Pozdrav svima,
Ovaj problem sam analizirao davno ali pokusacu da budem kratak.
Problemi sa servoima i trajanjem baterije odnosno potrosnja servoa , su se javili kada sam pakovao Extru 300 2m . Prva najvaznija stvar je da servoe napajate onim naponom za koje su namenjeni. Pre su bili samo servoi koji rade na 4,8V. Mnogi modelari su ih napajali sa 5 NiMh (NiCd) celija sto nije dobro. Struja drasticno raste i potrosnja baterije je veca. Trenutno po ukljucenju ,servoi brze rade ali se i drasticno greju. Radio sam analizu sa analognim i digitalnim servoima i pouzdanost sistema je nedovoljna. Ako u toj kombinaciji dodate 2,4Ghz prijemnik ,resetovanje je neminovno jer u pikovima napon pada ispod 3,3V sto je minimum. Naravno to se ne desava odmah po ukljucenju ali nakon 10-15 min da. Moram da naglasim da pricam iskljucivo o avio modelima ,znaci 5+ servoa.
Sledeca interesantna stvar. Ako napajate ovakvu kombinaciju sa nekim konst. izvorom a on je opet 6V(retki su becovi sa 5V) ,mnogi servoi se poprilicno ugreju a neki losiji ili crkavaju ili pocinju ples smrti(oni koji su imali na avionu znaju).
Vrlo bitan detalj. Servo ,digitalni ,poznat proizvodjac,radi na 4,8V ,8kg itd. trosi optercen ili neopterecen istu struju!!! Pet tih servoa ,na konst. izvoru 5,1V trose po komadu 2A. Znaci 10A zbirno. Znaci treba voditi racuna cime ih napajate da ne biste doziveli haos. Struja kada miruje je reda 30mA ali kada pomerate palice ,bili oni optereceni ili ne, struja raste do 2A. Naravno to je efektivna vrednost i imajte u vidu da su pikovi 30%-50% veci.
Drugi primer. Digitalni servo,poslednje generacije vrlo poznatog proizvodjaca, 30kg, HV(high voltage) do 8.4V ,titanium gear itd. trosi opterecen ili ne 1A max. Pet komada testirana direktno na punu 2s LiPo i ne prelazi 5A. Deluje smesno ali istinito.
Ovi primeri su dati i testirani su iskljucivo ispravni servoi.
Sledeci primer je sitnam mehanicki problemcic u zupcanicima u servou. Dovoljno je malo prasine ili ne idealno obradjeni zupcanici u prva tri zupcanika u reduktoru unutar servoa i imate gadan skok potrosnje struje servoa.Neke low cost servoe sam testirao i to 10 komada istih i novih .Razlike su bile neverovatne. Jedan digitalni servo ,low cost ,4,8V ,7kg itd. je vukao 4A a pri tom ne primecujete vizuelno nikakve probleme .Medjutim jedan takav servo u sistemu i eto problema.
Nekada davno sam imao u rukama Graupner 8411, cuveni, i kada rukom pomerate rucicu servoa ,ona klizi ko da nema reduktora niti otpora. Taj servo nije prelazio 1.8A (radi na 4,8V). Low cost digitalni ,6kg , pomerate rucicu a mislite da je rucica zalepljena za kuciste a kad krene krca i cakce. Takav servo je za izbegavanje.
Ima jos mnogo primera koje sam licno probao al nemogu vise da pisem.
Zakljucak(naravno moje misljenje skromno), kada kupujete servoe ,kupujte od renomiranih proizvodjaca (JR,Hitec,Futaba i mislim da nema vise sto se aviona tice). Nemoguce je napraviti reduktor (zupcanike ) i uraditi asemblovanje i kontrolu kvaliteta a da servo kosta 22 dolara. A mozete i ko ja da potrosite para i para i da testirate pa da bacate pa problemi i opet jeftinije kupis pet hiteca i ugradis u letalku i nema problema.
Ako koristite servo 4,8V-6V napajajte ih u tom rasponu ali ne da predje 6V (moze 4 NiMh ili NiCd ili ubec do 6V)
Ako su HV to znaci do 8,4V ili 2s LiPo ili malo manje od toga .Ovakav servo ne radi dobro na 4,8V.
Sto se tice potrosnje videli ste u primerima da ispravan digitalni servo od 8-30 kg/cm ne prelazi 2A . Svi ostali manji znaci manje struje proporcionalno. To vam je da bi ste uradili dobar odabir napajanja servoa a bogami i prijemnika sto je vrlo kriticno.
Pozdrav svima