Steta sto se lepo i interesantno pitanje pretvara u raspravu koja samo moze rasterati forumase.
Svako ko pogleda pocetak, videce sta je Nebojsa pitao.
A sada, da vam kazem i cime je prouzrokovano to pitanje.
Mnogi su videli moj sport jet koji sam prethodne dve godine leteo sirom Srbije.
Oprema u njemu je bila vrhunska.
Za neverne tome, evo popisa:
napajanje je bilo iz dve 2s lipo Gens baterije, preko powerbox dual prekidaca.
Servoi na repnim povrsinama 2 hs 225 mg na elevatorima (dva odvojena elevatora) i dva hs 225 mg na ruderima(takodje dva odvojena)
na flapsovima dva hiteca, stvarno sada ne znam oznaku, ali metal gear, oko 7 kg, dva Graupner des na eleronima i jedan Spektrum 821 na prednjem tocku.
Prijemnik je Spektrum 9 kanalni, sa dva satelita.
Sva oprema je kupljena nova i ugradjena u avion, osim prijemnika koji je neko vreme leteo u Su 31.
Svako ko je video ovaj avion mogao je primetiti koliko truda i pedantnosti je bilo ulozeno u postavku komponenti.
Sve je bilo dimenzionisano perfektno i toliko proveravano, da sam sam sebi bio paranoican ponekada.
Avion je leteo 27 letova, bez ijednog ostecenja ili cak grubljeg sletanja.
Letovi traju oko 6 minuta i posle svakog letenja baterije su proveravane, praznjenje, punjene, balansirane...
Letovi su bili akrobatski, ali lepe siroke akrobacije...
Sta se desilo?
U Leskovcu sam leteo 3 leta i sve je funkcionisalo super.
U cetvrtom letu, nakon 2-3 minuta, kada sam pravio nizak prelet, avion je odjednom uradio snap roll i srusio se.
Svasta smo nagadjali, ali sam uzrok ustanovio tek kada sam kuci svu elektro opremu ponovo povezao.
Jedan Hs 225, na levom ruderu se bukvalno istopio.
U trenutku kada se to desilo, avion jeste leteo pri punom gasu, ali bez i jedne date komande, dakle servo se istopio iz stanja mirovanja.
Velika struja koju je povukao je dovela do pregorevanja prekidaca, ali tako da se on zaglavio u upaljenom stanju i tako da je nesto u njemu pregorelo, pa je sav napoon na ulazu (2s lipo) propustio u prijemnik.
I na tom naponu, sva elektronika i dalje funkcionise, tako da to nije razlog pada.
Problem je sto kada ukljucim taj neispravni servo u prijemnik, sve lampice u prijemniku se ugase, jer napon padne i u tom trenutku svi servoi poskoce u krajnji polozaj, dakle komanda za snap roll, kao sto se i desilo.
Kada sam otvorio servo, unutra sam primetio da su tri dovodna kabla, pomalo prikljestena donjim poklopcem, ali nisam potpuno siguran jer je sve poprilicno stopljeno.
Poluistopljen je i produzni kabl servoa, kao i dzek na njemu.
Sve ostale komponentre su o.k.
Mozda bih to primetio da sam otvorio servo, ali to mi stvarno, a verujem ni vecini vas, nije palo na pamet.
Nakon ovoga kupio sam merac struje servoa koji pokazuje napon, struju koju servo vuce kao i snagu (mnozeci ove parametre).
Hs 225 pri maksiumalnom opterecenju vuce okruglo 1a.
Graupner des, servo od 10ak kg, povuce i do 1.6a.
Iznenadjenje je da neoptereceni servoi, kada vrtite palice u krug, vuku i do 0.5a, svaki.
Dakle kada avion stoji na zemlji, a vi vrtite sve palice, moja oprema u tom avionu vukla je i do 3a struje.
E to je to.
Dakle, nove komponente, propisno ugradjene, sve funkcionisalo 27 letova pre toga, sve probano, sve radilo i 2 minuta tog leta i od jednom kraj.
Moglo je da se desi i na zemlji, moglo je i da se ne desi nikada, ali desilo se bas tada.
Pitanje o osiguracima je interesantno i voleo bih tako nesto da probam, ali mislim da cu ubuduce ipak koristiti posebnu bateriju za napajanje prijemnika a posebnmu za napajanje servoa.
U tom slucaju, bar se ne bi desio onaj skok servoa koji je izazvao snap roll.
Jos jedno razmislajne je podeliti servoe tako da se i oni napajaju iz dve baterije.
Svi ozbiljniji avioni imaju duple servoe na komandama, tako da bi leva starna (levi eleron, flaps, levi elevator i ruder) bili napajani iz jedne a desna strana (...) iz druge.
Avion bez imalo problema moze sleteti ako ne funkcionise jedan elevator (a imate dva) ili jedan eleron.
Postavlja se samo pitanje da li zelim da imam tri baterije u avionu jer ovo sto se desilo mi se nije desilo za 37 godina bavljena modelarstvom, ali eto sada jeste.
Verovatno se vise nikada nece desiti, a mozda se desi vec sutra.
Pitanje je samo zelite li da se kockate.
Ove je po mom znanju 4 put da se identicna situacija desava na nasimn aerodromima.
Prvi put sam cuo da se desila kremi na Funtani, servo elerona je po identicnom scenario otkazao i doveo je do pada.
Drugi put, Sale iz krusevca i njegov pojkojni Sopitfire.
Trece, moj Jet.
Cetvrto, Misa i njegovi 3003.
Covek lepo kaze, servoi kupljeni novi i to u Tower hobby -ju, dakle nema 1, 2,3 klasa, jer znamo da Ameri kao razmazena nacija moraju da imaju sve najbolje.
3003 je poprilicno slab servo ali bi trebalo da je kvalitetan.
Moj Hitec 225 mg, slovi kao najkvalitetniji servo u toj klasi i poprilicno kosta.
Naravno bio kupljen nov, montiran na gumicama, poluga fabricka, geometrija perfektna...
Hocu samo da kazem , desava se.
I kao sto moj drug Stephen kaze, svaki servo ce otkazati ako mu date dovoljno vremena.
Razmislite i o ovome:
ne mora servo da otkaze.
Dovoljno je da vam se spoje dve zice na ulasku u dzek ili da vam nesto prikljesti jedan produzni kabl... i vrlo brzo ce te shvatiti o cemu pricamo.
Moj drugi jet, F 15 ima bar 50 dzekova i bar 30 m kablova u sebi. Samo jedan ako otkaze i prespoje se zice napajanja, ....
Hajde da probamo da kazemo nesto konstruktivno, ako imamo, a ne da se javljamo sa idejama kako mali perica zamislja otkaz i trudimo se da delujemo pametni.