Nakon svih podesavanja i proba juce je bio dan D, HK je imao svoje prvo lebdenje
Naravno taj prvi let je i najstresniji jer tu se tek vidi kako je sve odradjeno a mala je granica da sve krene kako ne teba pa eto razocarenja.Adrenalina nije hvalilo.Dosao je i taj dan da se sa sigurnog simulatora oprobamo na livadi.Naravno bez trener kuglica nema izlaska jer se osjeca velika sigurnost sa njima.Prvi pokusaji su pokazali da zanosi u lijevu stranu pa je bila potrebna mala korekcija subtrima.Ziro je dobro podesen.Ova prva lebdenja ako se i dodje do njih sluze bas u tu svrhu da se sve podesi kako treba,a tek predstojeci izlasci bi trebalo biti pravo lebdenje.Naravno i ovaj put sam uspio da par puta odrzim HK u vazduhu.Vec nakon par startova opustenije se prilazi fazi lebdenja.
Stvarno je nezaboravan osjecaj kad pocne da se dize
Naravno da tek predstoji lebdenje sa ovako malih rastojanja od zemlje prema vecim visinama ali polako.Naravno u kombinaciji sa simulatorom i strpljenjem trebalo bi biti uspjesno.Drago mi je da sam sa ovog prvog pokusaja HK vratio u komadu i da je sve podeseno kako treba.
Zahvaljujem se Lazi,Saleru i Nebojsi na savjetima u vezi podesavanja i na rijecima podrske.Nebojsu i Sasu sam imao priliku da upoznam ovog ljeta u Podgorici tako da su mi i tada dali neophodne informacije u vezi helija.
Sto se tice uvertire to bi bilo to a sada evo dva videa sa tog dana D.
HK-450
lebdenje
Sklapanje helija je islo malo sporije zbog nabavke neophodnih komponenti,ali u medjuvremenu sam se upoznavao sa dijelovima.O tome sta sam ugradio u ovaj heli od elektronike vec sam pisao.Kad sam dobio ziro a njega sam bas dosta cekao jer ga nije bilo na lageru imao sam sve potrebno za finisiranje.U medjuvremenu sam nabacio i color shemu od PVC folije tako da je izgubio onaj bijeli sterilni izgled.
Po uputstvu sam odradio sva mehanicka podesavanja tako da tu nije bilo vecih problema.Posto nisam mogao nabaviti carbonske stabilizatore vertikalni stabilizator koji je veoma savitljiv ojacao sa plasticnim komadom i produzio ga za 1 cm tako da je manja sansa da se osteti repni rotor.
Kad je dosao na red da se podesi kriva gasa i rotora malo sam se dvoumio kako da podesim te parametre za prvi let.
Na kraju sam se opredjelio za opciju beginer u normal modu.Tako da sam podesio krivu ovako:
gas pitch
1. 0% -1
2.40% 0
3.75% +5 4.85%
5.100% +10
Naravno da cu nakon izvjesnog vremena preci na idle 1 i idle 2 podesavanje ali za pocetak neka to bude ovako.Kao sto rece Lazo sva ova podesavanja zavise i od toga kakav je motor, kakvi su krakovi,baterije,tako da se sa buducim letovima sve ovo opipava i podesava postepeno kriva gasa i rotora.
Poslije instalacije zira heli je bio spreman za pokretno postolje,naravno home made.To je nezaobilazna spravica koja je veoma bitna za podesavanje opcija zira.E tu sam imao jedan mali problem dok nisam konacno shvatio u cemu je problem u stvari i nije problem nego preskocena lekcija u oblasti zira
Kad sam odradio mehanicko podesavanje repnog servoa i doveo u centar repni rotor prvo sam podesio osjetljivost na +60% e kad bi ukljucio heli na malim obrtajima je radio dobro ali kako bi dodavao gas poceo bi da se trese ,mislio sam da treba povecati osjetljivost pa postavim na 80% Poslije toga jos gore
kontam kako dobro ovaj ziro pegla.poslije toga podesim na stanici osjetljivost na -70% ukljucim heli ma ukucava ga pravo .Znaci u pitanju je bio revers,tako da odradim i to i onda ga vratim na 85% i taj procenat je odlican u sta sam se uvjerio prilikom prvog lebdenja.
Tako je HK bio spreman za vatreno krstenje a i ja.
Naravno da je ovo samo uvod u helije ali sad se lakse dise.U sledecem periodu simulator, livada,simulator ,livada...
Evo jos malo slika helikoptera na kojima se vidi gdje sam sta postavio i kako to izgleda i naravno malo poziranja