznad se lepo vide rebra sa cilindra utisnutra na cevčici... Ako je slučaj da je radilica kriva, moraću da odustanem od motora, jer je nova radilica nekih 100 evra, plus ležajevi i set dihtunga, nekih 50 evra, sveukupno, to je već pola cene novog Saita i ne isplati se. Kada rasturim motor, pokušaću da izmerim bacanje radilice i doneću konačnu odluku. Žao mi je što sam sa ovim konkretnim motorom imao tako velike probleme. Drugaru Bori sam ogadio glow priču u potpunosti, a sad ću morati da kupim novi motor. A, taj novi motor biće verovatno OS Max. Mada, možda se baš odlučim da kupim novog Saita - prirastao mi je ovaj mališa za srce.
« Last Edit: November 16, 2020, 10:23:23 AM by Stanko BG »