Author Topic: PIPER J3 CUB  (Read 115722 times)

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #45 on: August 26, 2011, 11:47:22 PM »
Pre no što nastavim sa topikom. želeo bih da se zahnalim svima koji su pratili topik, a naročito onima koji su svojim postovima doprineli, na ovaj ili onaj, način, da ovaj topik dobije i svoj nastavak. Ovoga puta će biti gradnja do kraja, jer ovaj model ostaje kod mene!..
Moram da dodam još nešto, za mene tužno, juče je model, čiju ste gradnju pratili, ponovo stigao kod mene, ali bez levog krila, koje je načisto "smrskano", a desnom je polomljena vingleta na dva dela, što se da srediti i već je sređeno, ali levo mora novo ! Prevozili su ga u kombiju i pri kočenju im sklizne neki sanduk i ... Kako mi se čini, "olupaće" ga oni još pre prvog leta!..
Gradnju ovog modela, ću vam preneti po "dnevniku" ... Pošto je već opisan postupak i način sklapanja, ovde ću iznositi samo ono što nije opisano ili je nedovoljno opisano.
Da napomenem još jednom, neki delovi se razlikuju od kit-kompleta, nekih ima a nekih nema. To s toga što sam već odredio koji će set-up da bude, dok je kit "opciono-univerzalan"...

Utorak (prošli) - prvi dan - utrošeno oko 2h rada.
U radu su delovi trupa. Malo su ošmirglani i slepljeni neki delovi i ostavljeni da se suše.
Evo prve dopune - dodata su dva  dela za centriranje srednjeg dela poda i žljebovi za bočne stubove...


Dva srednja rebra kabine, su dobila "čizmice" na spoju sa RG-1, a RG-1 je malo izmenilo oblik, shodno tome...
RG-0 je u zadnjem delu dobilo nosače (opciona verzija)...


Sreda - drugi dan - utrošeno oko 1h i 30min.
Pregledano ono što je juče slepljeno i slepljeni još neki delovi.
Nosači nosača baterije su sada iz "komada" i ujedno služe za dodatno učvršćenje-ojačanje bočnih strana. Za glow verziju se spuštaju u donje žljebove, a na njihovo mesto dođu samo stubići...




Rebra RD-1, RD-2 i RD-3 su dobila malo funkcionalniju unutrašnjost...




RD-0 ima dva otvora sa poklopcima za pristup servoima i zadnjem nosaču, takođe opciona varijanta...


Pogled sa strane u trupu...


Četvrtak - treći dan - oko 2h rada.
Združivanje elemenata trupa, elemenata kabine uz prethodno malo šmirglanja gareži od lasera.














Delovi narednih faza, posle šmirglanja i desni eleron-kompletan...


Subota - četvrti dan - oko 2h rada
Posle 48h sušenja kabine (preporučujem), združivanje repnog dela trupa i prednjeg dela...














Ovo je bio pregled prošlonedeljnog rada - četiri dana - oko 7h i 30min.
Evo i par interesantnih detalja, bez komentara.















Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
« Last Edit: August 27, 2011, 01:20:03 AM by miša2002 »
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #46 on: August 29, 2011, 04:33:59 PM »
Ispustio sam par slika, vezanih za trup, a odnose se na detalje posle 48h sušenja kabine i repnog dela. Ja sam to uradio u "cugu" - slepljivanje
kabine i repnog dela, što vama ne preporučujem, osim ako imate dovoljnu količinu stega, stegica, štipaljkica,.. i nekog iskustva u sklapanju.
Ako se ovaj deo ne odradi kako treba, može doći do "uvrtanja" trupa ili "bežanja" iz simetrije, pa čak i jedno i drugo... U svakom slučaju, ne
koristite super-lepkove, jer sa njima, korekcija nema ! Sa desetominutnim belim lepkom, imate mogućnost korekcije, ali u roku od pola sata
max, posle toga je već problematično. Greške se uglavnom javljaju zbog pogrešnog stezanja i spajanja elemenata.
Zato, prvo spojiti elemente kabine, po već opisanom redosledu (od RG-1, RD-1 do sredine elementa PROZOR, kao i SREDNJI DEO PODA, koga
smo već kaširali tj slepili delove POD-SREDINA DOLE i POD-SREDINA GORE i postavili "trnove" A...).













Prilikom spajanja repnog dela, RD-0 koristiti samo kao "pozicioner" i nikako ga ne lepiti sa ostalim delovima. Trup, u predelu kabine, položimo na levi ili desni bok, na ravnu površinu stola ili već, i on mora celom svojom površinom, "kabinskog" dela, da leži na njoj, bez "klackanja" na bilo koju stranu, i pravouglim trouglom, ili već, proverimo položaj repnog dela. Ako smo sve odradili kako treba, od površine stola do centralne linije horizontalca, mora biti tačno 55mm, u bilo kom delu bočne strane. Misli se na položaj od površine stola. Isto to uradimo i na drugom boku, tj okrenemo trup za 180 stepeni i ponovimo merenje. Takođe mora da bude 55mm, tačnije, polovina od širine kabine...

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #47 on: September 01, 2011, 12:39:26 AM »
Nedelja - peti dan - oko 20min rada
Pregledan trup i ulepljena samo tri gornja rebra repa (RG-2, RG-3 i RHV-2), kao i letvice u "plafonu" kabunskog dela krila...

Ponedeljak - šesti dan - oko 30min rada
Postavljene letvice gornjeg dela. Srednja ide prva i lepi se na RG-1, RG-2, RG-3 i samo na RHV-2. Žleb na RHV-1 ostaje slobodan zbog vertikalnog stabilizatora...






I posle sušenja:




Utorak - sedmi dan - oko 30min rada
Ošmirglan gornji deo repa i ulepljena rebra  F1 i F2, kao i poprečne letvice između njih...


Malo nije izoštreno, ali se vidi dokle ide letvica 6x6mm. Samo u RHV-2.


Letvice između i nisu potrebne, ako se plankira balzom od 1,5mm. Ko hoće, može ih staviti...


Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #48 on: September 18, 2011, 10:40:46 PM »
Imenjace, ima li napretka?
Nadam se da te nije omeo pocetak skolske godine pa od slinih domacih nemas vremena za Piper-a/ :big smile

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #49 on: November 24, 2011, 02:50:14 AM »
Posle poooooooduže pauze u pisanju, nastavak... Da ne objašnjavam mnogo razloge za pauzu, samo ću navesti jedan, a to je da ovo pisanje, fotografisanje, upload-ovanje itd oduzima mnogo više vremena od svega ostalog. No, sad se malo stišala "gužva pred golom", pa se pronašlo malo vremena i za piskaranje!
Da pređem na:

Ponedeljak - šesti dan - oko 35min rada
Ošmirglan "vatreni zid"

Takođe i gornji deo


Spremljeni i ošmirglani delovi naredne faze. Kokpit je naknadno dorađen da bolje "sedne" na mesto

Kao i delovi "prozora" gde naleže kokpit

Skinut višak lepka sa stubova i spremljen za bočna ojačanja

Ulepljena bočna ojačanja i sa leve i sa desne strane

Ulepljen i kokpit. I to sad ovako izgleda:


Znam da su ovo samo slike, ali se nadam da će kolege sa foruma, koji su sve ovo videli i "uživo", da iznesu svoje utiske?...

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2294
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #50 on: November 24, 2011, 01:22:45 PM »
Drago mi je da su radovi nastavljeni i da ce Piper poleteti na prolece.

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #51 on: November 24, 2011, 03:10:36 PM »
Drago mi je da su radovi nastavljeni i da ce Piper poleteti na prolece.


@Mišo
Radovi nisu ni prekidani, ali su bili svedeni na minimum. Radilo se na sto frontova i imalo bi dosta toga da se objavi, ali to piskaranje me izluđuje...
Što bi rekli, bože zdravlja, na proleće bi trebalo da polete "više od nekoliko"!...
#FFCC00

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #52 on: November 24, 2011, 06:28:46 PM »
Prije petnaestak dana bio sam do Bgd. i zajedno sa Cokom odšetamo do našeg drugara Miše 2002.Odmah da kažem da sam bio oduševljen Pajperom koga on tako lepo i detaljno objavljuje na forumu. Uživo to izgleda mnogo ozbiljnije nego na fotosima.Dosta truda i rada uloženo u predivan projekat.
Pošto tom Pajperu nedostaje nos odnosno kapotaž, bacio sam se na posao. 
"Beba" spremna za izradu kalupa


Sam postupak izrade kalupa je poznata stvar, ali evo beba, kalup, odlivak ( s leva na desno)



isti samo iz drugog ugla



odlivak "izlazi" iz kalupa



odlivak sirov izvađen iz kalupa, posle isecanja otvora sledi farbanje, ali to će raditi budući vlasnici ovog prelepog modela.



Još jednom pohvale Miši
ex pseudonijum: licider

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #53 on: November 26, 2011, 10:41:12 PM »
Ovo je dopuna Savinog posta. Iz njegovog izlaganja, mogao bi se steći utisak da izrada NAMENSKOG kapotaža nije ništa komplikovano.
Ustvari i nije, ali tek posle stotog kalupa, to ide ko iz ...
Najkomplikovanija stvar je izrada "bebe", zapravo, to je ono što treba da bude konačni oblik i izgled i ... Da bi se taj postupak malo olakšao, na osnovu 2D crteža i gomile fotografija, urađen je 3D kostur za nju, isečen na laseru, spojen i "grubo" oblikovan. Oko toga je trebalo stvoriti "bebu" - popuniti sve šupljine i fino i precizno obrusiti i ispolirati sve obline i ... pa tek kad je sve to urađeno, pristupiti izradi kalupa, koji mora da bude savršena kopija "bebe", e onda nije problem uraditi "odlivak" !
Kapotaž je u prirodnoj boji epoxija i bez otvora na prednjoj strani iz više razloga:
- kolor-šeme koju izaberete
- da li ga farbate (ako ga farbate, mora se plankirati...) ili samo presvlačite folijom (bez plankiranja)
- zavisno od upotrebljenog motora - elektro ili sus
- ...





Inače, spremljen je i kalup za prozore i ovih dana ću odraditi za moj model, a nadam se da ću ubediti Savu da on preuzme i taj deo dalje izrade.Za kompletiranje kita ostaje još da se reše trapovi i točkovi. Za moj model ću ih sam napraviti, a za ostale ćemo videti!
Najveći problem mi još uvek pretstavlja cena obrade na laseru - još uvek je veća od sveg ostalog, ali bez njega, nema ovog kvaliteta !...

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1254
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #54 on: November 27, 2011, 02:15:08 AM »
Zar ti  nije bilo lakse da kalup za kapotaz napravis  od medijapana.

A jos laksa varijanta je kapotaz od vakum folije preko tog kalupa od medijapana.

Seci laserom kostur kao pripremu za modelovanje je po meni bespotrebna stvar koja  poskupljuje i usporava izradu?

Imas u topicu kod  Soprana vrlo detaljno kako je to uradio na svojoj Cesni...
« Last Edit: November 27, 2011, 02:18:58 AM by drjack »

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #55 on: November 27, 2011, 03:06:10 AM »
@drjack
Hvala na savetu. Možda ga i primenim na nekom modelu manjem od metar i pod uslovom da nije SUS motor ispod takvog kapotaža od folije!
Bez uvrede ikoga, tvoj Piper i Sopranova Cesna staju na krila ovog Pipera i ima još malo mesta...
Model vrhunske izrade i kvaliteta ne zaslužuje nikakvu "budž" tehnologiju!
« Last Edit: November 27, 2011, 03:13:45 AM by miša2002 »
#FFCC00

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #56 on: November 27, 2011, 08:28:20 AM »
Zahvaljujem Miši na dopuni oko izrade kapotaža, pošto sam smatrao da se već zna postupak izrade, nisam zalazio u detalje. Moj propust je što nisam uslikao osnovu bebe napravljenu od špera bez koje svakako nebi bilo ni kapotaža, a Miša je tu obavio najveći deo posla oko definicije oblika.
Za ozbiljniju i "profesionalniju" varijantu sam se odlučio, a sigurno može da se radi i drugi metod, cilj je isti. U svakom slučaju hvala.
Sada sledi pravljenje prozora.( neznam teško će Miša naterati žabu u vodu). Ovih dana idem u Bgd da Miša i ja vidimo šta nam je činiti. Naravno da ćemo se oglasiti sa novostima. :mhm
ex pseudonijum: licider

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 943
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #57 on: November 27, 2011, 11:10:07 AM »
 Pre nekoliko nedelja imao sam cast da posetim Misinu radionicu.
 Prostor koji kreativnim dzumbusom inspirise sva cula.
 Ocaran sam bio pristupom ovom projektu.
Tehnicki pristup celom avionu kao i mnogo unapred osmisljenih resenja, zasigurno su prelepa stvar za videti.
 Home made custom (sto bi se reklo) kapotaz je prelep detalj.
Na ovom avionu nista nece biti konfekcijska stvar.

 Mozda je moglo lakse, mozda jeftinije, mozda brze.....ali ovako se to radi.
 

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #58 on: November 27, 2011, 08:40:40 PM »
Mišo, koju si šperku koristio i gde si je našao?
Pozdrav!
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #59 on: November 28, 2011, 10:06:42 AM »
@srpska posla

Korišćen je brezov šper od 3,75mm, a posle šmirglanja gareži od lasera je ~3,5mm.
Zanimljivo je da mu je i specifična težina 3,5 gr/ccm , a balze 2,5gr/ccm. Avio-šper je 7,3 g/ccm...
Naravno, ovo je prosečna veličina i zna da varira +/- u zavisnosti od strukture konkretnog komada, vlažnosti itd.
Odstupanja u spec.težini, je jako uočljivo kod balze, nažalost jako malo njih zna za to! Recimo; prave se dva klon modela i po završetku jedan je "nosat" a drugi "repat" a potpuno su istih dimenzija i pravljeni od istog materijala!!!
Razlika po težini, istih, tabli zna da bude žestoka!
Uh, ode ja daleko. Ustvari sve sam ovo napisao iz prostog razloga, a to je da krajnja težina ovog modela i potpuno istog takvog od balze, je manja. E sad, kako je to moguće? Pa prosto, da bi model od balze mogao da "iznese" ovakva krila, mora se ojačati avio-šperom ili već. Da ne bi motor "odleteo" a trup ostao - mora se ojačati. Da bi sleteo bar nekoliko puta - mora se ojačati. Da ne pominjem i sva ostala ojačanja itd.
Možda je bolje da primenim brojke. Debljina balze i špera su, recimo, iste tj 3mm, kao i sve površine. Krajnja težina je, recimo 1kg modela od špera, a od balze je 900gr (pod uslovom da se uzme lakša balza). Znači balza vodi za 100gr. Ta razlika se potire na vatrenom zidu i stajnom trapu i "sitnim" ojačanjima oko toga! Znači sva ostala ojačanja, "prebacuju" težinu modela od špera!!!...
Ko ne veruje, nek proveri.
A o ceni da ne pričam. Za izradu ovako kompaktnog modela "iz komada", potrebno je tri kvadratna metra špera, a balze?..

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00