Author Topic: PIPER J3 CUB  (Read 104795 times)

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #195 on: September 19, 2012, 09:50:30 AM »

Dok čekam da stigne elisa, mogao bi da uradim kraći rezime dosadašnje gradnje i ostalog.
KAKO JE POČELO Možete detaljno pročitati u prvom postu, ovog topika.
Isečen je, prvi komplet na laseru i započeto sklapanje verzije 1.0, koje je opisano u prvom delu ovog topika. Tokom sklapanja je došlo do izvesnog neslaganja žljebova i utora. Poziciono su bili OK, ali je problem nastao zbog debljine upotrebljenog špera i projektovane debljine. Plan je prepravljen na konkretnu debljinu postojećeg špera, a već isečeni elementi, ručno dovedeni na meru. To nije uticalo na dalju preciznost sklapanja, jer su sve pozicije bile tamo gde treba.
Druga izmena je urađena tako što je izbačeno nekoliko pozicija ojačanja, jer se pokazalo da su nepotrebne, shodno korišćenom materijalu. Sklopljena konstrukcija se pokazala mnogo čvršćom od očekivanog, a projektovana težina, mnogo ispod očekivane - projektovane!
Treća izmena, zapravo dopuna ili bolje reći, konstruktivna dopuna, radi lakšeg sklapanja, je dodavanje par klinova na podu i vatrenom zidu tj ovi kljinovi prvenstveno služe za lakše centriranje duplog poda i duplog vatrenog zida (kao što je primenjeno na konstrukciji horizontalnih i vertikalnih stabilizatora i komandnim površinama istih), ali i doprinose znatnoj čvrstini istih...
To bi bile izmene i dopune u verziji 2.0, po kojoj su isečena naredna četiri kompleta.
Četvrti komplet je ovaj (peti po redu), čija je gradnja opisana u drugom delu topika. Međutim, on je doživeo prilično izmena, čisto eksperimentalnog karaktera. Zato je on verzija 3.0 !
Kad sam počeo s njegovim sklapanjem, nisam imao nameru da bilo šta menjam ili eksperimentišem, ali, pošto su vlasnici prvog kompleta, lomili krila u više navrata (te pao sanduk na njih u kombiju, te pregazili krilo kombijem, te ...), komplet krila, koji je bio isečen za ovaj model, spakujem njima i još jedan komplet su naknadno dosekli, ali i on ode za njih...
I tako, dok smo se "otimali" oko krila, pade mi na pamet da odradim neku drugu, nestandardnu varijantu, za ovaj komplet, pa ako se pokaže dobro, da uđe u jednu od narednih varijanti. Konstruktivno i koncepcijski se poprilično razlikuju, ali "odokativnom metodom", teško da može da se primeti...
Kao što već znate, zbog neoprostivog propusta, pri prvom "letu", nije bilo mguće i konkretno proveriti ispravnost konstrukcije krila. Kad malo bolje razmislim, možda je i bolje što se to desilo na samom startu, a ne posle?.. Naime, planiran je test "grubog sletanja", ali tek po trimovanju. Ovakav test nije ni bio u planu, ali kad se već desio... Potvrđena je ispravnost konstrukcije i otklonjen previd mogućnosti za bočno oslobađanje krila tj odvajanje od trupa, pri jačem udaru...
Greota je i da kažem šta i koliko je ova konstrukcija preživela namernih, a i par nenamernih, testova. I pored toga, još uvek je u fenomenalnom stanju, što samo dokazuje ispravnost konstrukcije, bar do sad i ujedno opravdava ideju višekratne upotrebe za totalne početnike...
Kad sam već pomenuo izmene u konstrukciji krila, da navedem i to, da su ove izmene poprilično kritične (po meni, da me ne prozivate posle) - smanjen uzgon, skraćena izlazna ivica tj širina krila tj površina za 2dm2, profil krila je, samim tim, promenjen kao i profil terminezona, itd. Generalni oblik i raspon-razmah, je ostao isti. Promena na trupu ima samo u predelu krila i ESC je spušten sa nosača, direktno na deo poda iza kapotaža i, kroz otvor, izbačen hladnjak "napolje", čime je obezbeđeno idealno hlađenje...
Kad poleti, ako poleti, a trebalo bi da poleti i lepo da leti, videćemo šta sam uradio i shodno tome, odlučiti koju varijantu krila usvojiti...
U najgorem slučaju, isećićemo novi komplet, po već proverenom kompletu - verziji...

Tokom ovih eksperimentisanja tj testiranja, došlo se do mnogo usvojenih rešenja, kako same "drvene" konstrukcije, tako i dodatnih elemenata - recimo, prednji i zadnji trap, koji su detaljno testirani i maltretirani do besvesti. Pošto sam njih 100% ručno radio (osim točkova) sledi mašinska izrada finalne verzije. Izrada planova je u toku za 1:5,9 tj za ove, komplete. Prednji trap će biti i za 1:5 i za 1:4, ali otom potom.


Kraj prvog dela.

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #196 on: September 20, 2012, 12:17:38 AM »
Ovde ću opisati nešto što se graniči sa neverovatnim. A, evo o čemu je reč;
Servo "Modelcraft RS-2", koji su se inače, pokazali kao jako dobri, za svoju klasu-kategoriju, bar, koliko je meni poznato...

Pošto je ovaj model PIPER-a , u međuvremenu, bio namenjen za raznorazna testiranja, nisam bio raspoložen da u njega ugrađujem neku skuplju kombinaciju servoa. Nabavio sam i ugradio kopiju FUTABE, ali sam predhodno , žestoko istestirao, samo jedan od njih. Neverovatno šta je sve "preživeo" za tih mesec dana... Ostale sam, shodno testiranom primerku, samo rutinski proverio i pošto je sve bilo OK, ugradio u model.
Da ne dužim priču, vremenom se počeo javlati "luft" u komandama, koji se drastično povećavao, od probe do probe. Jedino, na onom testiranom, nije bilo tih problema. Prošle nedelje sam isprobao kako funkcionšu komande i tri komandne površine su imale baš ogroman flater od +/- 3 do +/- 6 mm. U početku sam mislio da se to dogodilo zbog onog pada i da se to događa u polugama.
Na kraju sam povadio servoe, rasklopio i konstatovao da su svi zubci na broju, ali da više nemaju "dovoljno mesa". Jedino objašnjenje je da su zupčanici izrađeni od isuviše mekane plastike... Rezervni komplet zupčanika nema u prodaji, a pitanje je da li je 100% kompatibilan sa FUTABOM,.. I tako, jedino rešenje je zamena servoa, jer tu "budženja" -- nema !
I tako, "zaronim u furdu" i iskopam dva servoa "Modelcraft RS-2". Pošto su isti, njih odlučim da ugradim u krila. Po karakteristikama su nešto slabiji od već pomenutih, ali i više no dovoljni za namenjenu im namenu !
Zamenim ih i podesim otklone komandi, istestiram i, pošto je sve bilo OK, "luft" nula, ostavim.
U međuvremenu sam testirao par elisa i sve je bilo u redu. Sad, u Subotu, sam hteo da testirm još jednu elisu, i pri, mahinalnom testu komandi, primetim da mi jedan servo u krilu podrhtava oko nultog položaja i da nemože da definiše krajnju poziciju zadatog položaja.
Prvo sam posumnjao na BEC, otkačio sve ostale servoe, ali situacija ista. Onda sam pomislio da možda nešto nije u redu sa prijemnikom ili stanicom. Da bi eliminisao tj smanjio mogući uzrok, prvo sam, na prijemniku zamenio mesta servoima (promenio kanale) i uključio. Situacija ista tj servo podrhtava i na novom kanalu. Naravno, tu dileme nema - neispravan servo !
Naravno, otvorim servo da vidim o čemu se radi. U prvi mah sam pomislio da potenciometar nije u redu, jer su svi zupčanici "ko novi". Uklonio sam zubčanike i pokušao rukom da podesim nulu tj zadatu poziciju, ali je bilo nemoguće - situacija ista.
Sledeća "tačka dnevnog reda" je otvaranje elektronskog dela, u nameri da poprskam kontakte i probam ponovo. Ispostavilo se da je, ugrađeni potenciometar, od onih hermetički zatvorenih i kvalitetnijih...
Pošto sam morao da prvo odlemim potenciometar, da bi mogao da izvadim pločicu, i pošto je već takav kakav je, privremno sam zalemio drugi potenciometar, na njegovo mesto, ali nisam vraćao u kućište.
Ponovo priključim i situacija ista. Znači nije ni potenciometar. E tu prestaje elektronika za sve. Nastupa merenje, ali sam prvo uradio inspekciju sa "dežurnim okom" tj takozvanom "sajdžiskom lupom". Ništa se nije naročito pokazalo, osim jednog lema na otporniku. To sam prelemio svežim tinolom, jer drugačije nema svrhe, i okrenuo pločicu. Ništa se nije primećivalo sve dok nisam pomerio elektrolit. Jedan kraj ko da je presečen u visini kalaja.
Ovako nešto se dešavalo samo kod starijih uređaja i to kad je korišćena "cinol pasta" ili već kako je ko nazivao, zato što u svom sastavu ima kiselinu, koja, ukoliko se ne neutralizuje lem po lemljenju, vremenom "izgrize" kontakt, ali se oko tog mesta javlja tamna površina - oksidisana ili već... Na snimcima se vidi da toga nema, a koliko je meni poznato, ovakav način lemljenja se odavno ne koristi, jer postoje neutralna sredstva za istu namenu...
Zamenom elektrolita je sve proradilo normalno !

   

   

Nadam se da će, nekima, ovo pomoći pri pronalaženju kvara. Zapravo, više sistematizacija i način lokacije kvara...


Pozdrav
Miša
« Last Edit: September 20, 2012, 12:52:47 AM by miša2002 »
#FFCC00

Offline An-2 colt

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 450
  • YU-TKN
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #197 on: September 20, 2012, 10:20:46 AM »
He, he!Slican kvar na desnom eleronu Easy glidera.Spojim bateriju, motor odsvira svoje i eleron pocne da talasa, par puta mrdnem palicu pa se kao smiri pa opet pocne da zeza...Servo je TNY 9g micro servo.I stacu, nemam trenutno drugi pa hajde da ga prvo rastavim.Zupcanici dobri, lem svuda OK, potenciometar otvorenog tipa i odmah sam posumnjao da je zaprljan.Skinem ga, operem u alkoholu, osusim, vratim i sve funkcionise kako treba. :big smile

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #198 on: September 20, 2012, 09:55:47 PM »
Pošto ovo nije topik o elektronici, ne bi da mnogo širim temu, ali nije na odmet pomenuti i ponešto "off topic", ako je opštekorisno, a ovo mislim da jeste.
Iz mog skromnog iskustva, od četrdesetak godina aktivnog (čitaj profesionalnog) bavljenja elektronikom od ideje do realizacije, naravno, servis je prateća stvar, da ne kažem, "finansijski pokrovitelj" svega toga, jer je kod nas, takozvana,  "domaća pamet", van svake cene, prvo se "izveze" preko, a onda po petostruko većoj ceni "uveze" kao neko od "brand name" proizvoda... Najgore je što bedni plagijatori prolaze dobro, naravno uz "tatkovu", ili već, podršku...    8)
Zapravo, hteo sam da kažem, da je za čišćenje potenciometara i sličnih elemenata, najbolji tzv "medicinski benzin". Sipa se u manju, dublju posudicu, i kompletno se "promućka" u njemu. Što intenzivnije, to bolje. On strahovito brzo isparava i vrlo brzo je potenciometar, ili već, suv i upotrebljiv. Elementi "pobele", kao da je prosut neki prah po njima, ali to je "proizvod čišćenja" i ne lepi se, a što je najvažnije, ne pravi nikakve probleme. Na isti način možemo i alkoholom ali mora da padne i jedno sušenje (kao što je uradio An-2 colt). Ako samo ukapamo par kapi alkohola i samo "provrtimo" par puta klizač ili naprskamo kontakt sprejem, alkohol, kao i većina kontakt sprejeva, ostavljaju trag, koji, pogotovu pri malo većoj temperaturi, znaju da se "istope" i ponovo razliju nazad ! Zapravo, oni se vezuju za "ono što očiste" i prave neku vrstu filma oko traga klizača, a pošto se površina, vremenom haba, mikronske čestice otporne mase se lepe tj talože levo i desno od putanje klizača, pogotovu ako je potenciometar na grafitnoj bazi... Ta pojava "lepljenja" se ne dešava po čišćenju medicinskim benzinom, a "default" pojava nagomilavanja se znatno uspori.
Na osovinu, do kućišta, ovako očišćenog potenciometra, "kapnemo" zagrejani vazelin tj rukom ga "utrljamo", pri čemu okrećemo osovinu levo-desno. Vazelin nije tečan i ono "kapnemo" je, više, količina.
Pošto su potenciometri u servou na grafitnoj bazi, uslovno rečeno, u hermetički zatvorenom prostoru, prodor "prljavštine i masnoće" je, takoreći, nemoguć ! Ako je tako, šta onda uzrokuje "prljanje" kontakata ?!
Odgovor je "NŠTA", a to "NIŠTA" je, prethodno pomenuti grafitni prah. Znamo da je grafit "masan", samim tim, i "lepljiv" !
Kod servoa se može manifestovati na više načina, u zavisnosti gde i kako je prodro prah:
- Najčešća pojava je "podrhtavanje" po celoj putanji,
- Podrhtavanje oko "nultog" položaja, a levo i desno ne,
- Podrhtavanje na bilo kom delu putanje,
- Srećom, najređe se dešava - skoro nikad (dve-tri laste ne čine proleće), promena nultog položaja i hoda poluge, pri čemu nema podrhtavanja ili se javi kratko, pa ga i ne primetimo... Kod ovoga, čišćenje, uglavnom, nema efekta - samo zamena novim !

Nadam se da sam uspeo da objasnim problematiku na svima dostupan način!?

Pozdrav
Miša
« Last Edit: September 20, 2012, 10:06:47 PM by miša2002 »
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #199 on: September 24, 2012, 04:23:38 PM »
Kao što sam već rekao, sledi testiranje dvokrake drvene elise, izvađene iz "naftalina", "rcm Pelikan" 15x6", što je i urađeno u Subotu. Postignuti rezultati, "zemaljskog" merenja, su u granicama očekivanih. Preciznost merenja je shodna preciznosti korišćenih instrumenata (spadaju u klasu k=0,5% i +/-1digit) ! Urađena su tri uzastopna merenja i usvojena je srednja vrednost izmerenih veličina.
Neću iznositi kompletne rezultate merenja, već samo neke relevantne, za datu elisu i motor.
Na 86,6% "gasa" postignut je maksimalno deklarisani pik opterećenja motora, pri čemu je broj obrtaja bio 8.854 o/min . Daljom, aproksimiranom, prostom računicom, dolazimo do brzine opstrujavanja, od 134,9 km/h !
Na konstantno dozvoljenom opterećenju motora (optimalno), broj obrtaja je bio 8906 o/min, a brzina opstrujavanja 135,7 km/h, pri čemu je korisna snaga bila 0,88 KS !
Na 100% "gasa", broj obrtaja je bio 8440 o/min, a brzina opstrujavanja 128,6 km/h ! Pri ovome je došlo do prekoračenja i max dozvoljene pik vrednosti, tako da je merenje svedeno na tri sec, pri čemu je korisna P dostigla 1,02 KS !
Zaključeno je da je, stvarni broj obrtaja motora, za 266 o/min manji od nazivno deklarisanog broja za dati pad napona., što je oko 3% razlike. Deklarisani je 600 kv [o/V min], a izmereno je 582,5 kv [o/V min] !
Potom smo postavili marker na rotoru i merili bez elise. Na 100% "gasa", kv broj je bio 655 o/V min, pri naponu od 15,6 V. Napon baterije, po isključenju je bio 16,2 V ! Ovo ne preporučujem da radite, u dužem vremenskom periodu, jer može dovesti do trajnog oštećenja motora pa i totalnog uništenja, ali samo ako se ne poštuje max dozvoljeni napon...
Kada bi i ono "što na tarabi piše" bilo to, onda bi mogli pouzdano da koristimo raznorazne kalkulatorske programe, ovako, kalkulatori mogu samo da posluže kao imformacija-reper za one koji znaju da unesu podatke "sa tarabe" i približno izvrše, neku vrstu selektivnog odabira, a i dalje je daleko od konkretnog...
Nekim, iskusnijim modelarima, ti programčići nisu ni potrebni, jer iz iskustva več znaju šta bi gde trebalo, ali takvih je jako malo...
Samo konkretno izmereni podaci na konkretnom sklopu, su merodavni i to samo za dotični sklop.

Mala digresija:
Svojevreno sam pokrenuo topik sa ciljem da se ovakvi - mereni podatci prikupe u neku vrstu tabele-baze, a nedavno je slično nešto, pokušao i jedan novi član, no "elegantno" je , mogu reći i ismejana, takva ideja, naravno od onih koji neshvataju dobrobit za sve članove, pa i šire. Još, ako se takvoj bazi, doda i izmereni statički potisak i karakteristike modela sa konkretnim korišćenim pogonskim sklopom...

Vratimo se temi; pri ovim merenjima tj iznošenju podataka, namerno je izostavljena izmerena električna snaga u W, a to iz razloga, što svi "stručnjaci" to smatraju glavnim parametrom, koji, u stvari i jeste važan, ali samo u korisnom delu dinamičke karakteristike, gde je i efikasnost najveća ili ti najvći stepen korisnog dejstva. Ostatak je nepoželjna, krajnje nepotrebna i često pogubna, toplotna energija.
Pri svemu ovome, od fabričkih podataka, uzećemo samo max konstantno dozvoljenu struju i napon, kao tačni reper i tome ćemo dodati i max struju u dozvoljenom vremenskom intervalu (obično je to 1 do 3 sec) tj pik..
Da skratim; prekoračenjem gornje pomenutih parametara, u najboljem slučaju, dobićemo samo drastično smanjenje vremena leta uz opšti pad performansi. Pored lažnog povećanja snage (u stvarnosti, ona opada). Zbog drastičnog povećanja toplote, magneti gube ili izgube svoja svojstva i pad je neminovan. Noviji, mnogo skuplji motori, imaju magnete mnogo otpornije na toplotu, ali i oni imaju granicu...
Pri konkretnim merenjima, kratkotrajna prekoračenja pik vrednosti, čak su pokazala i neko poboljšanje tj povećanje potiska koji je toliko mali da je apsurdno u odnosu na sve nepoželjno što proizilazi iz toga, pa i to je kratkotrajno jer se vrlo brzo pregreje motor i onda se može desiti sve već opisano.
*******************************************************************************

Juče je, namontirana, gore opisana elisa i, pošto je lakša skoro 50gr, od predhodne-trokrake, dodata je jedna baterija i malo olova, oko kapotaža, da bi CG bio "tu negde"...
I tako, Coka, hrabro, krenu u treći (svi ukupno) start ! Dalji tok se vidi na donjem videu.

Posledice:
- Polomljen krak elise i
- Desna "uporna spona" trapa, ispala iz ležišta na trupu

Posle detaljne analize:



Skakaonica na pisti ! Da ju je "gađo" nikad ja ne bi potrefio  (--<<--)

Posle ovoga, trap je sređen "oma", a elisu nismo imali ni jednu u rezervi, pa nam je Tihi (mislim da ga tako zovu) pozajmio jednu njegovu, ali se ne sećam koja beše. Čini mi se da je APC 11x7, ali znam samo,da je bila "premala", mada su napravljena dva leta sa njom. I oni su snimljeni, ali dok ih digneš na "jutube"... Čim ih postavim, sledi link u narednom postu.

 
Pozdrav
Miša
« Last Edit: September 24, 2012, 04:28:30 PM by miša2002 »
#FFCC00

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1552
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #200 on: September 24, 2012, 09:58:33 PM »
Да додам ја, још један снимак првог покушаја полетања.


Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #201 on: September 25, 2012, 01:34:33 AM »
Preško, hvala za vidoja. Samo, nešto mnogo kratak.  :big smile
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #202 on: September 25, 2012, 07:36:12 AM »
Naredni start , sa mnogo malom elisom i dodatkom od još pedesetak grama oko kapotaža. Ja nisam bio raspoložen, da sa ovakvom kombinacijom, probam bilo šta, ali Coka je hteo da proba...


Posle ovoga leta, Coka dodade još alata oko kapotaža (džepni komplet alata u vidu "Švajcarskog noža", odvrtka ili ti šrafciger), brat bratu, jedno dvesta i kusur grama plus (ukupno), a elisica ista ona od malopre...
Nisam merio, ali nagurasmo sigurno jedno 3,8 kg ukupno !
Sa ovakvom kombinacijom, Coka krenu ka pisti, pa šta bude...



Tokom ovog leta je bila invazija letećih mrava i skakavaca. Vidi se i na smimku, i par jačih udara vetra.
Mogu reći da ni jedan jedini "klik" nije bio potreban - Leti bez ruku...

Idem da poskidam alat sa kapotaža i zamenim olovnom sačmom u samom vrhu kapotaža...

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline dejanxx

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 90
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #203 on: September 25, 2012, 04:46:39 PM »
Neka je sa srecom!

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #204 on: September 25, 2012, 05:33:40 PM »
Sve cestitke!

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #205 on: September 26, 2012, 10:25:22 AM »
Cestitke i sa moje strane. Zelim ti da te lepo sluzi.

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 950
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #206 on: September 26, 2012, 02:48:56 PM »
Konacno u vazduhu, samo napred.  (res)

M. (pijemo)
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline flyfly

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #207 on: September 26, 2012, 04:27:23 PM »
 (:sok:) (<--)   :big smile

Offline Schwab

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 468
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #208 on: September 26, 2012, 04:36:01 PM »
 :)aplauz nek je sa srecom .
For the first time I was flying by Jet propulsion!No engine vibrations.No torque and no lashing sound of the engine propeller.Accompanied by a whistling sound, my jet shot through the air. Later when asked what it felt like, I said, "It was as though angels were pushing". 'Adolf Galland-ME262 ace'

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #209 on: September 27, 2012, 09:14:29 AM »
Da ne nabrajam sve pojedinačno, zahvaljujem se svima na lepim željama i čestitkama, kao i svima ostalima...  :big smile

Pozdrav
Miša
#FFCC00