RC MODELI AVIONA - SUS > MOTORI GENERALNO

SAITO 100 ремонт

(1/3) > >>

presko:

Да наставим причу.


--- Quote from: presko on September 15, 2022, 12:06:29 AM ---

--- Quote from: presko on July 18, 2022, 10:33:16 PM ---
Данас сам, после дуже паузе, поново био на летењу. Поново потпуно сам, овог пута није било никога ни од особља аеродрома па нисан имао ни коме да се јавим.





Осим што је било претопло, дан је био одличан за летење. Налетео сам се, али није то то, фали друштво. Не знам шта се дешава, да ли моделари мање лете или их једноставно мрзи да пишу, окаче неку фотку...
Генерално, све је мање текстова о окупљању.


--- End quote ---

У последњем лету овог дана ми се прво појавио шкрипутав звук из мотора, који се јасно чуо на малом гасу. Док сам се ја сабрао мотор се угасио, али сам слетео без проблема.

По слетању сам руком завртео радилицу и установи да се незнатно отежано окреће. Нешто није било у реду.

По повратку кући сам мотор скинуо са модела, а потом сам скинуо и поклопац картера и ...


... распао се венац кугличног лежаја.

На први поглед деловало је да осим овог нема неке веће штете.

Ово се касније, на сву срећу, показало као тачно.

--- End quote ---

Одмах сам знао шта ме чека.
Никад до сад нисам ремонтовао четворо тактне моторе и знао сам да узупчење радилице и брегаст осовине може бити велики проблем.
На сву срећу, Станко је пре извесног времена поставио одличан пост на ову тему.


--- Quote from: Stanko BG on November 19, 2020, 01:47:07 AM ---
Pre neko veče, sedimo Bole i ja i razmatramo na koji ćemo način uzupčiti motor. Probamo da ubacimo kućište bregaste u kućište radilice, ali shvatimo da je nemoguće pogoditi tačno mesto zuba jer se reper ne vidi u trenutku spuštanja bregaste u motor. Nemoguća misija... Pogledamo uputstvo, a ono... Em što je napisano lošim engleskim jezikom, em što ništa ne objašnjava - samo kaže: spustite bregastu u motor: reper treba da pokazuje na dole. Ali, šta ako pogreši čovek za jedan zub, kako to da zna.


Shvatimo da postoji neka caka koja poštenog modelara, kada jednom rasturi motor, čeka iza ugla i on mora da pošalje motor natrag u fabriku da ga oni sklope. Uzmemo bregastu. Obrtasmo, prevrtasmo s njome, kako kaže narodna pesma, jutri dan do podne. Posle sat vremena, provalimo foru i oduševimo se: naime, bregasta ima centralni otvor na sebi radi podmazivanja, koji je prečnika 2mm - na slici ispod se lepo vidi:


Probamo da procenimo gde se taj otvor nalazi kada je bregasta na svom mestu zupčenja, to jest kada je reper u donjoj najnižoj poziciji. Učini nam se da otvor za podmativanje stoji tačno na mestu jednog od štepslova. Nije me mrzelo i danas u garaži magnetićem izvadim levi štepsl, koji pogoni usisni ventil:


Pogledam kroz vođicu, dovedem bregastu na reper i zaprepastim se - napravili su motor tako da otvor za podmazivanje gleda savršeno u središnju osu vođice štepsla kada je bregasta na reperu. Brže bolje, izmerim prečnik podizača (štepsla) i vidim da je tačno 4mm. Uzmem prvu burgiju koja mi se našla pri ruci i sabrusim joj krajučak na 2mm prečnika:


Gurnem burgiju kroz vođicu podizača ventila, privedem bregasto vratilo na reper i burgija savršeno precizno klakne u otvor za podmazivanje - mojoj sreći nije bilo kraja. Uspeo sam da napravim specijalni alat za zupčenje SAITO FA125a motora - mogu da otvorim servis  oo))


Sada bregasto vratilo može gotovo svako da uzupči u motor. Prelepo! Ostaje Boletu i meni da sutra sklopimo motor i da ga potom vratim na avion...

--- End quote ---

Овде је проваљен и објашњен начин на који се узупчење ради. Фундаментална ствар.

Прво сам морао да обезбедим алат за центрирање.
Станко га је направио од бургије Ф4mm, а ја од завртња М4mm.













presko:
Сада је требало набавити нове кугличне лежајеве. Увек се мењају у пару.

Међутим, опет мистерија. Преврнуо сам све листе делова до којих сам могао да дођем, интернет и ништа. Само каталошки бројеви без димензија. Практично те упућују на директну куповину код произвођача мотора или на овлашћеног сервисера.

Значи, да би се решила ова мистерија, морао сам прво да расклопим мотор.
Прионуо сам на посао.

За почетак сам моро да купим нову флашу петролеја (гас за лампе).



Пракса ми је, да кад расклапам мотор, делове држим потопљене у петролеј до поновног састављања.



Радилица је изашла без проблема на мало јачи притисак руком.



Сада се задњи лежај лепо видео у „свој својој лепоти“.
Имао сам срећу да су куглице остале на свом месту иначе да су испале направиле би огромну штету.



Појавило се ту још један комад разваљеног венца.



Нема шансе да лежајеви испадну из картера док се он добро не загреје.



После загревања сам их буквално истресао из картера.





Предњи лежај је био NTN, задњи KOYO.
Узео сам кљунасто мерило у руке и премерио лежајеве.
Мањи је био D=22.2mm, d=9.5mm i h=7.1mm. Врло чудне неке димензије, вероватно цоловњак. На сву срећу има га по каталозима.
Већи је био D=30mm, d=17mm i h=7mm.

Следећи корак је био набавка лежајева.

presko:

Лежајеви су купљени. Није било никаквих проблема.





dejan_ts:
Da li znas mozda uzrok svega toga ,malo mi je cudninda se sam kezaj raspadne kao kod tebe sto se desilo ,gde su istatak kuglica koje fake u lezaju ili ih je drzao venac koji nebi sme tek tako olako da izleti iz kucista

presko:

@dejan_ts

Шта се десило не знам нити могу да наслутим. Све се десило изненада и без најаве.
Мотор је до сад радио око 15h и није отваран, осим што сам подешавао вентиле.

Куглице су све на броју, а венац се распао, претворио у комадиће и прашину.

Мотор није био на моделу који је падао, тако да је искључено механичко оштећење проузроковано ударом.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version