Author Topic: Merkur  (Read 26237 times)

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Merkur
« on: June 09, 2011, 10:00:17 AM »
Pisanje mi je nekako uvek teško padalo, radije tri puta uradim nego jednom napišem.
Obzirom da su RC brodići slabo zastupljeni na forumu, a ja imam nešto odradjeno na tu temu, red je da dam svoj doprinos.
Prošle godine beše kišno proleće i više puta sam prokomentarisao da bi mi umesto aviona trebala podmornica ili bar brodić.
Zimus sam rešio da se za ovo proleće bolje spremim. Našao sam na netu par nacrta i izabrao Merkur.

Imao sam pri ruci motor od pokojne baterijske Matrix bušilice, regler 20A za motor četkaroš,...
Ujedno će i novopristigla stanica TURNIGY 9X imati priliku da se dokaže pre primene sa nečim što leti.

kupljena dva prijemnika. Jedan odmah otvoren - tek da mu vidimo creva...



... i izmerimo masu





Nacrt sam uvećao, izdelio na A3 segmente, odštampao i spojio.
Nažalost, verovatno skeniranje nije najbolje izvedeno, pa je nekako narušena ortogonalnost. Morao sam da korigujem crteže da ih vratim "u vinklu".

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #1 on: June 09, 2011, 10:19:53 AM »
Rebra, pramac i prednji deo kobilice su isečeni od 4mm šperploče.
Zadnji deo kobilice i gredice su od borovine.
Sklapanje je išlo relativno lako.







Nisam se striktno držao crteža. Improvizacije je bilo na svakom koraku. Jedino sam se trudio da model bude prav i simetričan.





« Last Edit: June 09, 2011, 12:03:57 PM by mikula »

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #2 on: June 09, 2011, 12:02:32 PM »
Sva rebra imaju tabove za poravnavanje. Kad se korito broda okrene "na leđa", svi tabovi treba da leže na (ravnoj) podlozi.
Ovde je jedan interesantan momenat - ove dve podužne gredice. Ja sam ih prvo ulepio duž zadnje polovine korita u odgovarajuće slotove u rebrima.
Zatim sam ih "na hladno i suvo" savio do vrha pramca i tu uvezao žicom koju sam uklonio kad je lepak uradio svoje. Vrh pramca sam pre tog vezivanja i lepljenja takođe blago povio na istu stranu kao i te krive gredice. U tom položaju sam ih uvezao žicom i ulepio. Koristio sam lepak za drvo, henkelov WOOD Express. Radi!
Kad se nakon sušenja lepka sklone stege i tegovi, nestaće one "blage povijenosti" i pramac će "gledati" pravo napred.
Ja sam izgleda nedovoljno povio pramac, pa su na kraju gredice pobedile i povile pramac.



Srećom devijacija je jedva primetna.


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Merkur
« Reply #3 on: June 09, 2011, 12:53:46 PM »
Mikula, drago mi je da se neko bavi i ovim.
Moja iskustva sa camcima su uglavnom vezana za neke malo bolje igracke, medjutim sto se sto se opreme tice najbolji su cini mi se www.r2hobbies.com
Kod njih ima da se kupi dosta djelova i jako dobrih trupova.
Kako si planirao da presvuces korito?

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #4 on: June 09, 2011, 02:19:38 PM »
Nemam preterano visoke ciljeve. Meni je sve ovo lepa zanimacija, a poenta je pokazati klincima od reda 10 - 12 godina da se dosta toga može napraviti, kao i da ne moraju sva rešenja biti instant.
Imao sam i jedan akumulator od 12V / 5Ah. Nisam bio siguran kako će se ponašati korito na vodi, tj. gde da planiram cg. Zato sam pripremio duži nosač za akumulator.



Za pogon elise napravljen je kardan od mesing žice fi3mm dužine 250mm, provučene kroz mesing cevku (od teleskop antene sa rashodovanog tranzistora) fi6mm. Na oba kraja cevke nabijeni su teflonski čepići sa 3mm rupama za kardan. Pre provlačenja kardana cevka je napunjena sa tovat masti - da se postigne vodonepropusnost.
Istom metodom je povezana krma sa servom.
Prvo su izbušene rupe u kobilici u tu svrhu.




i napravljeni kardani







Krma je napravljena od 5 slojeva vitroplasta za štampane ploče slepljenih i ošmirglanih po uzoru na simetričan aeroprofil.

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #5 on: June 10, 2011, 07:04:14 AM »
Konačno kompletiran kostur trupa je prešmirglan i pripremljen za lepljenje oplate.
Tu je bilo malo improvizacije. Pramčani deo je obučen bambusovim lajsnicama iz rasturene kineske asure.
Lajsne su lepljene CA lepkom, u parovima - leva i desna da bi korito ostalo pravo.







Dalje, ka krmi, nastavio sam sa plutom od 2mm. Pluta je lepljena neostik lepkom. Pokazala se previše mekana za ovu gustinu rebara, pa su izmedju rebara dodate potporne letvice. Prethodno su oslobodjene sladoleda u koji se obično pakuju.




Offline SDmodelar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 271
    • Moj KP
Re: Merkur
« Reply #6 on: June 12, 2011, 05:58:16 PM »
Da li si lepo proverio te štapiće čini mi se da na jednom imaš dva ista znaka.  :sljus

Šalim se naravno, lep rad i samo napred. (work)
Ja sam započeo jedan sličan model ali samo kao platformu za hranilicu za šarana. Trenutno je mali zastoj zbog nedostatka vremena ali očekujrm da radovi opet krenu,

Pozdrav
Nikola
Uslužna izrada delova od plastike vakumiranjem
Skype:  sdmodelari
http://www.kupujemprodajem.com/31402-1-nikola-djordjevic-svi-oglasi.htm

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #7 on: June 13, 2011, 10:04:42 AM »
Radovi su dalje malo ubrzali. Tek po završenom farbanju sam se setio fotoaparata. Ukratko... Pramčani deo je kompletno obložen bambus štapićima i bambus oblicama od asure. Paluba je takođe podaščana bambusom. Na sredini palube ostavljen je relativno velik otvor, opšiven šperpločom u visini 10mm iznad nivoa palube. Za prvo vreme otvor je pokriven "kabinom" od stirodura, ofarbanom žutim akrilom. Privremena kabina do danas nije zamenjena.
Iznad kormila napravljen je jedan revizioni otvor. Tu je poslužila metalna kutijica od "Fisherman friends"-a.
Između kabine i ovog otvora paluba je (ispod bambus oplate) pojačana jednim slojem špera. Na tom mestu je usađen jarbol od komada rashodovanog teleskopa za pecanje. Antena je uvučena u jarbol.
Zatim je sve pregitovano poliester auto gitom i prešmirglano.
Iz neke ranije priče ostao mi je jedan set poliestera (trokomponentni) za reparaciju čamaca sa staklenom "vunom"? (ne znam pravi naziv za taj grubi čaršav od staklenih vlakana). U prvom prolazu urađene su sve "ivice" na koritu. Staklenu vunu nisam sekao makazama da ne bi imao vidljive "zakrpe", već sam pažljivo cepao komade potrebne veličine. Pošto su staklena vlakna elastična i nerado prate oštre ivice podloge, primenjeno je malo ubeđivanje. Komadi koji idu preko ivica su veče pred upotrebu savijeni i ostavljeni da prenoće stegnuti između dve table iverice. Dakle prvo su urađene ivice korita, pa sledeći dan površine. Sve je rađeno u jednom sloju.
Nakon radova sa poliesterom, sačekao sam dva dana da se dobro osuši i stegne i sve još jednom prešmirglao grubom (p40) i finijom (180) šmirglom.
Preko poliestera farbao sam nitro farbom.










Isprobane su elise od 31mm do 38mm iz HobbyKinga
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7358
... i zaključak je da je 31mm više nego dovoljno za glisiranje neprimereno ovakvoj vrsti brodića.
Ukupna masa brodića (sa olovnim akumulatorom od 5Ah koji sam teži 1.5kg) je 3.5kg.

Na poslednjoj fotki vide se "peraja" koja su zamišljena kao zaštita za elisu i krmu. Izrađena su kompletno od poliestera i staklene vune. Debljina im je oko 1.5mm i zadovoljavajuće su čvrstine.
« Last Edit: June 13, 2011, 11:12:18 AM by mikula »

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #8 on: June 13, 2011, 10:21:17 AM »
Da dodam još par fotki napravljenih u toku izrade.


servo je takođe iz HobbyKinga


Motor je iz baterijske bušilice. Odlično se pokazao, osim što se prilično greje. Kad bude prilika dobiće hlađenje, vazdušno ili vodeno.


pramac iznutra. Isprobane su dve vrste bambus štapića.

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: Merkur
« Reply #9 on: June 13, 2011, 11:05:50 AM »
 Neuobičajena rešenja ali je brodić "simpa" skroz!
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #10 on: June 13, 2011, 11:10:56 AM »
Hvala. Još par fotki sa vode.












Offline vuk

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 159
Re: Merkur
« Reply #11 on: June 25, 2011, 05:01:06 AM »
svaka cast  :)aplauz :)aplauz :)aplauz
interesuje me na kom sajtu nabavljas nacrte za modele brodica?

pozdrav
hvala

Offline Drot@

  • Newbie
  • *
  • Posts: 21
Re: Merkur
« Reply #12 on: June 25, 2011, 10:11:50 AM »
odlican brodic  :)aplauz

Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #13 on: September 30, 2012, 01:38:17 PM »
Merkur je nedavno dobio drugara.
Ne otvaram novi naslov jer je u pitanju vrlo sličan model, nastao iz želje da probam da rešim uočene nedostatke na Merkuru.
Najveći problem kod Merkura je zagrevanje motora. Po hladnom vremenu još kako-tako, ali leto + malo agresivnija vožnja = spaljen motor sa sve dimnim signalima pri podizanju poklopca.
Lako sam našao drugi motor (opet iz aku-bušilice).
Ovaj put sam na motor namontirao aluminijumski rebrasti hladnjak sa računarkog procesora, zajedno sa ventilatorom. Prethodno je u hladnjak uglodan kanal odgovarajućeg radijusa da se postigne maksimalna moguća površina naleganja na kućište motora. "Kabina" je prerađena tako da se dovede vazduh za hlađenje spolja do motora. Nemam trenutno na Photobucketu fotografije da ovo ilustrujem, dodaću ih naknadno.
Drugi nedostatak je izdizanje pramca iz vode pri većim brzinama. Dok se pri tome vozi strogo pravo nema problema, ali ako se i malo koristi krma dolazi do "klackanja" - naginjanja u stranu skretanja. Iako nije opasno (ni jednom se nije prevrnuo) želeo sam da to poravim.
Krenuo sam od crteža po kojima sam radio Merkura. Preradio sam rebra u zadnjem delu korita tako da dobijem širi, plići krmeni deo sa gotovo ravnim dnom.


Takodje sam izmenio pramac tako da oplata ne ide do samog pramca već samo do prvog rebra. Na taj način se izbegava oštro savijanje oplate.



Offline mikula

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 175
Re: Merkur
« Reply #14 on: September 30, 2012, 01:48:04 PM »
Dalje postupak teče standardno, odštampane crteže rebara sam iskaširao na šper i isekao. Pripremio letvu za kobilicu i izbušio otvore za kardan i krmu. Zatim sve to zalepio trudeći se da sve bude pravo i u vinklu.